Šéfové rakouských bank a jejich vize bankovního sektoru 2030


			Šéfové rakouských bank a jejich vize bankovního sektoru 2030
12.10.2018 Technologie

Nejvyšší šéfové rakouských bank ve spolupráci s KPMG popisují možné scénáře vývoje jejich branže. Podle nich budou stále vážnějšími konkurenty technologické firmy. A servis pro klienty bude v budoucnu automatizovaný.

Pro aktuální studii „Banking 2030 Rakousko“ oslovila poradenská společnost KPMG řadu CEO předních bank a ptala se jich na jejich představu budoucího vývoje odvětví.

„Bankovnictví prochází masivními změnami. Digitalizace, technologický pokrok, regulace, aktuální ekonomické prostředí i změny v zákaznických potřebách a preferencích vedou k tomu, že dosavadní tradiční obchodní model bank je podrobován těžké zkoušce,“ vyložil výchozí situaci Alexander Lippner, vedoucí Management Consulting v KPMG Rakousko.


Mohlo by vás zajímat: Drahých nehod na letištích přibývá


Technologičtí giganti novou největší konkurencí

Nejvyšší manažeři rakouských bank neočekávají žádné nové velké konkurenty rekrutující se přímo z jejich vlastní branže. Očekávají nicméně rostoucí konkurenční tlak ze strany velkých technologických subjektů, zejména gigantů, jako jsou Amazon, Google, Apple nebo Facebook. To nutí banky samotné transformovat se do technologických podniků a rozvíjet inovativní kulturu. Prostřednictvím kooperací s FinTechem, RegTechem a jinými moderními platformami budou svěžejší a mohou přinášet na trh rychleji služby nové generace.

„Tržní podíl tzv. Challenger Banks bude dále růst,“ odhaduje Christian Grinschgl, řídící partner KPMG. Tzv. Challenger banky jsou inovativní bankovní společnosti nabízející nový servis. Ten je digitální a navíc personalizovaný. „Nové trhy, které tím vznikají, mohou využít pro sebe i tradiční banky,“ dodává Grinschgl. Důvěra v domácí banku zůstává i nadále zejména u korporátních zákazníků velkou předností.


Mohlo by vás zajímat: Následky dopravních nehod v důsledku vlivu alkoholu


Personalizovaný a automatický servis převládne

Trend, který se ukazuje už nyní, bude trvat i do budoucna: Opakující se úlohy, popřípadě servisní činnosti, jež nevyžadují fyzickou přítomnost nebo asistenci nějakého zaměstnance, popřípadě k nimž není nutné osobní poradenství, budou podle mínění šéfů rakouských bank automatizovány a vyčleněny pro zpracování ze strany externí partnerské firmy. Mnoho poboček se stane samoobsluhami. U náročnějších služeb budou klienti očekávat prvotřídní poradenství a péči.

V závislosti na komplexitě služby budou nabízet banky různé komunikační a obchodní kanály. Zákazník si bude svoji cestu k bance vybírat sám. Finanční poradenství prostřednictvím videa a chatu se rozšíří ještě více – zde bude možné využít i umělé inteligence. Zpracováním velkých množství dat a sledováním zákaznického chování mohou banky přizpůsobovat jednotlivé kroky a plnění podle konkrétního typu klienta.

„I v bankovním sektoru čím dál více záleží na zákaznické zkušenosti. Pro rakouské banky je stále důležitější nabízet i další služby, které jdou nad rámec tradičních představ o obchodě,“ podotýká Alexander Lippner z KPMG. Příkladem takového „zážitku“ pro klienta by mohla být například koupě domu: zákazník si vyřídí v bance vedle financování transakce a pojištění nového bydlení také stěhování a řádnou kupní smlouvu.


Mohlo by vás zajímat: Kybernetická rizika: Těžko odhadnutelná, ještě ne zcela pochopitelná


Bankovní úředník budoucnosti. Má vůbec šanci přežít?

V roce 2030 budou personální náklady a počet filiálek bank nižší než dnes. O tom není mezi vrcholnými šéfy rakouských bank žádných pochyb. Zaměstnanci banky se budou v budoucnu skládat stále více z IT specialistů, datových analytiků a specializovaných poradců pro klienty. Naproti tomu bude dále klesat počet úředníků a pracovníků v back office. Automatizace je nahradí.

„Za podstatný faktor úspěchu pro banku lze považovat to, jak se vyrovnají s požadavkem co nejhladšího přechodu personálu na nové procesy a technologie. To vyžaduje pečlivé plánování, čas a především takové manažerské kapacity, které budou stát za blížícími se změnami a budou celý proces aktivně řídit,“ podotýká Georg Blazek, řídící partner KPMG.


Mohlo by vás zajímat: Zajímavost: Extrémy počasí nejvíce zasahují okres Deggendorf


Co s regulací? Přesune se jinam.

Pokud se regulace týče, bankovní manažeři nejsou ani s ohledem na budoucnost příliš optimističtí a neočekávají zásadní zjednodušení. „Vrcholu v klasickém risk managementu, jakým je například riziko výpadku u úvěru, bylo už dosaženo. Nicméně v IT provozu a IT Governance budou náklady na jejich zvládnutí dále stoupat,“ je přesvědčený Christian Grinschgl. Ochrana dat a bezpečné zacházení s nimi přinášejí největší výzvy, neboť v souvislosti s technologickou závislostí je spojena řada slabých míst a rizik.

Studie Banking 2030 Rakousko

Nejprve bylo formulováno 13 tezí k tématu bankovní „krajiny“ 2030, u nichž se on-line hodnotily na bázi 10stupňové škály souhlas či nesouhlas. Celkem přišlo 77 vyplněných dotazníků. Výsledky on-line části byly poté diskutovány s členy představenstva 12 rakouských bank osobně. Přítomní byli i zástupci úspěšných FinTech a RegTech společností plus experti na finanční poradenství KPMG. Závěrem byla vypracována akční doporučení pro celý bankovní sektor v Rakousku.

Celou studii si lze vyžádat na e-mailové adrese publikationen@kpmg.at.

Zdroj: KPMG

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články