Sloupek Kateřiny Lhotské: Nová štika na trhu, nebo další „Český sen“?


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Nová štika na trhu, nebo další „Český sen“?

Před několika dny spustila svoji webovou stránku nově vznikající internetová pojišťovna pod názvem Freesurance. Avizuje na nich svůj inovativní přístup k pojištění a slibují potenciálním klientům, že je pojistí za „férovou“ cenu. Sází přitom především na vymezování se vůči tradičním pojišťovnám, o kterých naznačuje, že mají pojistné násobně předražené.

Na té jedné stránce je však zatím informací pomálu. I přesto se lze dozvědět, že jsou schopni snížit pojistné při zachování stejného rozsahu pojištění až o 88 %. A to díky úsporám plynoucím z toho, že nebudou provozovat kamenné pobočky, vyplácet provize poradcům (neb žádné nemají) a ani zisky akcionářům (že by charita?). Tato slova jsou následně doložena jakýmsi ilustrativním výpočtem.

Podle něj jde u tradičních pojišťoven asi 34 % pojistného na provoz. Vloni to ale ve skutečnosti bylo jen zhruba 6 %. U provizí se skoro trefili. Tvrdí, že dělají 20 %, ve skutečnosti to vloni bylo 17 %.  Vedle jak ta jedle jsou ovšem v případě zisku. Podle nich tvoří 34 % z pojistného, ovšem podle ČNB to za loňský rok bylo jen asi 16 %. Tato hodnota samozřejmě v čase kolísá, ale prezentovaných 34 % to nebylo ani nikdy v minulosti. Jen pro zajímavost – nejlépe na tom byly z tohoto pohledu pojišťovny v roce 2010, kdy dělal výsledek technického účtu k objemu pojistného necelých 23 %.


Mohlo by vás zajímat: Když mizí likvidita, začnou se kolečka finančního systému zadrhávat


Suma sumárum tedy lze bez provozu poboček, sítě poradců a bez vyplácení zisků akcionářům snížit pojistné o zhruba 40 %. A to je jen teoretická hodnota, protože ani internetová pojišťovna nemá provozní náklady úplně nulové. Byť jsou pochopitelně nižší, než má pojišťovna klasická. Když však porovnáme prezentovanou úsporu na pojistném ve výši 88 % a dosažitelnou při absolutní provozně-motivační askezi ve výši 40 %, tak je zřejmé, že se tady někdo snaží oblbovat lidi. A to tak, že pořádně.

Pochopitelně se nabízí otázka, na čem budou vlastně investoři Freesurance vydělávat, když tvrdí, že veškeré pojistné nespotřebované na výplatu škod, které si prý tradiční pojišťovny nechávají jako zisk, „vrátí“ lidem. Na stránce se píše o tom, že budou jakousi blíže nespecifikovanou „interní strategii“ zhodnocovat vybrané pojistné. Jinak řečeno budou žít z výnosů z rezerv. Stejně jako jimi opovrhované tradiční pojišťovny. Jen tedy není úplně jasné, jaké nespotřebované pojistné budou vlastně lidem „vracet“. Mají v tom trochu hokej. Nebo, že by ne…?

Freesurance vyzývá na webu veřejnost, aby jí pomohla ukázat „kolika lidem záleží na tom, aby se způsob neférového pojištění změnil.“ Ona veřejnost se ovšem nedozví, komu, že to má vlastně pomoci. Na webu je sice ujištění, že za nimi nestojí nikdo s „postranními úmysly“, ale když už někdo po někom něco chce, tak by o sobě taky mohl nějaké to písmeno utrousit. Trochu to připomíná praktiky, které předvádějí „podvedeniklienti.cz“. Ti také vyzývají klienty k podávání návrhů na zneplatnění pojistných smluv a sami se přitom ani neobtěžují sdělit, co jsou zač.


Mohlo by vás zajímat: Zákony pro roboty


Naštěstí existují i jiné zdroje informací. Podle obchodního rejstříku společnost Freesurance skutečně existuje. Zatím má základní kapitál 2 milióny a předmět činnosti s pojištěním jakkoliv nesouvisející. Což není v rozporu s tím, co uvádí na své stránce – totiž, že je nyní v procesu získávání pojišťovací licence. A protože to nejsou zřejmě žádní troškaři, tak rovnou ve všech zemích EU. Lze tedy předpokládat, že do této společnosti ještě nějaký investor vstoupí. Minimálně kvůli tomu, aby dotlačil zhruba 90 miliónů, bez nichž je podání žádosti o získání licence alespoň pro Českou republiku jen ztrátou času.

Zatím však tato společnost vyvolává spíše otázky a pokud se na některé z nich nabízejí odpovědi, tak pro ni nevyznívají příliš lichotivě. Ale třeba je všechno jinak a jde jen o spolek naivků pletoucích si poskytování životního pojištění s internetovým obchodem nabízejícím třeba elektroniku. Nebo si někdo z lidí střílí. Takový další Český sen. I když za dvě mega by to chtělo trochu více muziky než jen kopec legrace. Nemohl by mít tuto cenu třeba seznam kontaktů lidí, kteří jsou nespokojeni se svým životním pojištěním?

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Rozhodně ŠTIKA (část 1.)

Tomáš (za tým Freesurance),  18. 9. 2018

Dobrý den Kateřino, děkujeme za Váš článek. Rozhodně se cítíme být štikou, protože naším cílem je zcela od základů změnit trh pojištění, a to nejenom u nás, ale postupně i ve světě. Nemyslíme si, že Češi sní o pojištění. Možná ano, ale většinou to budou spíše noční můry. Taky se nedomníváme, že bychom byli naivní. Pouze věříme v to, že lidé mohou měnit svět k lepšímu.

Freesurance je startupem v oblasti InsurTech. Tedy projektem, který propojuje pojišťovnictví s technologiemi a jeho smyslem je vytvořit službu několikrát lepší, než je stávající stav. V tom nejsme první na světě a mnoho podobných projektů vzniká současně s naším. Jsme však prvními na světě, kdo přišel s konceptem bez-poplatkové pojišťovny a věříme, že stejně tak jako dnes používáme bez-poplatkové účty u bank, tak bude v budoucnu možné si sjednat pojištění, aniž by klient musel hradit jakékoliv poplatky nebo náklady nad rámec čisté ceny rizika.

(odpověď je z důvodu omezení počtu znaků rozdělena, pokračování textu …

Rozhodně ŠTIKA (část 2.)

Tomáš (za tým Freesurance),  18. 9. 2018

První fáze našeho projektu se inspirovala společností Robinhood. Doporučujeme přečíst si o jejich úspěchu. Tato společnost dokázala před svým spuštěním zaujmout během roku 1 000 000 lidí, a to pouze prostřednictvím jednoduché stránky a prostého sdělení, že Robinhood umožňuje bez poplatků obchodovat s akciemi. Stejný princip jsme zvolili i my, jelikož věříme, že to je nejspolehlivější cesta, jak ověřit zájem o naše služby a především způsob, jak neplýtvat penězi na vývoj něčeho, co lidé nechtějí. O to víc nás těší, že se nám náš záměr daří a lidé chtějí změnu.

Dominantním prvkem našeho projektu je cena. Jak jste již zmínila, je několikanásobně nižší než u tradičních pojišťoven. V rámci Vašeho rozboru jste si položila otázku, jaké jsou náklady pojišťoven. My jsme si nejprve položili otázku, jaká je cena rizika. Kromě toho, že jsme investovali do hezkých stránek, tak jsme si předně najali tým pojistných matematiků a nechali si vše důkladně ověřit.

(pokračování textu níže)

Rozhodně ŠTIKA (část 3.)

Tomáš (za tým Freesurance),  18. 9. 2018

Výsledkem je potvrzení, že cena rizika je přibližně desetinová oproti běžné ceně pojištění. Informace o tom, za co pojišťovny utrácejí jsme nehledali na internetu, ale šli jsme přímo za kompetentními Insidery z řad pojišťoven. Jedině tak je možné zjistit konkrétní a hlavně reálná čísla.

Jako každý startup budeme využívat pro růst našeho projektu podporu od investorů. Počítáme s tím, že se investice budou pohybovat v řádech stovek. S tímto již máme bohaté zkušenosti, jelikož za námi již stojí projekty, které jsou úspěšné, a které mění lidem život k lepšímu.

Pokud se o nás budete chtít dozvědět více, tak Vám mohu doporučit přečíst si sekci „O nás“ na našem Facebookovém profilu, která je veřejná od spuštění našeho projektu. Případně velmi rádi zodpovíme jakýkoliv Váš dotaz. S postupem času budeme zveřejňovat další podrobnosti o našem projektu a věříme, že Vás mile překvapíme.

Další projekt Kazmy?

Nixs,  18. 9. 2018

Pokud by se mělo jednat o další projekt Kazmy = na konci nás mile překvapíte/šokujete a celé to bude jenom pro dobrou věc, tak to schvaluji. Jako občanovi ani jako zprostředkovateli pojištění se mi to ze zkušenosti v oboru už ale moc nezdá... vše si dle Vás sjednám online, tak mám strach, aby i pojistnou událost neřešili také už jen roboti... navíc abych si pak nemusel hledat brzo novou práci, protože už vlastně nebudu potřeba, takže za mě spíš ne ;) Ne všechno levné může být dobré!

RSS

Související články