Co považují Rakušané za „skutečně udržitelné“


			Co považují Rakušané za „skutečně udržitelné“
1.8.2022 Zahraničí

Banky a pojišťovny nejsou obecně s pojmem udržitelnost často spojovány. Ukázala to nejnovější studie. Přesto však, jde-li člověk do detailu, lze najít některá možná opatření, jež veřejnost hodnotí pozitivně. Jako dobrý nápad se jeví třeba investice do udržitelných projektů a produktů.

Udržitelnost ve finanční sféře – to bylo téma analýzy, kterou zpracovala agentura Telemark Marketing na objednávku pro Svaz finančního marketingu Rakouska (Finanz-Marketing Verband Österreich / FMVÖ) v dubnu a v květnu tohoto roku na území Rakouska. Úkolem bylo zjistit, co si o tématu myslí klienti a co očekávají v tomto směru od finančních ústavů. Agentura vycházela z odpovědí 588 zákazníků bank a 587 zákazníků pojišťoven, když celkově oslovila 592 osob ve věku od 18 let. Na přelomu května a června prezentovali zástupci Telemark Marketing výsledky.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: Mám v genech nebojácný přístup k řešení krizí všeho druhu


Pokud respondenti slyšeli o pojmu udržitelnost, nemyslí většinou v této souvislosti na finanční sektor: 289 účastníků spontánně napadne oblast potravinářství, 174 dotázaných energetika a energie a 143 respondentů jmenuje aktivně zemědělství. Teprve velmi daleko na seznamu najdeme s 8 uvedeními i oblast financí, tedy banky a pojišťovny. (Respondenti měli možnost uvést více oborů.)

Odpovědnost za zátěž životního prostředí

Jde-li o to, kdo je obzvláště odpovědný za zatěžování našeho životního prostředí, není obrázek v myslích lidí o mnoho jiný. Pouze 7 osob spontánně myslelo na odvětví finančních služeb; znamená to tedy, že v Rakousku nejsou finance asociovány s udržitelností a vlivem na životní prostředí ani v pozitivním, ani v negativním smyslu. Nejvíce uváděli respondenti odvětví dopravy a transportu (448) a průmysl (285).

S výrokem, že „všechny obory svou aktivitou na poli udržitelnosti mohou přinést podstatný příspěvek k šetrnému zacházení s prostředím“, souhlasilo v anketě 43 % oslovených „zcela“ a dalších 38 % „spíše“. Ve vztahu k bankám a pojišťovnám je podíl takto smýšlejících nižší, konkrétně 22, resp. 30 %. Což stále představuje zhruba polovinu dotázaných.


Mohlo by vás zajímat: Je sex v autě obvyklým provozem vozidla?


Investice do udržitelných projektů a produktů

Jak ale může finanční branže podle účastníků studie vyvíjet „udržitelné aktivity“? Zvláště vysoko stojí mezi odpověďmi k této otevřené otázce reakce “investice do udržitelných projektů/produktů“ (146x zmíněno respondenty). Poměrně vysoký součet odpovědí se sešel i u poskytnutí „zvýhodněných podmínek pro udržitelné projekty“ (138x) A 94x se objevila zpětná vazba těch, kteří si myslí, že by se odvětví mělo zaměřit výhradně na udržitelné projekty a ty podporovat.

Konkrétní kroky a jejich hodnocení respondenty

Kromě toho agentura předložila dotázaným i vlastní delší seznam konkrétních opatření, v nichž by mohly banky a pojišťovny prokázat svoje zaměření na udržitelnost. Organizátoři studie vyzvali respondenty, aby jednotlivá opatření ohodnotili od 0 („velmi špatný způsob“) až po 10 („velmi dobrý způsob“).

Nejvyšší známku si vysloužilo v žebříčku předložených řešení „podpora regionálních projektů“ se střední hodnotou 9,30. Na místě pátém se umístila „podpora ekologických energetických projektů“ (8,87). Na 13. místě se ocitlo „zvýhodnění udržitelně jednajících firem při sestavování fondů /investičních cílů“. To sice není tak moc prominentní umístění jako v otevřené otázce, ale střední hodnocení známkou 8,01 je stále poměrně silné.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Libor Dvořák


Další možnosti nacházející se mezi top 15 uvedenými formami se týkají třeba rozsáhlých sociálních plnění pro zaměstnance, způsobu zřizování poboček (například dřevo místo plastů), příplatků na jízdenky ve veřejné dopravě nebo angažmá v sociálních projektech a charitativních organizacích. „Zvýhodněné pojistné u pojištění pro udržitelné subjekty“ (příčka 16) dosáhla středního hodnocení 7,91; „sociálně odstupňované bankovní podmínky a pojistné“ získalo na místě 18 známku 7,41.

Prokázání důvěryhodnosti udržitelného jednání

Jak ale může finanční instituce „důvěryhodně prokázat“, že je skutečně aktivní v oblasti udržitelnosti? Zvláštní postavení mezi takovými „důkazy“ má pro respondenty očividně pečeť/diplom nezávislé organizace (u 62 % oslovených), anebo osvědčení certifikačního ústavu (61 %). Zprávu o udržitelnosti sestavenou samotným podnikem považuje za dostatečné prokázání 43 % dotázaných, a třetině postačí ocenění nebo tituly získané v této oblasti. Asi čtvrtina účastníků by se spolehla na ústní šeptandu nebo mediální výstupy na toto téma.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články