USA: 400 nehod vozidel s asistenčními systémy! Pět mrtvých, šest zraněných


			USA: 400 nehod vozidel s asistenčními systémy! Pět mrtvých, šest zraněných
3.8.2022 Zahraničí, Škody

Výrobci aut informovali o bezmála 400 haváriích vozidel, které jsou opatřeny poloautomatickými asistenčními systémy řízení. Z celkového počtu se 273 nehod vzniklých v USA týká značky Tesla. Sdělili to zástupci amerických bezpečnostních regulátorů na základě svých statistik v polovině června.

Národní agentura bezpečnosti provozu (National Highway Traffic Safety Administration NHTSA) nicméně protestovala proti tak jednoduchému oznámení a porovnávání výrobců aut mezi sebou, protože podle ní to nic neříká o počtu vyrobených aut s takovými asistenty u jednotlivých producentů, a ani o tom, kolik kilometrů sledované vozy urazí. Výrobci vozidel nahlásili nehody aut tohoto druhu v období od loňského července do letošního 15. května na základě výzvy. Šetření kolizí aut s částečně autonomním řízením se konalo do takové hloubky poprvé. „Vzhledem k tomu, že se podařilo nashromáždit více dat, NHTSA bude schopna lépe identifikovat hrozící rizika nebo trendy v nehodovosti a dozvědět se tak více o těchto technologiích a o tom, jak jsou výkonné v reálném světě,“ řekl Steven Cliff, zástupce analytické agentury.


Mohlo by vás zajímat: PwC: Zájem o top manažery zodpovědné za udržitelnost roste


Nehody automobilů značky Tesla se staly v době, kdy vozy užívaly autopilot „Full Self-Driving“, anebo Traffic Aware Cruise Control, případně jiný asistenční systém řízení sledující a kontrolující rychlost a řízení auta. Společnost Tesla má na silnicích v provozu asi 830 000 vozidel s těmito systémy. Dalším producentem v závěsu byla Honda s 90 nehodovými událostmi. Zástupci značky ovšem uvedli, že v USA mají v provozu na 6 milionů automobilů se systémy tohoto druhu. Další v pořadí byla automobilka Subaru s 10 kolizemi. Ostatní značky vykázaly 5 havárií nebo méně.

Loni v červnu vyzvala NHTSA více než 100 automobilek a technologických firem zabývajících se automatizovanými vozidly, aby registrovaly jejich vážné nehody do 24 hodin od chvíle, kdy se o kolizi dozvědí, a současně vyloučily méně závažné události do 15. dne následujícího měsíce. Agentura sleduje a hodnotí, jak pracují asistenční systémy řízení a zda je nutná jejich další regulace. Podle sdělení NHTSA přišlo u zmíněných nehod s asistovaným řízením o život 5 osob a 6 lidí bylo vážně zraněno.


Mohlo by vás zajímat: Společnost MARSH McLennan zůstává největším globálním makléřem


Vyšší statistiky u značky Tesla mohou být způsobeny i tím, že vozy jsou opatřeny telematikou k monitorování aut, a lze z nich dostat reporty o nehodě v reálném čase. Ostatní automobilky takové možnosti nemají, což může dodání statistik zpomalovat nebo dokonce zabránit, domnívá se NHTSA. Nehody Tesla měly podíl 70 % na 392 registrovaných kolizích z 12 automobilek. Výrobci aut ovšem nejsou tázáni, kolik takových aut jejich značky jezdí po silnicích v USA, a ani nemusí dokládat ujetou vzdálenost. Také nedokládají, zda a kdy jsou asistenční systémy skutečně během jízd aktivní. Proto NHTSA upozorňuje, že vypovídací hodnota dosud nashromážděných dat je omezená. Ovšem takové údaje lze poptat i později. Nová data bude agentura navíc sbírat rychleji než doposud. Nehodové údaje poslouží k vyhodnocení trendů a k následné diskusi s producenty.

Komplikací je fakt, že je obtížné zjistit, kolik řidičů asistenční systémy v praxi využívá. Proto se chce NHTSA soustředit i na výzkum interakcí motoristů s technologií. Honda v této souvislosti sdělila, že vytváří ve výrobě „balíčky“ systémů a prodává jich tak více než jiní výrobci, což může ovlivnit i počet registrovaných havárií, jenž může vyjít vyšší než u značek, kde je strategie asistence pro řidiče méně progresivní. Současně nelze nikde ověřit u většiny značek tvrzení motoristů o tom, zda byly automatické systémy v okamžiku nehody aktivní či nikoli.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Neudržitelná „udržitelnost“


Podle Alliance for Automotive Innovation zastupující většinu producentů vozidel nejsou data nashromážděná ze strany NHTSA dostatečná k tomu, aby bylo možné vyhodnotit bezpečnost automatických systémů pro auta. Výzva ke sběru dat NHTSA se týkala i společností provozujících plně autonomní auta. 25 firem nahlásilo celkem 130 havárií. Vedla značka Google Waymo se 62 událostmi, následovaná Transdev Alternative Services se 34 událostmi a General Motors /Cruise LLC se 23 kolizemi. Waymo uvedlo, že má v provozu více než 700 autonomních aut ve flotile v Arizoně a v testovací fázi i v Kalifornii. Podle firmy došlo k nehodám v nízké rychlosti. Airbagy byly aktivovány jen ve 2 případech. Ve 108 nehodových situacích plně autonomních vozidel nedošlo ke zranění. U ostatních je registrována jen jedna vážná újma na zdraví. Ve většině případů došlo k nehodě nabouráním autonomního auta zezadu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články