V Rakousku je nyní v provozu asi 900 000 elektrokol a asi 210 000 elektro koloběžek. Průměrná prodejní cena e-kola činila loni asi 3 400 EUR. Průměrná cena konvenčního kola bez pohonu byla v minulém roce na úrovni 1 300 EUR. Tyto údaje sdělilo na přelomu května a června Kuratorium pro bezpečnost provozu (KFV) s odvoláním na statistiky Svazu výrobců sportovního zboží.
Mohlo by vás zajímat: S malými dětmi v autě se nejčastěji bourá v létě
Osobní zkušenost s krádeží má 11 % majitelů jednostopých vozidel
Kvůli své nezanedbatelné hodnotě přitahují kola a koloběžky pozornost zlodějů. Od ledna do dubna 2022 registruje policie už odcizení 5 000 bicyklů, 500 kol na elektropohon a 400 e-koloběžek. Podíl 11 % majitelů jednostopých vozidel s elektrickým motorem se stal už někdy obětí zloděje. Anketu uskutečnilo KFV v dubnu 2022 mezi 500 majiteli těchto vozidel s elektropohonem. „S ohledem na průměrné náklady pořízení a uváděný počet ukradených e-biků a e-koloběžek jde jen u těchto účastníků ankety o celkovou škodu ve výši bezmála 100 000 EUR,“ upozornil Armin Kaltenegger, vedoucí odboru ochrany vlastnictví při KFV.
Mohlo by vás zajímat: Poradci v pololetí: Konsolidace zrychluje
Krádeží ale celkově ubývá
Přesto ale skýtá pohled na statistiky hlášených krádeží kol obecně optimismus. Od roku 2008 počet registrovaných odcizení kol v Rakousku klesl téměř o 28 %. „Přesto se stále pohybujeme ve velkých číslech,“ krotil radost Peter Seidl ze Spolkového kriminálního úřadu. „V roce 2021 jsme obdrželi hlášení o 17 595 odcizených vozidlech tohoto druhu. K posunu došlo v chování pachatelů a v místech činu.“
Více než polovina míst činu připadala na veřejně přístupné zóny. K tomu se pachatelé zaměřují na drahé stroje, protože jdou lehce na odbyt a rychle se jich zbaví. V anketě byl veřejný prostor uváděn jako místo, odkud stroj zmizel, úplně nejčastěji (36 %). Podle KFV bylo nejčastějším místem odcizení nádraží.
Mnohem méně krádeží u kvalitně zabezpečených strojů
K zabezpečení ukradeného kola byly nejčastěji využívány podle ankety KFV spirálové kabelové zámky (29 %). Šlo tedy o zajištěné stroje, nikoli volně dostupné. Podobný výsledek vyšel i u odcizených kol zajištěných řetězem. Současně bylo zjištěno, že stroje s kvalitnější ochranou jsou většinou mimo zájem zlodějů; nejlepší ochranu vykazují tzv. žehličkové zámky. Takto chráněná kola jsou v poměru k četnosti využití obětí krádeže nejméně často. Armin Kaltenegger připomíná: „Účinný souběh opatření proti odcizení spočívá v pořízení opravdu kvalitního zámku a volby správného místa pro odložení stroje v bezpečném okolí.“
Mohlo by vás zajímat: Globální makroekonomický výhled: Co čekat od čínské ekonomiky?
Jak zvýšit bezpečnost
Tzv. pas pro kolo znalo jen o málo více než polovina respondentů v anketě (51 %). Do něj lze registrovat důležité informace o stroji. V případě krádeže kola nebo koloběžky usnadňuje pas nahlášení události, a také zlepšuje šanci na úspěšné vypátrání.
Komentáře
Přidat komentář