SUV a pickupy mají kolize s chodci častěji než jiná auta


			SUV a pickupy mají kolize s chodci častěji než jiná auta
22.4.2022 Zahraničí

Podle nové studie je pravděpodobnost srážky robustních SUV nebo pickupů s chodcem vyšší než u jiných osobních aut, zejména při zatáčení nebo otáčení. Studie poukázala na možnou souvislost zvyšující se popularity těchto velkých automobilů s rostoucím počtem smrtelných obětí mezi chodci na amerických komunikacích. Analýza byla zveřejněna v polovině března ze strany Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Autoři se rovněž zamýšlejí nad tím, zda vyztužené širší sloupky nesoucí střechu zmíněných velkých typů aut omezují výhled řidiče při zaznamenání lidí jdoucích v blízkosti rohů vozidla. „Pojítko mezi těmito typy aut a jistým druhem srážek s chodci ukazuje, že stoupající obliba a výskyt SUV na silnicích USA může měnit poměry nehod,“ poukázala na spojitost Jessica Cicchino, autorka studie a viceprezidentka výzkumu institutu. I když je v reportu zmíněn předchozí výzkum slepého místa ve výhledu u sloupků mezi předním sklem a kabinou, autoři analýzy připomínají, že je třeba ještě tuto problematiku hlouběji prostudovat, aby se prokázala spojitost mezi horším výhledem a stoupajícím počtem smrtelných obětí mezi chodci.


Mohlo by vás zajímat: Invaze a šíření covidu v Číně zasáhnou globální obchod. Česko nevyjímaje


Za rok 2020, za který jsou jako poslední ročník k dispozici kompletní statistiky, bylo podle vládních dat usmrceno na komunikacích USA 6 519 chodců. To znamenalo nárůst o 59 % v porovnání s úrovní od roku 2009 a 4% zvýšení v porovnání s rokem 2019. Údaje jsou obsaženy v reportu National Highway Traffic Safety Administration. Za stejné období zaznamenala vozidla SUV a pickupů raketový úspěch u spotřebitelů. V roce 2009 se v nových prodejích objevovala SUV, Vany nebo pickupy ze 47 %, zatímco loni už byly tyto typy zastoupeny z více než ¾, alespoň podle statistik Motorintelligence.com.

Nicméně ne všechna tato auta mají slepý úhel ve výhledu. Kompaktní SUV jsou například nyní největší částí odbytu aut na amerických trzích. I tak ale studie odhalila, že větší auta jsou mnohem pravděpodobněji součástí kolizí, kdy chodci stáli, šli nebo běželi poblíž krajnice komunikace, nikoli přímo v jízdní dráze. Analytici pracovali s federálními statistikami usmrcených chodců, a také rozebírali všechny nehody s účastí chodce nahlášené policii ve státě Severní Karolína od roku 2010 do 2018.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská: Pojišťovat povinně, či nepojišťovat rychlá elektrokola?


A tato data ze Severní Karolíny ukázala, že pickupy mají o 42 % vyšší pravděpodobnost srážky s chodcem, pokud v tom okamžiku zahýbají tato auta doleva. SUV auta mají o 23 % vyšší pravděpodobnost srazit lidi než běžné osobní vozy. Naopak analytici neodhalili nějaké odlišnosti v případě srážek chodců u různých druhů aut během zatáčení doprava. Pickupy měli také o 80 % vyšší pravděpodobnost kolize s chodcem pohybujícím se podél silnice na kraji. SUV rovněž vykazovaly vyšší možnost (o 61 %), minivany též (o 45 %) v porovnání s normálními osobními auty.

Mohutnější sloupky mezi předním oknem a kabinou, předepsané z bezpečnostních důvodů kvůli možné deformaci kabiny při nehodách, kdy by mohutná auta šla přes střechu, nejsou ale jedinou věcí, jež vytváří slepé úhly u velkých aut. Dalším problémem může být vysoká kapota, která brání výhledu řidiče na chodce míjející vozidlo vpředu. „Když se koukáte přes vysokou kapotu, vidíte terén dál před autem na silnici,“ upozornila Jennifer Stockburger, ředitelka provozu testovacího centra při Consumer Reports. Tento magazín a webová stránka odhalily, že výška přední kapoty pickupů vzrostla od roku 2000 o 11 %.

Značky Ford, General Motors a Stellantis, které prodávají většinu velkých SUV a pickupů na trhu v USA, odmítly komentovat závěry studie. Výrobci aut by mohli využívat pro konstrukci předních sloupků silnější kovy, aby je zeštíhlili a zlepšili rozhled řidiče. Myslí si to alespoň Wen HU, seniorní specialista pro dopravu a spoluautor výzkumu: „Všichni chápeme, že tato mohutná velká auta potřebují silnější sloupky. Nicméně zvětšování jejich velikosti není jedinou cestou, jak je posílit.“


Mohlo by vás zajímat: Poradci v 1Q 2022: Velcí jsou větší, menší stagnují


Zástupci IIHS rovněž navrhují ověřit linie viditelnosti větších vozidel a pracovat s nimi v konstrukci, stejně jako přidat nouzový brzdný systém detekující chodce v blízkosti auta. Většina automobilových producentů přislíbila takový brzdný systém jako standardní výbavu pro velkou většinu nových modelů od září tohoto roku. A bezpečnostní regulátoři na federální úrovni navrhují zakotvit takový nouzový systém zastavení vozu jako povinný pro úplně všechna nová auta.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články