Historicky vysoká inflace v USA žene vzhůru náklady na škody na autech a majetku


			Historicky vysoká inflace v USA žene vzhůru náklady na škody na autech a majetku
21.4.2022 Zahraničí

USA zaznamenávají v posledních měsících inflaci, jakou nezažily posledních 40 let. V únoru činila už 7,5 % a není jasné, zda nebude šplhat dále v souvislosti se zdražováním surovin a geopoliticky nestabilní situací. Rostoucí drahota se odráží v nákladech pojišťoven na škody ve dvou základních segmentech: v pojištění aut a v pojištění domů a domácností.

Podle Susanny Gotsch, analytičky z CCC Intelligent Solutions nejde o překvapivý vývoj. CCC Intelligent Solutions zveřejňuje pravidelně rozbory faktorů, které mají vliv na škody z pojištění aut. Únorová analýza byla věnována inflaci. Přibližně ve stejnou dobu zveřejnily vládní úřady USA nejvyšší roční míru inflace od roku 1982. Podle CCC se zvedly ceny ojetých aut od června 2020 do června 2021 o 45,2 %. Nová auta loni zdražila podle Labor Department o 12,2 %. A konečně stejný úřad informoval, že ojetá auta podražila v období od ledna 2021 do ledna 2022 o 40,5 %.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská: Pojišťovat povinně, či nepojišťovat rychlá elektrokola?


Některá ojetá auta se prodávají dráže, než za jaké ceny je pořídili majitelé jako nová. Webová stránka Iseecars zaměřená na ojetá auta vydala seznam 15 modelů, jež jsou nyní už jetá k mání jen za vyšší cenu, než na kolik zněla jejich původní cenovka: například Mercedes-Benz třídy G stojí nyní o 36,5 % více. A tento seznam se neomezuje jen na luxusní vozy. Například běžný Ford Bronco Sport podražil o 16,4 % oproti průměrné ceně nového vozu. Ojetá Toyota Tahoma je k dostání nyní o 12,2 % dráže než nová. A konečně bazarový Hyundai Accent dostane kupující dnes o 11,2 % dráž než nový v autosalónu.

Podle analytičky CCC může za tento nepřirozený stav inflační trend. Kořeny je třeba ale hledat v problémech v dodavatelských řetězcích během pandemie covidu-19. Zaklínadlem byly dlouhé měsíce čipy do aut. Podle reportu CCC to mělo za následek nutnost odstavení a následné montáže celkem u 11,3 milionu vozidel v USA v roce 2021. Nedostatek náhradních dílů a čipů nutil výrobce aut užít díly montované normálně jen do nejdražších modelů do širšího spektra produkovaných modelů, což dále snižovalo zásoby dílů a způsobovalo zvyšování cen.


Mohlo by vás zajímat: Poradci v 1Q 2022: Velcí jsou větší, menší stagnují


Podle analytičky Susanny Gotsch je jasné, že rostoucí ceny se odrážejí ve škodní inflaci a nákladech pojistitelů. Náklady na výměnu dílů na autech stoupají, což vede k tomu, že roste počet škod, které mohou být označeny jako totální. V USA byl v minulosti trh ojetých aut „osvěžován“ pravidelně stálým přísunem ojetých aut s ukončeným leasingem. Nyní však mnoho motoristů jezdí i po skončení leasingu v těchto vozech, protože na trhu vhodné auto pro ně aktuálně není, anebo si ho nemohou dovolit kvůli ceně.

Podle National Auto Dealers Association stoupla průměrná cena nového auta v USA v lednu 2022 nad 45 000 USD. Podle analytičky Gotsch z CCC taková úroveň už znamená, že pro mnoho spotřebitelů je koupě nového auta už mimo jejich možnosti. Ti vytváří dodatečný tlak na poptávkové straně trhu ojetých vozidel. Průměrná cena ojetého auta vyšplhala už téměř k 30 000 USD. Přitom auta starší 7 let zaznamenala největší nárůst ceny (o 30,2 %).

Podle CCC lze předpokládat, že dojde k narovnání dodavatelských řetězců, včetně problematických čipů, což na konci povede k oslabení cen a redukci inflačních tlaků, nicméně to bude nějakou dobu trvat. Pro zbytek tohoto roku však musí pojistitelé počítat s pokračujícím rekordním nárůstem hodnoty ojetých aut, nejvyšším od superbouře Sandy v roce 2012.Podobnému problému čelí pojišťovny v pojištění domů a domácností.


Mohlo by vás zajímat: Jaká je role ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu?


Náklady na bydlení vzrostly za poslední rok o 4,4 %. Jednalo se tedy o inflaci nižší než zaznamenanou u většiny ostatních komodit a služeb. Poskytovatel hypoték FannieMae spočítal, že zvýšené náklady na bydlení ale přispěly z 1,5 % k všeobecné inflaci, protože činí velmi podstatný díl celkových životních nákladů populace v USA.

Svaz National Association of Home Builders oznámil loni v listopadu nárůst cen zboží pro rezidenční bydlení o 0,8 % v říjnu 2021, zatímco předchozí 2 měsíce ještě ceny klesaly. Materiál pro stavbu podražil meziročně o 12, 2 %, zatímco o rok dříve stoupla ceny „jen“ o 4,5 %. Tyto bobtnající ceny mají za následek zvyšování pojistného za bydlení. CRC Group v únoru oznámila, že v prosinci stouply ceny u obnovovaných pojistných smluv na majetek meziročně o 16 %. Obchodníci a makléři informovali, že zvýšení pojistného se týkalo 84 % pojistných smluv.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články