Udržitelnost zatím není pro klienty téma!


			Udržitelnost zatím není pro klienty téma!
29.3.2022 Zahraničí

Mnohé pojišťovací společnosti kladou nyní velký důraz na reporty o své vlastní udržitelnosti. Zdá se ovšem, že kromě ratingových agentur takové zprávy zajímají skutečně málokoho. Alespoň k takovému závěru dospěla analýza poradenské společnosti EY.

Podle zmíněné studie považuje 88 % pojistitelů a zajistitelů téma udržitelnosti za významné či dokonce velmi významné. Když se podíváme na cílové skupiny pojišťoven a zajišťoven, tak především ratingové agentury přikládají tématu vysokou nebo velmi vysokou důležitost z 90 %. Důvodem je potřeba zahrnutí dat z vydaných zpráv o udržitelnosti firem do výpočtu konečného ratingu. Ovšem protiklad tvoří zákazníci, zprostředkovatelé a veřejnost. Vesměs zástupci těchto segmentů vyjadřují jen malý zájem o takové výkazy.


Mohlo by vás zajímat: Pillow: Vše o 7 novinkách v pojištění osob


Problém spočívá v tom, že i když mnohé podniky poukazují na své reporty o udržitelnosti a na různá konkrétní opatření v této sféře, nedisponují však současně odpovídající komunikační strategií nebo jen minimální. „Udržitelnost není trend, nýbrž předpoklad pro ekonomicky úspěšnou aktivitu. A i když téma získává u top manažerů a představenstev nebo dozorčích rad na významu, stále to ještě nestačí. Kdo se chce na trhu etablovat dlouhodobě, musí udržitelnost integrovat jako složku své vlastní DNA,“ tvrdí Armin Hentsch, ředitel poradenských služeb Sustainable Finance Lead Insurance.

Pro účast ve studii EY bylo osloveno 22 pojistitelů aktivních na německém trhu. Celkem představují 58% podíl na pojistném trhu. K tomu byli zpovídáni i 3 zástupci zajistných společností a 5 velkých makléřů a pojišťovacích zprostředkovatelů.

O téma udržitelnosti v očích zákazníků se zajímaly i různé analýzy v loňském roce. K jinému závěru dospěl výzkum „Barometr nálady“ k tématu „udržitelné pojištění“ v německy mluvících zemích (Německo, Rakousko, Švýcarsko) od agentury Bearingpoint z loňského června: přibližně 80 % populace v těchto 3 zemích je toho mínění, že by pojišťovny měly svými produkty podporovat udržitelnost. Přitom má podle poloviny respondentů současně jít o to, aby opatření k udržitelnému jednání byla opravdu také v plném rozsahu realizována.


Mohlo by vás zajímat: Google a Microsoft uklidňují pojišťovny. Nechtějí být konkurence


Pro spotřebitele je přitom obzvláště důležitá ochrana životního prostředí. „Nadále je poptávka po nejdůležitějších tématech pro klienty: úplně nahoře jsou investice do ochrany životního prostředí a do udržitelných projektů,“ vypočítávají zástupci firmy Bearingpoint.

Současně ovšem klienti míní, že pojišťovna by měla zohlednit udržitelné jednání svých zákazníků v ceně pojištění. Pro se vyslovili 3 respondenti z 5. I tak však rezonují u veřejnosti hlavně obecnější témata než čistá udržitelnost: V otevřených volných odpovědích uvádí podíl 35 % oslovených aspekty jako transparentnost, poctivost, důvěryhodnost. Pro čtvrtinu je důležitá kvantitativně i kvalitativně atraktivní nabídka s férovou cenou podle výkonu. Podíl 8 % respondentů zmínil důležitost témat, jako jsou sociální rovnost a férovost. Naproti tomu 30 % respondentů neuvedlo žádnou představu, jak by mělo udržitelné jednání klienta ovlivnit cenu pojištění. Tito oslovení sdělili, že podle nich není cenová penalizace méně udržitelného chování zákazníka úkolem pojišťovny.

Finanční ústavy nejsou příliš důvěryhodné

Jen o něco více než čtvrtina rakouské populace vnímá uvědomělé privátní investice s ohledem na ochranu životního prostředí jako efektivní opatření v boji proti klimatické změně. Vypovídá o tom studie zpracovaná ve spolupráci pojišťovny Allianz a agentury Market loni v září. Jen 14 % respondentů v anketě uvedlo, že považují ohlášené aktivity na ochranu klimatu ze strany bank a pojišťoven za důvěryhodné.

Klimatická změna vede žebříček rizik, která podle mínění dotázaných v nadcházejících 20 letech nejvíce posílí. I to vyplynulo z ankety pojišťovny Allianz uskutečněné prostřednictvím výzkumné agentury Market. Ale: přes miliardové částky, které mají Rakušané uloženy ve finančních institucích, jako jsou banky a pojišťovny, jen 28 % účastníků ankety považuje ekologické investice privátních prostředků za účinné opatření v boji za ochranu klimatu.


Mohlo by vás zajímat: Finanční poradci sjednali ve 4Q 2021 produkty za více než 80 miliard korun


Přitom podle svého vlastního prohlášení například Allianz Rakousko plní současné době u 91,3 % z částky 5,7 miliardy EUR, kterou spravuje pro své klienty v Rakousku, udržitelná kritéria. Už bylo oznámeno, že do roku 2030 to má být celých 100 %. Toto je ale zapotřebí mnohem hlasitěji komunikovat, protože očividně to veřejnost nebere na vědomí. „Je to odpovědnost našeho odvětví, abychom uměli ukázat a vysvětlit vysokou účinnost našich udržitelných investic tak, aby to lidé pochopili a vzali za své. Abychom je dokázali motivovat,“ zdůraznil Rémi Vrignauda, CEO Allianz Rakousko. V tomto bodu, a sice potřebě lepší komunikace, se shoduje se závěry analýzy EY z úvodu textu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články