Výrobci aut v Německu nechtějí sdílet data


			Výrobci aut v Německu nechtějí sdílet data
17.3.2022 Zahraničí

Dlouhodobý nesoulad mezi výrobci automobilů a pojišťovnami ohledně využití klientských dat trvá a ve sporu není vidět pověstné světlo na konci tunelu. Spolková vláda nyní navrhla „neutrálního“ důvěrnického správce, jenž by garantoval producentům aut jejich svrchovanost nad úplností údajů plynoucích z vozidel. Svaz automobilového průmyslu Německa (VDA) se však vyslovil proti.

Svaz se obává vedle dodatečně vzniklé byrokracie i možnosti zneužití dat. „Pro předání dat odmítá VDA model důvěrnické správy, protože s sebou přináší podle našeho názorů různé nevýhody,“ vyslovil se jednatel VDA Joachim Damasky pro německou tiskovou agenturu DPA. Pro sféru pojistitelů jde v tomto sporu zejména o nebránění v přístupu k datům z vozidel po škodách a nehodách.

Spolková koaliční vláda už v koaliční smlouvě navrhla příslušné řešení cestou zřízení důvěrnické správy pro tento dlouholetý spor. „Naším cílem je zřízení modelu správcovství ke konkurenčně neutrálnímu využití dat z vozidel. Tento model přiměřeně zohledňuje potřeby sdílet data ze strany uživatelů aut, soukromých firem nabízejících související služby a státních orgánů, stejně jako dotčených firem a vývojářů,“ konstatují zástupci vlády.


Mohlo by vás zajímat: PwC: Šéfové českých firem za extrémní riziko považují nedostatek lidí


Už v roce 2019 se vyslovil pro takový model důvěrnické správy Joachim Müller, předseda představenstva německé Allianz. „Jsme toho mínění, že nezávislý důvěrnický správce by měl být tím průřezovým místem pro nároky na informace z dat pro všechny oprávněné subjekty. Správně zaručí, že budou zakotveny zákonné předpoklady pro přenos dat, a garantuje i jejich zmizení, jakmile nejsou už data dále potřebná, přičemž zohlední zákonné lhůty pro výmaz. Z našeho pohledu považujeme 6 měsíců, které předpokládá zákon (§ 63a StVG) pro přechovávání dat u vysoce automatizovaných aut, za adekvátní a praktikovatelné.“

A Christoph Lauterwasser, vedoucí Centra pro techniku Allianz (AZT), k návrhu koaliční vlády dodává: „Důležité je, aby správcem nebyl žádný účastník trhu. Když jde například o vyjasnění děje nehody nebo odpovědnost za produkt, nemůže být správcem ani pojišťovna, ani výrobce auta, a ani nikdo jiný, kdo se tématy aktivně podnikatelsky zabývá, nýbrž zcela neutrální místo.“


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Státní úředníci a pouštění „daňovou“ žilou


Výrobci aut jsou proti

Podle názoru z řad výrobců automobilů by měli držitelé aut nejprve dát souhlas k využití dat z jejich vozidel cizími subjekty. „Záruky nejsou přesvědčivé. Myslíme si, že model důvěrnického správce „zředí“ uvolnění dat pro třetí účastníky a že to není řešení příznivé pro uživatele aut. Z toho důvodu obhajujeme dotazování na data u nás, a sice u výrobce dané značky, konkrétně přes jeho infrastrukturu a servery,“ vysvětluje postoj Svazu automobilového průmyslu Joachim Damasky.  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články