Insurance Europe k prodloužení platnosti blokové výjimky pro motorová vozidla


			Insurance Europe k prodloužení platnosti blokové výjimky pro motorová vozidla

Insurance Europe (IE) zveřejnila stanovisko k návrhu Evropské komise na prodloužení platnosti blokové výjimky pro odvětví motorových vozidel o pět let. IE vítá tuto iniciativu, ale současně upozorňuje na nutnost řešit přístup k údajům o vozidlech.

Úvodem je účelné specifikovat, že fakticky se jedná o prodloužení platnosti nařízení Komise (EU) č. 461/2010 ze dne 27. května 2010 o použití čl. 101 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie na kategorie vertikálních dohod a jednání ve vzájemné shodě v odvětví motorových vozidel. Jeho platnost, resp. použitelnost, končí 31. 5. 2023. Nyní se tedy navrhuje prodloužení o pět let.  


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací Dr. Jekyll, nebo Mr. Hyde? Soud má jasno!


Výše uvedené nařízení patří mezi tzv. blokové výjimky. Podle evropského práva jsou dohody mezi podniky v zásadě zakázány. Výjimky jsou možné jen při splnění podmínek uvedených v čl. 101 a čl. 102 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU). Pro některá odvětví existuje podrobnější právní úprava ve formě nařízení (blokové výjimky), které specifikuje podmínky dohody. Podniky ale nesou pochopitelně zodpovědnost za správnou aplikaci nařízení. Dříve mohlo blokovou výjimku využívat i pojišťovnictví (nařízení 3932/92/EHS, nařízení 358/2003/ES, nařízení 267/2010/EU). V roce 2017 však nebylo posledně uvedené nařízení prodlouženo. Tím se snížila právní jistota v oboru a pojišťovny v případě zájmu mohou dohodu uzavřít při respektování výše uvedených článků SFEU.   


Mohlo by vás zajímat: Jak přispělo zdražování firem ke dnešní inflaci v eurozóně?


Po tomto stručném a zjednodušeném vysvětlení podstaty blokové výjimky je možné se vrátit ke stanovisku IE. V něm se zdůrazňuje, že i když se bloková výjimky pro odvětví motorových vozidel neaplikuje přímo v pojišťovnictví, tak prý pomáhá jiným podnikům, které jsou navázány na automobilový průmysl, vyhodnotit, zda jsou jejich vertikální dohody s automobilovým průmyslem v souladu s pravidly hospodářské soutěže EU. IE dále upozorňuje na nové trendy, jako jsou digitalizace a nové formy mobility, s tím, že po jejich vyhodnocení by měla být zvážena právní úprava, aby byla zajištěna férová hospodářská soutěž.

Evropská komise navrhla také novelizaci příslušných doplňkových pokynů. IE vítá i tuto aktivitu, neboť ukazuje na význam, který přístup k údajům generovaným vozidlem má pro hospodářskou soutěž.  


Mohlo by vás zajímat: PwC: Češi si nechtějí říkat o více peněz. Zkusí to jen pětina zaměstnanců


Údaje o vozidle jsou podstatné nejen pro opravy a údržbu, ale rovněž pro poskytování služeb souvisejících s vozidlem, jako je například pojištění. Garantovaný přístup k údajům o vozidle by pojistitelům umožnil stimulovat bezpečnější a úspornější jízdu prostřednictvím pojištění založeného na využívání vozidla a jiných aspektů, jako jsou zpětná vazba k řidiči a koučink. Je jasné, že přístup k datům by pojistitelům usnadnil likvidaci škod a umožnil by jim lépe chápat potenciálně nová rizika spojená s autonomním řízením. Evropská komise by tudíž měla garantovat rovné podmínky pro všechny účastníky trhu, a to legislativním návrhem. To by mělo zajistit, že všechny třetí strany – poskytovatelé služeb – budou mít přístup k údajům o vozidle prostřednictvím otevřené platformy, která umožní férovou hospodářskou soutěž a která nebude kontrolována jedinou zainteresovanou osobou, jako například výrobcem vozidel.

Na závěr je třeba doplnit, že přínos stávajícího nařízení 461/2010/EU, které má být prodlouženo, spočívá v tom, že čl. 101 SFEU se nepoužije pro vertikální dohody týkající se podmínek, za kterých mohou strany nakupovat, prodávat nebo dále prodávat náhradní díly pro motorová vozidla nebo poskytovat servis oprav a údržby pro motorová vozidla.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články