Pravidla o volném přístupu k datům z aut mohou ztroskotat


			Pravidla o volném přístupu k datům z aut mohou ztroskotat

Vícekrát ohlašované evropské regule pro zajištění volného přístupu k datům z vozidel by mohly narazit. Legislativní proces v rámci EU nepostupuje, takže i nadále panuje monopol výrobců aut.

„Odpovědný komisař EU pro vnitřní trh a služby Thierry Breton se zjevně nestará o pokrok v legislativním procesu. To je spojeno s rizikem, že datový monopol producentů aut nebude ukončen v tomto zákonodárném období EU,“ informoval šéf Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) Jörg Asmussen. Svaz autoprůmyslu (VDA) má na celou věc přirozeně jiný pohled a současně hraje o čas. Prodlužování mu vyhovuje, protože je spojené s jeho převahou.

Spor o využití dat z vozidel je starý řadu let. Pojistitelé usilují o přístup k nim, aby mohli podle nich kalkulovat individuálně střižená pojistná řešení pro každého zákazníka. Na tom ale není autoprůmysl zainteresován. Jejich argument zkráceně zní: rozhoduje ten, kdo jako první data pořizuje. A samozřejmě většinou přijde na přetřes i obava o bezpečnost dat a potenciál hackerských útoků.


Mohlo by vás zajímat: Jak funguje turecký pojišťovací pool pro případ katastrof?


Kritici tohoto postoje, mezi něž se počítá i asociace GDV, poukazují na skutečnost, že v současné době kontrolují výrobci veškerá data aut připojených k internetu. Jen oni mají povědomí, jaká data vozidla vysílají a k jakým účelům: postoupení informace třeba o nehodě nebo poruchová hlášení nejsou možná často ani tehdy, pokud je to vůle řidiče. Pojišťovny, servisy, autokluby a jiné subjekty v oblasti mobility požadují už léta, aby tento monopol skončil. Z pohledu asociace GDV i pojišťoven samotných brání tento monopol svobodné a férové soutěži, což znevýhodňuje ovšem i motoristy .

Představy autoprůmyslu s pojišťovnami spíše nepočítají

Svaz výrobců aut na kritiku odpovídá svým konceptem ADAXO (Automotive Data Access – Extended and Open). Ten byl zveřejněn v lednu 2022 a má se podle něj řídit přístup k datům generovaným vozidlem. Hlavními body je datová suverenita pro klienta a společný trh. Současně se v dokumentu hovoří o „férovém využití v celém hodnotovém řetězci“.

Je spíše nepravděpodobné, že se v rámci toho počítá s pojišťovnami, které v 36stránkovém konceptu nejsou zmíněny ani jednou. Není to výslovně napsáno, přesto chce automobilový průmysl ochranu dat vybudovanou za miliardy EUR raději draho prodat, namísto toho, aby údaje předal za pevné ceny či – v nejhorším myslitelné případě – i zdarma. Z průmyslu zní hlas: „Naše angažmá a úsilí k inovacím a obchodnímu modelu založenému na datech se zrcadlí v investicích v našem oboru za miliardy EUR. Tyto investice představují pevný základ pro obchodní modely spoléhající na data z vozidel.“


Mohlo by vás zajímat: AČPM bojuje za makléře v Bruselu. Omezení provizí je špatné rozhodnutí!


Patová situace mocných

Zpravidla si finanční lobby dokáže získat v politické diskusi pozornost pro své postoje, nicméně tentokrát má v lobby autoprůmyslu silného protivníka. Výrobci aut nyní kontrolují data a hrají o čas, aby je blokovali co nejdéle. To frustruje zástupce GDV. Evropská komise problém rozpoznala, ovšem doposud se nedokázala shodnout na žádných pravidlech k překonání nezdravého monopolu, zní z asociace GDV: „Ve světle nových průtahů žádáme Evropskou komici, aby neprodlužovala legislativní proces v této věci.“ Rovněž německá spolková vláda by měla využít svých politických pák a váhy státu a prosadit rychlý pokrok zákonodárců, aby byl monopol ukončen ještě v tomto legislativním období. Takto nabádá politickou elitu GDV.

Naproti tomu svaz autoprůmyslu VDA nevidí žádný důvod ke spěchu. Podle jejich vnímání bude případně vzniklá regulace trhu s daty obsahovat „férová pravidla hry pro všechny zúčastněné“. Vágní prohlášení nijak nedefinuje, co je v tomto případě „fér“ – každopádně mezi GDV a VDA v tomto ohledu panuje rozpor. Na konci Evropská komise asi rozhodne – jen kdy to bude?

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články