Ohlédnutí za letními záplavami uplynulých let
Při záplavách v roce 1997 zemřelo 49 lidí. V dalších letech se naštěstí ztráty na lidských životech snížily, naproti tomu škody na majetku byly mnohem vyšší. V létě před 22 lety způsobila velká voda škodu za 62 mld. korun, ale pouze 9,7 mld. korun šlo na vrub pojistného plnění. Tehdy totiž ještě lidé tolik své nemovitosti nepojišťovali. Důvod? Do té doby se povodně a záplavy vyskytovaly jenom výjimečně. V létě roku 2002 celkové škody přesáhly částku 73 mld. korun, ale pojistné plnění už se vyhouplo na 34,7 mld. korun.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1. pololetí 2019: Předpis smluvního pojistného narostl o 4,7 %
Někdy si příroda vybere delší pauzu, jindy si zařádí třeba zrovna v rámci záplav hned dvakrát během pouhých čtrnácti dnů. Stalo se to na Moravě v roce 2010 i v Čechách o tři roky později. Bouřky a přívalové deště způsobily pojistné události i v objektech, které už byly o pár dnů dříve vodou zdevastovány. Klienti Allianz však měli štěstí v neštěstí, protože jim pojišťovna jejich pojistné události likvidovala jako dva samostatné případy. Přestože nelze zaplatit jednu škodu dvakrát, pokud nová záplava původní škody zvětšila a poškodila už opravené části nemovitostí nebo zničila předměty, které si lidé museli nutně pořídit nově, mohli ji nahlásit jako novou pojistnou událost.
Povodeň a záplava je dnes v Allianz součástí standardního pojištění a tohle riziko už obsahuje základní balíček KOMFORT v rámci pojištění MůjDomov.
Komentáře
Přidat komentářPojmosloví
No hlavně řada lidí na Moravě žila v domnění, že když mají uzavřeno pojištění proti živelné pohromě, platí to i pro povodně, které ze sémantického hlediska živelnou pohormou nepochybně jsou. Příliš mnoho klientů se tehdy dozvědělo, že povodeň a živelná pohroma jsou různá a zvlášť pojišťovaná rizika, a zůstali bez domů i bez peněz.
Nedorozumnění a lehkomyslnost
To je velká smůla a neštěstí zároveň.Bohužel se ve své praxi s těmito neznalostmi setkávám poměrně často a mám na to jednoznačný názor. Je v první řadě chyba sjednatele a je jedno jestli pojištěný uzavírá smlouvu napřímo u pojišťovny nebo u zprostředkovatele. Každý sjednatel by měl na toto pojmosloví klienta výsklovně upozornit a vysvětlit co mu hrozí v případě nepojištění.
Naštěstí dnes většina pojišťoven, alespoň u občanského majetku, nabízí balíčky v rozsahu ALL RISK.
Pamatuji však dobu, kdy některé pojišťovny nechávali volbu pojištěných rizik na klientovi formou zaškrtávání a pak se mnohdy stávalo, že leckdo vědomě povodeň a záplavu odmítl. Přeci u nich voda nikdy nebyla...