Další díl kauzy IŽP: Žaloba na Generali a Českou pojišťovnu


			Další díl kauzy IŽP: Žaloba na Generali a Českou pojišťovnu
22.10.2019 Pojistný trh

Asociace občanských poraden a spolek Podvedení klienti se rozhodly, že podají žalobu na Českou pojišťovnu a pojišťovnu Generali. Důvodem je nepřehledný boj týkající se poplatků v investičním životním pojištění. Obě sdružení tvrdí, že pojišťovny tyto peníze vybírají protiprávně. Pojišťovny s tím zásadně nesouhlasí.

Asociace občanských poraden a spolek Podvedení klienti se také navíc rozhodly, že osloví Českou národní banku s požadavkem, aby odložila připravovanou fúzi obou pojišťoven. Tvrdí, že by ČNB měla přestat hájit zahraniční akcionáře a začít se zabývat ochranou poškozených českých klientů. ČNB však již dříve reagovala, že jedná v rámci své činnosti v mezích svých zákonných pravomocí, do kterých nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty.


Mohlo by vás zajímat: Revoluce na poradenském trhu: Provize si vyplatíte sami na jeden klik!


„Institut hromadné žaloby stále v českém právním řádu chybí, takže jsme podali žalobu, která má alespoň zabránit České pojišťovně a Generali vybírat nezákonně poplatky spojené s investičním životním pojištěním. Opíráme se o rozhodnutí finančního arbitra i obecných soudů. Věříme proto, že rychle uspějeme, a ochráníme tak podvedené klienty. Na předžalobní výzvu Česká pojišťovna neodpověděla, dnes nebo zítra (ve středu) podáme žalobu,“ citovala ČTK člena výboru spolku Podvedení klienti Jiří Chvojka.

České pojišťovně nebyla v tuto chvíli doručena žádná taková žaloba, pouze předžalobní výzva. A je důležité dodat, že předžalobní výzva automaticky neznamená žalobu. Důležitým faktem je, že v srpnu tohoto roku spolek neuspěl s podobnou žalobou u Městského soudu v Praze. Jedná se tak o další pokus útočit na pojišťovnu, tentokrát s jiným partnerem. V neposlední řadě je důležitým faktem i to, že v současné době již existují rozsudky, kdy soud potvrdil, že pojišťovna je oprávněna účtovat náklady spojené s pojištěním a že spotřebitelům byla existence počátečních a správních nákladů známa,“ reagovala tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

„K tématu poplatků v investičním životním pojištění bych ráda dodala, že Česká pojišťovna vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. Při sjednání pojištění obdrželi klienti veškeré informace a na existenci nákladů upozorňovaly i samotné pojistné podmínky,“ doplnila Ivana Buriánková.


Mohlo by vás zajímat: Klimatické změny: Nový potenciál pro pojišťovny?


Podle zástupce Asociace občanských poraden Hynka Kalvody poradny tohoto sdružení v poslední době zaznamenaly větší počet dotazů kvůli ztrátě peněz v investičním životním pojištění. „Na základě analýzy jsme dospěli k závěru, že jde o systémový problém, a uvítali možnost aktivně koordinovat své kroky v zájmu ochrany poškozených spotřebitelů se spolkem Podvedení klienti,“ uvedl pro ČTK Kalvoda.

S tvrzením, že jde o systémový problém, nesouhlasí i zástupci Generali pojišťovny.Generali vždy postupovala podle zákona. To potvrzuje i několik nedávných rozsudků, kdy soud potvrdil, že spotřebitel obdržel kompletní smluvní dokumentaci k pojistné smlouvě a shledal předložené dokumenty za dostatečné a úplné,“ řekl tiskový mluvčí Generali Jan Marek.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací horor jménem Hollywood. Co všechno se dá ve filmu pojistit?


Česká asociace pojišťoven se už dříve vyjádřila, že považuje zpětné zpochybňování právoplatně uzavřených smluv za účelové. ČAP před aktivitou spolku Podvedení klienti varuje. „Většina expertů vidí ve snahách o zneplatnění smluv investičního životního pojištění riziko zejména z pohledu dopadů na klienty. Jednání spolku Podvedení klienti může způsobit klientům pojišťoven zbytečné problémy a mám velkou obavu, aby se z nich nestal spíše spolek Poškozených klientů, tak jako jsme toho byli svědky u iniciativy PoplatkyZpet.cz,“ řekl ředitel ČAP Jan Matoušek. Iniciativa ohledně poplatků klientům slibovala vyhrané soudní spory, výsledkem byl opak.

Podle České asociace pojišťoven se nálezů finančního arbitra snaží využít skupina advokátů, jež se domáhá neplatnosti celého portfolia smluv. Obrací se na klienty pojišťoven a slibuje jim vrácení investovaných financí. Za tímto účelem šíří v médiích poplašné zprávy o neplatnosti stovek tisíc až milionů smluv, a to i přesto, že žádná neplatnost celých balíků smluv neexistuje a nálezy finančního arbitra nelze považovat za precedenty.

Z důvodu osvěty veřejnosti také ČAP spustila nový web www.sporyozivotko.cz, na kterém vysvětluje funkci investičního životního pojištění, informuje o soudních rozhodnutích ve věci neplatnosti smluv IŽP a publikuje názory odborníků z oblasti financí, pojištění a práva na tuto problematiku.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články