Pojišťovací horor jménem Hollywood. Co všechno se dá ve filmu pojistit?


			Pojišťovací horor jménem Hollywood. Co všechno se dá ve filmu pojistit?
22.10.2019 Spektrum

Před nedávnem vstoupil do kin nový trhák od Quentina Tarantina Hollywood. Od prvního dne natáčení do práce hodně mluvily i pojišťovny. Jak takové pojištění vzniká?

Ještě před plánovaným dnem D pro zahájení natáčení a pro první záběry kamery převzaly režii společnosti, jež nabídly své krytí: Hiscox, XL Catlin nebo Allianz. Samozřejmou součástí je dohadování o tom, jaké záběry převezmou kaskadéři a jaké zvládnou samotné herecké hvězdy.

„Vše, co se může pokazit, se také pokazí,“ to je legendární výrok Edwarda A. Murphyho, jenž platí pro filmovou branži více než pro kteroukoli jinou. Jednou hurikán zničil kompletně připravené kulisy a scénu velkolepého opusu Troja, jindy poranil hlavní hrdina Tom Cruise při krkolomném záběru. A když tentýž herec v sérii Mission Impossible hodlal sám viset na nejvyšší budově světa v Dubaji, dávali pojistitelé už ruce dokonce zcela pryč. Své si zažily filmové pojišťovny s hongkongským hercem Jackie Chanem. Fanoušci akčního představitele napočítali 18 nebezpečných úrazů během natáčení. Následkem toho je ze strany pojišťoven už „ocejchovaný“ jako nepojistitelný, jako někdo, komu krytí odmítají. Jackie si tak od jisté doby sám shání kaskadéry na vlastní náklady.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Nultý pilíř, aneb kreativitě se meze nekladou


Zpravidla bývají kaskadéři pojištěni ve smlouvou odpovědnosti zaměstnavatele standardně až na 6 milionů EUR. V případě potřeby lze pojistnou částku navýšit. Avšak i bez extravagantních přání některých herců zůstává zajištění filmů a organizace eventů podnikatelskou zónou s nejvyšším rizikem.

Když se například při natáčení reklamy na nový model v auta najednou „začnou čerti ženit“ a letní pohoda se rázem změní na prudké lijáky, sesuv kamení nebo rovnou spadne lavina, přičemž dojde ke zničení auta v hlavní roli, vyplácí se náhrada z havarijního pojištění. Spadne-li při akčním natáčení filmová kamera do vody, lze čerpat odškodnění z pojištění aparatury pro filmaře. Potřísní-li spadlá sklenice s červeným vínem sněhobílý koberec, a znemožní-li tak další natáčení ve stejných kulisách, přichází ke slovu pojištění odpovědnosti produkce. Celou produkci lze rovněž pojistit jednou smlouvou, a to jak rekvizity, tak třeba i pokladnu, dojde-li k jejímu odcizení. Ztratí-li se nebo zničí-li se třeba počítače nebo zálohovací disky a má-li to za následek další extra produkční dny, lze nahradit ztrátu z pojištění obrazových, zvukových a datových nosičů.


Mohlo by vás zajímat: Brexit a odpovědnost za škodu způsobenou vadným výrobkem


Zdroj: YouTube

400 filmů, 100 pojistných událostí

Podle Roberta von Benningsena, šéfa německé společnosti pojistitelů filmu (DFG) způsobují právě odpovědnostní škody pojistné události nejčastěji. „Natáčí-li produkční společnost například v soukromém bytě a poškrábe podlahu těžkou rekvizitou. Anebo když v památkově chráněném objektu světla září příliš blízko na závěsy, které se následkem toho vznítí. V takových případech jsou sice vyšší škody spíše vzácnější, nicméně kdyby kvůli tomu měl vyhořet třeba celý zámek, je pojištění produkční společnosti opravdu nezbytné.“

Pravděpodobnost, že se u 400 filmů vůbec nic nestane, se podle něj rovná nule. Odhaduje, že při tomto počtu filmů určitě u více než čtvrtiny z nich se nějaká škoda likvidovala. Samozřejmě nešlo vždy o milionové ztráty, například kvůli zdravotnímu výpadku představitele hlavní role. Běžnou škodou je například převrácená a poškozená kamera.

Za největší riziko platí u DFG případy, kdy dojde k průtahům nebo výpadku natáčení kvůli nemoci či úrazu. Taková celkem často hlášená událost může znamenat pro každý další den natáčení, kterým je třeba mezeru dohnat, částku třeba 80 000 EUR nebo i více. Podobně vysoké škody vznikají na datech nebo jejich ztrátou. Ty mohou vzniknout hlavně v postprodukci. Zde pomáhá tzv. Completion Bond čili garance vyhotovení. Hlavně u mezinárodních projektů bývá krytí tohoto druhu sjednáno.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír Přikryl: AČPM významně ovlivnila vývoj domácího pojistného trhu


Zdravotní dotazníky hercům nic neodpouští

Ke stanovení konkrétních sazeb slouží v předstihu expertům pojistitele scénář a nápady nebo situace v něm popsané. Ty se pečlivě studují, navštěvují se místa, kde se bude natáčet, vypracovávají se porovnání a interní experti zvažují všechny nevypočitatelnosti. Výsledky takové analýzy jsou poté detailně probrány s pojistníkem a nezřídka vedou i ke změnám ve scénáři nebo harmonogramu záběrů.

Představu, jak dalece jsou filmoví pojistitelé zapojeni do realizace celého projektu, mohou zprostředkovat dotazníky, jež musí předem vyplnit producenti. K pojištění proti výpadku filmu se požaduje informace o hercích týkající se eventuální HIV infekce, cukrovky, konzumace drog apod. Zpravidla jsou ale producenti s pojišťovnou zajedno, pokud se týká vzájemné informovanosti a nutnosti předávat si zásadní údaje.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články