V první řadě bych chtěl poděkovat redakci za možnost vyjádřit se u příležitosti tohoto významného výročí pro Asociace českých pojišťovacích makléřů. Každopádně pro mne osobně je pojišťovací makléř něco kvalitativně zcela odlišného od samostatného pojišťovacího zprostředkovatele. I když je obecně vznik pojišťovacích makléřů spojován se vznikem sdružení pojistitelů Lloyd´s of London na konci 17. století a s činností jeho brokerů, lze vznik této činnosti spojovat s počátky komerčního pojištění na přelomu 13. a 14. století v severní Itálii. Podstatou bylo pospojovat majetné osoby ochotné za určitý obnos nést riziko ztráty lodi a jejího nákladu. Tato praxe pak byla přenesena do Anglie, kde první brokeři Lloyd´s byli současně překladateli z italštiny do angličtiny.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací kapitálový standard: Insurance Europe volá po rovných podmínkách
Dnes, samozřejmě, makléři neobíhají majetné osoby, ale prozkoumávají pojistné trhy, nabídky a kvalitu jednotlivých pojišťoven a zajišťoven, potřeby určitých skupin pojistníků nebo pojišťoven, pro které vyhledávají nejvhodnější pojistné a zajišťovací produkty. Na vyspělých trzích se také podílejí na vzniku nových produktů. Jejich odlišnost od jiných typů pojišťovacích zprostředkovatelů nespočívá pouze v odlišném postavení vůči pojistníkovi, jehož jménem a na jehož účet jednají, ale také ve velmi široké možnosti výměny zkušeností mezi jednotlivými světovými pojistnými trhy prostřednictvím jejich sdružení. Jedním z těchto sdružení je i Asociace českých pojišťovacích makléřů, která letos slaví 25 let od jejího vzniku.
Za tu dobu tato asociace významně ovlivnila vývoj domácího pojistného trhu. Je aktivní nejen v oblasti příprav legislativních návrhů týkajících se pojišťovnictví, ale také v procesu profesionalizace pojišťovacích makléřů a dodržování etických pravidel jejich činnosti. K tomu je třeba zmínit i prezentaci českého pojišťovnictví v zahraničí a další aktivity. O významu Asociace českých pojišťovacích makléřů svědčí také objemy pojistného zprostředkovaného členy asociace v řádu desítek miliard korun ročně. S ohledem na jejich zaměření na převážně firemní klienty tvoří téměř 90 % z celkového objemu obchodů neživotní pojištění. Lze jen spekulovat, zda by vyšší aktivity pojišťovacích makléřů v oblasti životního pojištění nezmírnily některá negativa spojená s prodejem zejména investičního životního pojištění. Přece jen spokojenost klienta, kterého makléř zastupuje, je základní podmínkou úspěšnosti jeho činnosti.
Mohlo by vás zajímat: Tomáš Lébl: Zpomalení ekonomiky nepřišlo, poslechněme Švejka
Pro budoucnost pojišťovacích makléřů bude první výzvou úspěšné absolvování zkoušek podle nové právní úpravy distribuce v pojišťovnictví. Pro ně i asociaci samotnou bude zásadní, jakým způsobem se vyrovnají s digitalizací, novými technologiemi výroby, řízení a prodeje související s přechodem na průmysl 4.0. Pojišťovací makléři by neměli stát stranou tohoto vývoje, ale naopak, aktivně využívat zkušenosti svých zahraničních partnerů a přinášet nové pojišťovací a zajišťovací produkty a způsoby jejich prodeje tak, aby i český klient měl k dispozici pojistné krytí rizik, která uvedený vývoj sebou nutně přináší.
Do dalších let bych chtěl Asociaci českých pojišťovacích makléřů popřát zájem o členství v ní a růst její prestiže jak na domácím, tak i na zahraničním pojistném trhu. Jejím členům pak vlídné právní prostředí, které bude sice přísné z hlediska kvalitativních požadavků, ale také efektivní, zbytečně nezatěžující jejich činnost a podporující konkurenci. A samozřejmě trvalý růst zájmu klientů o jejich služby.
PhDr. Vladimír Přikryl
Specialista na pojišťovnickou legislativu
Komentáře
Přidat komentář