Jak funguje online trh s uměleckými předměty? Velmi dynamicky!


			Jak funguje online trh s uměleckými předměty? Velmi dynamicky!

Online obchod s uměleckými předměty přináší nová nebezpečí, rizika, ale i příležitosti, a to jak pro pojišťovací zprostředkovatele, tak i pro pojistitele.

Prodeje uměleckých předmětů online dosáhly v prvních šesti měsících tohoto roku rekordní výše, a to 7,9 mld. USD. To je o 72 % více než v první polovině roku 2020. Na konci tohoto roku může být dosažena celoroční rekordní hodnota tohoto obchodu ve výši 15,7 mld. USD. Ovšem tato nová online „chuť“ má také stinné stránky.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír Přikryl: Argumenty proti obhajobě monopolu zdravotního pojištění cizinců


Na online trhu s uměleckými předměty nastala systémová změna. Každý kupující a prodejce, který v posledních 18 měsících vsadil na online technologie, sklízí nyní podle Roberta Reada, který vede u společnosti Hiscox úsek „výtvarné umění“, patřičné plody. Tradiční fyzický trh s uměním nebude nikdy nahrazen, ale lze prý vycházet z toho, že online trh nadále poroste. Opravdu působivý je enormní přírůstek využití tzv. nezastupitelných věcí (Non-Fungible Tokens – NFTs[1]) při prodeji krypto umění a sběratelských kousků, což podle Reada přitahuje nový druh sběratelů a obchodníků.

Důvěra kupujících byla hlavní příčinou prudkého vzestupu online prodejů, přičemž mnozí platí za umělecká díla vyšší cenu než dříve. Průměrná cena, jež byla v prvním pololetí 2021 uhrazena u čistých online aukcí organizovaných aukčními síněmi Sotheby’s, Christie’s a Phillips, činila 24 291 USD, tj. asi třikrát více než v roce 2019. Přesunutí na internet pravděpodobně podle názoru kupujících i online platforem přetrvá pandemii.


Mohlo by vás zajímat: Německé pojišťovny sází na hybridní pracovní model


Pozoruhodná je ta skutečnost, že podle odhadu v prvním pololetí 2021 bylo 46 % online prodejů uměleckých předmětů realizováno přes mobilní přístroje, jako jsou chytré telefony a tablety. Hodnotově to představovalo částku 3,125 mld. USD. Jde bezesporu o podstatný nárůst oproti odhadovaným 1,92 mld. USD v roce 2019, což tehdy přestavovalo 40 % celkových online prodejů uměleckých předmětů. Největší podíl online prodejů na platformách v první polovině roku 2021 znovu připadl na výtvarné umění (27 %), kdežto podíl jiných kategorií zůstal zhruba stejný. Prodej nábytku a výtvorů uměleckého průmyslu se o něco zvýšil. Tyto údaje za platformy se dosti liší od údajů aukčních síní, kde podíl výtvarného umění na čistých online prodejích se v první polovině tohoto roku dostal až na 66 %.

K tomuto vývoji se z pozice pojišťovnictví vyjádřila Alina Sucker, manažerka upisování v úseku „umění a soukromí klienti“ ve specializované pojišťovně Hiscox Deutschland, a to následovně: „Jako pojistitelé digitálního světa velmi vítáme tento vzrušující digitální vývoj, protože přináší řadu ulehčení pro milovníky umění, obchodníky s uměleckými předměty a v neposlední řadě i pro tvůrce. Ale s novými možnostmi vznikají také vždy nová rizika – vedle známého nebezpečí při online placení také riziko krádeže dat.“


Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Zakotvení problematiky pojištění cizinců v právu EU


Tato rizika získávají aktuálně na síle, obzvláště pokud jde o placení krypto měnami a obzvláště výrazně kvůli rostoucí oblíbenosti uměleckých děl ve formátu NFT. Tomu odpovídá vyjádření 48 % respondentů, že si dělají z důvodu kybernetické kriminality starosti. To je značný nárůst oproti roku 2020, kdy se tak vyjádřilo pouze 37 % respondentů. V této souvislosti Sucker uvedla, že když jsou tato rizika poznána a zajištěna, tak se budou klienti cítit jistěji a budou nadále podporovat tento digitální boom.


[1] NFT znamená např. unikátní, nezastupitelná, nenahraditelná věc (nebo aktivum). Je to digitální věc, která je unikátní a je jenom jedna. Může jít o umělecké dílo, obraz, písničku, videoklip atd.   

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články