V případě pojištění osobních automobilů pojišťovny vyberou o 12 % pojistného méně, než zaplatí na škodách. Skutečné roční pojistné u osobních automobilů dosahuje 15,8 mld. Kč, zatímco celková výše škod, nákladů spojených s vyřízením škod a správou smluv a dalších provozních nákladů představuje částku 17,65 mld. Kč.
„Ještě negativnější situace vychází v segmentech nákladních automobilů včetně tahačů, kde celková nedostatečnost pojistného dosahuje dokonce 30 % aktuální výše pojistného,“ uvádí Petr Jedlička, hlavní pojistný matematik ČKP.
Zdroj: ČKP
Skutečné pojistné pro tato vozidla odpovídá 3,7 mld. Kč, zatímco roční úhrn škod a dalších souvisejících nákladů dosahuje částky 4,8 mld. Kč. Podobně je na tom také nejrizikovější skupina vozidel pojištěných leasingovou společností, kde ztráta dosahuje 27 %.
Tyto velmi negativní výsledky ovlivňuje dlouhodobý pokles průměrného pojistného a stále rostoucí výše škod. „Do zvyšující se úrovně škodní inflace se promítá příznivý ekonomický vývoj České republiky a rostoucí průměrné mzdy, které vycházejí ze zvyšující se ceny práce i z ceny oprav v servisech. Kvůli modernizaci vozového parku se průběžně projevuje také vyšší technologická náročnost a cena náhradních dílů. V neposlední řadě se vliv nového občanského zákoníku neprojevuje pouze v rovině očekávání budoucího vývoje škod na zdraví, ale jejich navýšení je již každodenní realitou,“ vysvětluje Petr Jedlička.
Mohlo by vás zajimat: FINfest: Příležitosti a výzvy roku 2018 (1. díl)
Trh s povinným ručením v současné době nabývá pouze pod vlivem nárůstu počtu pojištěných vozidel (3 %), který ovšem nedosahuje ani zdaleka takového růstu jako meziroční navyšování průměrné škody na zdraví (7,6 %) a na majetku (4,1 %). V souvislosti s nárůstem počtu pojištěných vozidel se zvyšuje také počet řešených škod povinného ručení (o 5,2 %).
Cena průměrného pojistného přitom meziročně klesá o 0,6 %, na 2764 Kč. „Tento vývoj, který stále více rozevírá nůžky mezi cenou a náklady, je zcela neudržitelný. Pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika,“ uzavírá Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP.
Podle Ivana Špirakuse ze společnosti Insia se už pokles cen povinného ručení zastavil. „Počet pojištěných vozidel loni stoupl meziročně o 3,1 procenta a předepsané pojistné na povinné ručení o 4,2 procenta. Nárůst cen ale nedosahuje ani poloviny hodnoty loňské inflace 2,5 procenta. Aby povinné ručení nebylo ztrátové, měla by průměrná cena růst rychleji než inflace," říká serveru ihned.cz Ivan Špirakus. Klíčové ke změně trendu podle něj bude, jak změní svou cenovou politiku velké pojišťovny vůči významným leasingovým společnostem a velkým dopravcům, kteří se na ztrátách podílejí největší měrou.
Komentáře
Přidat komentář