Regulace provizí byla pozměňovacím návrhem poslance Ladislava Šincla navržena do zákona č. 277/2009 sb. o pojišťovnictví, jehož novela se nyní projednává v souvislosti s přijetím pravidel Solvency 2 do české legislativy. Hlavním cílem návrhu je zamezit přepojišťování smluv životního pojištění, se kterým si trh sám poradit nedokázal a hlavně zvýšit finanční plnění, které obdrží klient od pojišťovny v případě předčasného ukončení pojistné smlouvy.
Pojišťovny nebyly samy schopné zavést potřebné regulace, neboť by se první z nich dostaly změnami do konkurenční nevýhody na trhu. Při vzájemné dohodě, například v rámci České asciace pojišťoven by zase mohly být obviněny z kartelové dohody Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Proto se poslanci vyslovili pro regulaci provizí s cílem zvýšit ochranu spotřebitelů.
Strop na provize, rozložení platby v čase a ručení 5 let
Základním bodem regulace je omezení maximální výše provize na 150% ročního pojistného, přičemž v současné době je obvyklá provize ve výši 180%. Největším zásahem do současné praxe se zdá být povinné rozložení výplaty provize do 5 let (nyní se vyplácí celá najednou), přičemž na počátku lze vyplatit zprostředkovateli maximálně 100% a zbytek pak ve 4 rovnoměrných splátkách. Další významnou změnou v návrhu je povinná lineární storno lhůta (tedy doba ručení za vyplacenou provizi) po dobu 5 let, přičemž nyní jsou standardem 2 roky. Cílem prodloužení doby ručení je právě motivace zprostředkovatelů ke zlepšení průběžné péče o klienty a prodloužení doby trvání pojistných smluv.
Vyšší odkupné pro klienty
Celá regulace provizí je odůvodněná ochranou klienta a proto zavádí i povinnost pojišťovny vyplatit klientovi odkupné z vytvořené rezervy i při zrušení pojistky v prvních letech trvání smlouvy. Vyplacená provize zprostředkovateli, tedy může zatížit klienta formou poplatků maximálně ve výši 20% z celkové vyplacené pobídky za jeden rok, zatímco nyní bylo obvyklé, že klient nesl celé náklady v prvních dvou letech a na odkupné mu v prvních dvou letech většinou vůbec nevznikl nárok.
Přestože se jedná o velmi nestandardní zásah do podnikatelského prostředí, získal návrh mezi členy rozpočtového výboru silnou podporu odůvodněnou především zvýšením ochrany klientů.
Komentáře
Přidat komentář