„Zrádce“ telefon. Pojišťovna Progressive si došlápne na SMSkující řidiče


			„Zrádce“ telefon. Pojišťovna Progressive si došlápne na SMSkující řidiče

Schopnost měřit jízdní styl řidičů, a personalizovat tak cenovou segmentaci, je pro pojišťovny poskytující pojištění vozidel velikým snem. Americká pojišťovna Progressive se rozhodla jít cestou mobilní aplikace, běžící na pozadí v chytrém telefonu.

Pokud by pojišťovna dokázala vyhodnocovat rizikovost jízdního stylu svých klientů, získala by úžasný nástroj na odměnění kvalitních a poctivých řidičů. Zároveň by měla k dispozici bič na řidiče, kteří si s dopravními předpisy příliš hlavu nelámou a kromě vyšší ceny pojištění by jim mohla případně i krátit plnění.

Pokusy o kontrolu dat od řidičů tu již jsou. UNIQA i Allianz mají v ČR již mnohaleté zkušenosti se zařízeními, která se hardwarově propojí se systémem automobilu, a mohou tak klientovi nabídnout lepší cenu výměnou za data a „pocit být sledován“. Zatímco v české kotlině je ochotno na tuto službu přistoupit minimum řidičů, v jiných evropských zemích dosahují procenta využití vyšších desítek.


Mohlo by vás zajímat: Nové trendy: AIG spouští správu smluv přes blockchain


Pojišťovna Progressive na to ovšem šla jinak. Místo využití zařízení v autě, které může snadno změnit řidiče, nechala vytvořit aplikaci do chytrého telefonu běžící na pozadí přístroje, během čehož sbírá obdobná data jako jednotka v autě. Aplikace rozpozná, zda sedí majitel telefonu za volantem, nebo jede jako pasažér. Kromě senzoru GPS aplikace využívá i ostatní hardware telefonu, jako je akcelerometr či gyroskop. To, zda je uživatel řidič, nebo pasažér detekuje aplikace pomocí nástupu do auta z levé nebo pravé strany. Ukazatelem je také skutečnost, zda je telefon zabezpečen v držáku na palubní desce.

Aplikace pak zaznamenává zrychlení, zpomalení, prudké zatáčky, rychlost v závislosti na poloze a zároveň i využívání funkcí mobilu během jízdy. Píše-li řidič za jízdy SMS, aplikace to ví a zhodnotí to do skóre daného řidiče. Toto skóre pak slouží pojišťovně pro vyhodnocení rizikovosti klienta.


Mohlo by vás zajímat: Wolfgang Friedl: Při kyberšikaně nedoporučuji platit „výkupné“


Jak říká Dave Pratt, jeden z manažerů pojišťovny: „Dobré skóre řidiči zaručí až 20% slevu na pojištění a naopak špatní řidiči mohou očekávat až 10% navýšení.“ Pojišťovna si nechala aplikaci napsat od americké společnosti Truemotion a zatím jí zpřístupnila ve čtyřech státech. Do konce roku ji však chce rozšířit po celé zemi. Pro růst je určitě prostor. Podle společnosti Ptolemus je pouze 7,5 z celkových 200 milionů amerických řidičů zapojeno do programů bezpečného řízení. Tato čísla velmi prudce rostou hlavně díky tomu, že největší americký poskytovatel povinného ručení Farm nabízí až 50% slevu na pojištění vozu pro řidiče s vysokým skórem bezpečnosti řízení.

U uživatelů zapojených do podobných programů prý dochází ke zlepšení skóre jízdního chování až o 20 %. Otázkou zůstává, zda současný prudký vývoj v automobilovém průmyslu nechá dostatečný čas pro rozšíření podobných řešení. Již brzy bude standardem všech nových automobilů konektivita a implementace lokačních a gyroskopických jednotek. Nehledě na trendy předpovídající samořiditelná auta, která podle některých optimistických analytiků „ovládnou“ svět do dvou desetiletí. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články