Rok 2024 vejde do českých dějin katastrofálními povodněmi, kdy voda napáchala obrovské škody. Z pohledu člověka, který přírodu obdivuje, mohu říci, že nám ukázala svou neuvěřitelnou sílu a nevyzpytatelnost, ale také nám předvedla, s jakou naivitou stále přistupujeme ke svému konání. Čím jsou naše mobily chytřejší a přístroje dokonalejší, tím víc zapomínáme přemýšlet. Povodně byly a budou, jen my budeme zaznamenávat větší a větší škody. Nechováme se jako ten, kdo přírodu respektuje, ale pokračujeme v ideologii „poručíme větru, dešti“. Pojistný trh roku 2024 bude těmito událostmi navždy poznamenán. Zda to lidi přiměje, aby se ke svým majetkům chovali prozíravěji a přírodu konečně vnímali jako sílu, kterou nejde zkrotit, ukáže čas.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Když je výsledek předem dán…
Český trh v roce 2024 zaznamenal i jednu obrovskou změnu v pojištění vozidel. Nový zákon, nové povinnosti, nová digitalizace – to vše pojišťovny trochu změnilo a přineslo nové výzvy a trendy. Pojišťovny si určitě zaslouží uznání, že se v tak krátkém čase s novinkami popraly a termíny dodržely. Je to důkaz, že pojišťovny a makléřské společnosti disponují obrovským potenciálem v podobě svých lidí, svých zaměstnanců, svých týmů. Vždy jsem si stála za tím, že jsem se nikde nesetkala s tolika schopnými a výkonnými lidmi jako v pojišťovnictví, a opět se to potvrdilo. Ale to je jen jeden směr vývoje pojistného trhu, ten, který je ovlivněn škodami a novými zákony a produkty.
Druhý směr je z mého pohledu mnohem složitější a troufám si jej nazvat „politickým“ směrem vývoje. Ve jménu ochrany spotřebitele se začínají v pojišťovnách nebezpečně rozvírat nůžky. Na jedné straně přinášíme v retailovém segmentu zákazníkům produkty na zlatém podnose, hledáme pro ně nová a lepší řešení, balíčky služeb, „myslíme“ za ně dopředu. Nutno podotknout, že je to činnost sice záslužná, ale naprosto nevděčná. Běžnému zákazníku se nikdy nezavděčíte, bude vždy nespokojený a nikdy nebude pojišťovnu vnímat jako někoho, kdo mu přišel na pomoc. Při nejbližší příležitosti na ni svede svoji neschopnost nebo hloupost anebo ze sebe udělá chudáka, kterého pojišťovna oškubala, přestože se se vší pravděpodobností pokusil o podvod. Tahle ochrana spotřebitele se už delší dobu táhne vším podnikatelským konáním a v pojišťovnictví se stává tlustou červenou čarou, která pojišťovny stojí nemalé peníze, o efektu raději nemluvě.
Pak je zde druhá strana – podnikatelský segment. Podnikatelské pojištění, kde se klienti naopak potýkají s tím, že se rozrůstá počet nepojistitelných odvětví, výrob a provozů, u kterých pojišťovny neumí klientovi nabídnout, co potřebuje, natož aby mu předložily nějaký super balíček na zlatém podnose. A z mého pohledu je to hodně špatně. Zvyšování nákladů, ať na pojištění, nebo na jiný způsob ochrany rizik, podnikatel přenese na zákazníka, spotřebitele, nebo se přestane některému odvětví věnovat. Člověk by tento trend chápal, kdyby byl podložen škodami a čísly, ale jedná se jen o politická rozhodnutí, která dle mého skromného názoru do pojištění nepatří. Pojištění je finanční služba, ne politický nástroj. Vždy jsem tvrdila, že se žádná podnikatelská činnost bez pojištění neobejde, ale vývoj pojistného trhu mi přestává dávat za pravdu, a to je něco, co se mi nelíbí.
Mohlo by vás zajímat: Dušan Šídlo: Více peněz přes charisma? Jasně, ale bez práce to nebude
Pojistný trh roku 2024 má pro mě ještě jednu osobní rovinu. Odchod člověka, který může za to, že jsem se ocitla na pojistném trhu a že jsem si pojištění zamilovala. Odchod doktora Františka Stacha. Byl to on, kdo mě v roce 2001 přijal do své firmy. Byl to on, kdo mě o podnikání, obchodu a pojištění naučil nejvíc. Byl to on, koho jsem vnímala skoro jako otce, který mi tehdy čerstvě chyběl. Přestože jsme se v roce 2006 nerozešli úplně v dobrém, kdykoliv jsme se posléze potkali, bylo to setkání dvou lidí, kteří se mají rádi. Lidí, které chvíli něco spojovalo – práce, vzájemná úcta a oddanost věci. Málokomu z dnešní mladé a střední generace jeho jméno něco říká, ale pro mě bude navždy synonymem profesionality, lidského přístupu, odpovědnosti, pracovitosti a lásky k pojištění. Odchod člověka, který pojistný trh utvářel, reprezentoval a budoval, tento trh mění, ať chceme, nebo ne. Každý takový odchod znamená změnu, protože ti, kdo tu káru táhnou dnes, jsou a budou jiní. S každým odchodem ikony pojistného trhu, ať je to doktor Stach nebo Jarda Besperát, něco umírá, odchází a mizí. Přeji roku 2025, aby se obešel bez ztrát podobných jmen a měnil se jen proto, že se mění vnější okolnosti.
Co tedy očekávám od roku 2025? Jaké vnější okolnosti ho budou formovat? Ať už to chceme či nechceme vidět, tento rok bude poznamenán politickými událostmi, které zákonitě přijdou kvůli novému prezidentu USA. Ať už se jich někdo bojí, nebo na ně čeká jako na smilování, přijdou a zahýbou vším, tedy i pojistným trhem. Samozřejmě zase trochu se zpožděním, protože pojištění se kvůli konstrukci pojistných smluv na rok dopředu nemění ze dne na den. Trochu vizionářsky si dovolím tvrdit, že rok 2025 bude zlomový a v roce 2026 již nic nebude tak, jak jsme to dosud znali. Ale než se tak stane, půjde pojistný trh zatím dál směrem, který jsem již naznačila. Dál bude ve jménu Value for Money myslet dopředu za nevděčné zákazníky a dál bude díky svým zajistným smlouvám a zahraničním „matkám“ osekávat podnikatelské konání. Ale snad všeho do času.
Co však určitě zamává celým pojistným trhem, je opět změna zákona, tentokrát ustanovení o nabídkách stát se pojištěným. Sice to nebude hned v roce 2025, protože zprostředkovatelé mají na registraci docela dost měsíců a není tudíž kam spěchat, ale zprostředkovatelský trh to změní, a to docela zásadně. Naroste počet zprostředkovatelů i osob podléhající odborné způsobilosti. Změní se přístup zákazníků k nabízenému pojištění mobilů, aut, praček i zájezdů. A opět jsem u ochrany spotřebitele – snad spotřebitelé konečně pochopí, že je pojištěním chráníme… Nebo ne? Asi ne. Spotřebitel je jen ochraňován, ale ne vzděláván, což je asi největší kámen úrazu téhle „politiky“.
Mohlo by vás zajímat: Před mikrofonem Ondřej Kovařík: Příliš regulace brzdí technologický pokrok
A tak přeji pojistnému trhu v roce 2025, ať zvládne všechny změny s grácií a obvyklým nasazením. Ať jsou katastrofické i jiné škody, které zase přijdou, jen na majetku. Ať se všichni ve zdraví fyzickém i psychickém posuneme do roku 2026. Ať konečně zase můžeme být hrdi na tuhle zem, její lidi, práci a úspěchy. A ať máme dostatek času na své blízké, kamarády, přátele a hlavně rodinu.
Ing. Eva Gmentová, LL.M.
Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění
Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance
Komentáře
Přidat komentář