Přeloženo do češtiny to znamená, že je asi každému jasné, že o rizikovosti mnohem více rozhoduje to, jakým stylem kdo jezdí a kolik toho ujede, než to, jakou značku má jeho vozidlo, nebo jaký má objem motoru.
Určitý posun jsme zaznamenali v okamžiku, kdy se objevila technická řešení umožňující automaticky monitorovat způsob jízdy a ujeté kilometry. Pro některé klienty je však hůře skousnutelné vědomí, že ho hlídá nějaký „velký bratr“. A tento pocit je u nich natolik silný, že převáží nad možnou výhodou v placení nižšího pojistného. Nebo také vyššího pro toho, kdo jezdí jako šílenec. Před pár týdny však byla na našem trhu představena novinka, která se snaží problém „objektivizace pojistného“ řešit jiným způsobem – výpočtem jeho výše na základě oznámení počtu ujetých kilometrů. Ty budou hlásit pojišťovně sami klienti a pravdivost těchto hlášení mají dokládat zasíláním fotografie tachometru svého vozu. Systém bude fungovat jako „zálohový“, přičemž skutečná výše pojistného bude zúčtována vždy po roce trvání pojištění. Oproti „velkobratrské“ metodě, tak sice nebude pro výpočet výše pojistného používán styl jízdy, ovšem klienti by mohli ocenit to, že nebudou nikým „sledováni“ a nemusí si do automobilu nic montovat.
Mohlo by vás zajímat: Jak funguje nové autopojištění od Allianz a kdo na něm získá?
Novinka vzbudila oprávněně zájem jak odborné, tak i laické veřejnosti. A jak už to tak bývá, objevují se hlasy souhlasné i ty opačné. Často opakující se námitkou především u laické veřejnosti je to, že je systém nespravedlivý k těm, co toho najezdí hodně. Argumentují přitom „vyježděností“ zkušených řidičů a tedy jejich nižší rizikovostí oproti třeba „strejdovi v bekovce“ nejezdícímu dál než na svoji zahrádku. Na první pohled jde o logický argument. Ale jen na ten první. Směšují se totiž dvě různé věci. Cenu za jednotku a celková cena. Je pravdou, že často jezdící řidič má sice menší pravděpodobnost toho, že způsobí škodu, ovšem s rostoucím počtem ujetých kilometrů roste nebezpečí, že se i tato malá pravděpodobnost uplatní. Tedy hodně jezdící řidič platí za kilometr menší pojistné (jednotková cena), než ten sváteční, ovšem vzhledem k většímu počtu najetých kilometrů zaplatí ve finále víc (celková cena). A pak že neplatí „čím víc jezdíš, tím míň platíš“…
Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
Komentáře
Přidat komentář