Pokles výdajů domácností v Německu lze mimo jiné připsat lockdownu v 1. čtvrtletí 2021, stejně jako dalším omezujícím opatřením koncem roku. Soukromé domácnosti tak nespotřebovávaly v těchto obdobích normálně způsobem, jak jsou zvyklé a omezovaly se. Po uvolnění restrikcí je možné sledovat ve vývoji zase výkyv útraty konzumentů. Velmi zjevné je to například u odbytu trvanlivého zboží dlouhodobé spotřeby, jehož se nejvíce prodalo během 2. a 3. kvartálu 2021, tedy mezi obdobími se zpřísněnými protipandemickými podmínkami. Nicméně výkyvu z roku 2020 (snížení DPH) dosaženo už nebylo; šlo spíše o částečný návrat k hodnotám z roku 2019. Obecně byly zaznamenány nejnižší výdaje domácností za služby, stejně jako předloni.
Mohlo by vás zajímat: Jaká je role ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu?
Hlavní položkou nákladů byly potraviny
V roce 2021 vzrostly cenově očištěné náklady na potraviny a nealkoholické nápoje oproti poslednímu roku před pandemií (2019) o 3,4 % a držely se tak nadále na vysoké úrovni. Po výrazném posílení v prvním koronavirovém roce 2020 o 3,6 % došlo loni na mírné oslabení o 0,3 %.
Služby trpěly jako sektor pandemií nejvíce. Také loni bylo jejich využití pokračující koronavirovou krizí silně ovlivněno. Obzvláště patrné byly důsledky v oblasti pohostinství: po silném ústupu cenově očistěných konzumních výdajů za ubytovací a restaurační stravovací služby v roce 2020 o 34,2 % vydali loni konzumenti v této oblasti dokonce ještě o 1,7 % méně. Tím dosáhl sektor komerčních ubytovacích a stravovacích služeb ve druhém krizovém roce jen necelých 65 % úrovně z roku 2019. Také očištěné náklady domácností na služby pro volný čas a na kulturu byly loni jen na úrovni 86 % hodnot z roku 2019.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Z bláta do louže…
Zboží dlouhodobé spotřeby vzali Němci útokem
Zřejmě i z důvodu časově omezené možnosti nakoupit levněji díky snížení DPH ve 2. pololetí 2020 kupovaly domácnosti s větší intenzitou zboží dlouhodobé spotřeby. Stouply například očištěné náklady na zařizovací předměty (2020: +4,5 %). Po skončení období s podporou v podobě nižšího DPH se projevil efekt nasycení v některých položkách. Například náklady na zařizovací předměty klesly loni o 1,7 %, a obecně za předměty dlouhodobé spotřeby o 4,8 %.
Mohlo by vás zajímat: Co je inflace a jak ji měříme?
U nákupů aut očištěných rovněž o cenové rozdíly registroval Destatis loni vedle efektu nasycení trhu rovněž důsledky narušení dodavatelských vztahů a mezer v dodávkách určitých dílů, což zpožďovalo termíny výroby. Na základě těchto dvou faktorů došlo k silné redukci výdajů domácností o 11 % v porovnání s rokem 2020. Ve statistickém srovnání loňských a předkrizových výdajů německých domácností za auta sledujeme velmi výrazný propad 16 %.
Komentáře
Přidat komentář