Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5000 životů

Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5000 životů
Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5000 životů
17.12.2019 Spektrum

Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance.

EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s alkoholem. Pro dosažení celkového cíle je proto nezbytný větší pokrok v boji proti řízení pod vlivem alkoholu.

Ellen Townsend, ředitelka politiky Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC), uvedla: „Uplynulo téměř 70 let od zveřejnění prvních vědeckých důkazů o souvislostech mezi řízením motorových vozidel a úmrtím na silnicích. Je nepřijatelné, aby kvůli tomu byly každoročně postiženy tisíce rodin. V roce 2020 chceme, aby EU a členské státy přišly s vizí, jak jednou provždy skončit s řízením pod vlivem alkoholu, a to kombinací limitů nulové tolerance, intenzivního prosazování a širšího využívání technologií, jako je povinné používání alkoholového zámku v autobusech, nákladních automobilech a dodávkách.“


Mohlo by vás zajímat: Glosa: Zavedení dobrovolného zdravotního pojištění v nedohlednu


Podle nové zprávy ETSC bylo v roce 2018 v 23 zemích EU oficiálně usmrceno 2 665 osob při nehodách souvisejících s alkoholem. Skutečná čísla však budou pravděpodobně výrazně vyšší kvůli nedostatečnému vykazování a problémům se shromažďováním informací. V současné době má pouze sedm z 28 zemí EU limit hranice alkoholu v krvi (BAC) 0,2 g / l nebo nižší. 0,1 a 0,2 jsou ve skutečnosti rovnocenné nulové toleranci, přičemž stále umožňují spotřebu určitých léčivých přípravků nebo alkoholických nápojů. 19 zemí má limit 0,5, zatímco Litva má 0,4. Spojené království má v současné době nejvyšší standardní limit 0,8, ačkoli Skotsko stanovilo limit nižší, a to 0,5. Mnoho zemí také stanovilo nižší limity pro profesionální a/nebo začínající řidiče.

ETSC rovněž vyzývá EU, aby vyžadovala montáž alkoholových zámků ve vozidlech užívaných řidiči z povolání, jako jsou nákladní vozidla, autokary a dodávková vozidla, a aby vyžadovala použití alkoholových zámků v případě recidivy spojené s alkoholem. Nové právní předpisy EU dohodnuté počátkem tohoto roku budou vyžadovat, aby všechna nová vozidla od roku 2022 mohla být vybavena alkoholovým zámkem prostřednictvím standardního rozhraní mezi vozidlem a zařízením. ETSC rovněž vyzývá členské státy EU, aby zlepšily sběr údajů o úmrtích souvisejících s alkoholem, například pověřením systematického testování alkoholu všech účastníků silničního provozu při nehodách se zraněním. Podle nového výzkumu snížilo 13 zemí EU počet usmrcených v důsledku vlivu alkoholu rychleji, než byl celkový pokles úmrtí na silnicích.

Kompletní zpráva je k dispozici ZDE

Zdroj: YouTube

Komentář Centra dopravního výzkumu

„Alkohol a jiné návykové látky jsou jedním z dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, a dodává: „V České republice se dlouhodobě vede debata o možném prolomení nulové tolerance alkoholu v souvislosti řízením vozidel. Velmi často jsou dávány za vzor vybrané evropské země. Opakovaně jsme na základě faktů upozorňovali, že tyto debaty nejsou v souvislosti s dlouhodobě neuspokojivým počtem závažných nehod na místě. Je nutné si uvědomit, že přestože je v České republice zakotvena tzv. nulová tolerance, je v důsledku vlivu alkoholu každoročně na pozemních komunikacích usmrcena přibližně desetina všech obětí dopravních nehod. Aktuální evropskou iniciativu proto velmi vítáme a věříme, že zde existuje značný potenciál ke snížení závažných následků v důsledku dopravních nehod.“


Mohlo by vás zajímat: Ľubor Vrlák prozradí, jaká je obchodní strategie pojišťovny YOUPLUS


Spolupůsobícími faktory při vzniku dopravních nehod pod vlivem alkoholu nebo návykových látek jsou často nepozornost, vysoká rychlost, únava, mikrospánek a nezkušenost. Typickým rizikovým faktorem dopravních nehod účastníků silničního provozu pod vlivem alkoholu nebo návykových látek je nepředvídatelné chování. V období let 2012-2018 bylo vinou osob pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek usmrceno 441 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 193 méně (-30 %). Těžce zraněno pak bylo 1 846 osob, o 105 méně (-5 %).

CDV

V roce 2018 bylo v důsledku dopravních nehod zaviněných pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 76 (nejvíce od roku 2011) a těžce zraněno 233 osob. Předpoklad NSBSP v oblasti uvedeného dílčího cíle nebyl v roce 2018 splněn (historicky poprvé).

Předpoklady uvedeného dílčího cíle byly v rámci revize Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) od roku 2017 dále zpřísněny, resp. sníženy. V uplynulém roce však došlo k výrazným meziročním nárůstům jak v oblasti usmrcených, tak těžce zraněných osob. Na dramatický nárůst v oblasti usmrcených osob měl zásadní vliv měsíc listopad, kdy bylo vinou osob pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek usmrceno 15 osob, tj. 27,3 % všech usmrcených osob.

Nejvíce (10) usmrcených bylo vinou osob pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji; nejvíce těžce zraněných (35) pak bylo evidováno v Jihomoravském kraji. Ačkoli je v České republice ukotvena tzv. „nulová tolerance“, bylo vinou osob pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek v uplynulém roce usmrceno 13 % osob, tj. přibližně každá 8. osoba byla usmrcena viníkem pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek. V souvislosti s debatou o prolomení „nulové tolerance“ je nutné zmínit, že vinou řidičů se zjištěnou hladinou alkoholu do 0,5 ‰ bylo v uplynulém roce usmrceno 7 osob, dalších 18 osob pak bylo těžce zraněno. Velmi negativní byl v uplynulém roce dramatický nárůst nehod zaviněných řidiči pod vlivem drog, jejichž vinou bylo usmrceno 18 a těžce zraněno 25 osob.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Globální klimatický tunel


Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem

K tématu alkoholu za volantem byla v letošním roce mj. zveřejněna informace z průzkumu ESRA, která je k dispozici ZDE.

CDV 2

Kompletní výsledky průzkumu jsou pak k dispozici ZDE.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články