Počet evropských neplatičů se snížil zejména v západní Evropě. Ve východní Evropě zůstává přibližně stejný. Nejhůře je na tom Slovensko s 24 % pozdě uhrazených plateb, na opačné straně východní Evropy stojí Česko s Chorvatskem s 19 %. Nejlepší disciplínu z celé Evropy mají zákazníci v Německu (14 %). „Vývoj platební morálky je odrazem dosavadního pozitivního ekonomického vývoje v Evropě. Očekávané zpomalení ekonomiky v následujících letech však motivuje věřitele ke zpřísňování svých nastavení směrem ke klientům,“ podotýká Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.
Podle průzkumu firmy zkracují termíny, které zákazníkům dávají na zaplacení. Za pět let poklesly průměrně o čtyři dny napříč celou Evropou. „V České republice podnikatelé snížili splatnosti meziročně o den. Ve srovnání se zbytkem Evropy dávají zákazníkům stále relativně na čas,“ doplňuje Vachel.
Mohlo by vás zajímat: Negativní vývoj německé ekonomiky není dobrým znamením
Zdroj: EOS Group
Firmy čekají déle na uhrazení nezaplacených účtů
Jedním z dalších důvodů zpřísnění podmínek je vývoj v oblasti plateb, které jsou již po splatnosti. Evropské společnosti čekají déle na účty nezaplacené, a to průměrně 21 dní. Ve východní Evropě je to dokonce 22 dní. Od roku 2017 tato hodnota roste. V České republice čekají majitelé firem na zaplacení průměrně 18 dní.
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2018 v Česku dle oPojištění.cz
Zdroj: EOS Group
Negativní vyhlídky mírně rostou
Jedna ze sedmi evropských společností v následujících dvou letech očekává propad platební morálky svých zákazníků. Skepse o dalším vývoji roste zejména v západní Evropě. Nejvíce skeptická je Velká Británie, kde negativní očekávání narostlo o 28 %. V Česku se firmy naopak až tak neobávají (skeptických je 9 %). „Výhledy na hospodaření firem budou v době očekávaného poklesu ekonomiky horší, i dosud bezproblémoví klienti mohou začít hradit se zpožděním. Doporučujeme více ověřovat schopnost a ochotu zákazníků dostát svých závazků, být důsledný v řešení nezaplacených pohledávek,“ radí Vachel.
Zdroj: EOS Group
O průzkumu:
Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky ve spolupráci s Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se v segmentu B2B a B2C ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Dánska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.
Komentáře
Přidat komentář