Po zimní přestávce se dělníci vrátili na D1. Letos plánují práce dokončit!


			Po zimní přestávce se dělníci vrátili na D1. Letos plánují práce dokončit!
9.3.2021 Spektrum

Podle slov ministra dopravy Karel Havlíček začala poslední stavební sezóna na D1. Po rozmístění dopravně inženýrských opatření začala v sobotu 20. února modernizace úseku 23 Devět křížů (EXIT 168) – Ostrovačice (EXIT 178) ve směru na Brno. Od pondělí proto budou řidiči jezdit v jízdním pásu ve směru na Prahu v režimu 2+2. Další úseky budou následovat postupně v průběhu března.

„V letošním roce nám zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů dálnice D1, z toho 8 kilometrů na úseku 12 u Humpolce bude hotovo hned na jaře, a to bez větších omezení pro řidiče.  V průběhu roku tak budou práce probíhat na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů,“ upřesňuje ministr dopravy Karel Havlíček a dodává: „Modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou v celkové délce 161 kilometrů tím letos po devíti letech skončí.“

Kromě úseku 12 budou v letošním roce práce pokračovat na úseku 2 mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi, na úseku 11 mezi Koberovicemi a Humpolcem, na úseku 16 mezi Velkým Beranovem a Měřínem a na již zmíněném úseku 23 mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi. V těchto úsecích se budou muset řidiči připravit na omezení. Ještě v letošním roce tak ministr Havlíček prosí řidiče o trpělivost.


Mohlo by vás zajímat: Lockdown 2.0! Průmysl a květinářství fungují. Občani pod dohledem armády


Stejně jako v minulých letech zůstanou i letos, až na krátkodobé výjimky, pro řidiče zachovány v obou směrech dva pruhy v zúženém profilu. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic nasadí všechna dosud vyzkoušená opatření, která podporují jak bezpečnost řidičů, tak bezpečnost dělníků provádějících stavební práce v těsné blízkosti veřejného provozu. V modernizovaných úsecích bude probíhat úsekové měření, jehož cílem je zklidnění a plynulost dopravy. Samozřejmostí jsou dočasná nízká svodidla, zvýrazněné dopravní značení a mobilní informační systém. V pohotovosti pro řidiče bude informační linka 800 280 281, řidiči se budou moci rovněž informovat prostřednictvím webové aplikace www.dopravniinfo.cz nebo na www.novaD1.cz.

Dokončení nové D1 je jednou z priorit ministra dopravy: „Chceme, aby bylo do října vše hotovo, a to znamená, že nesmíme připustit žádné komplikace. Proto se chystám na průběžnou kontrolu všech modernizovaných úseků,“ plánuje Havlíček a současně apeluje na řidiče: „Letošní rok bude opět náročný jak pro stavbaře, tak pro řidiče. Je to ale poslední rok, kdy budou muset snášet zdržení. Kromě trpělivosti je proto prosím i o disciplinovanost, dodržování pravidel plynulé jízdy a bezpečné vzdálenosti, aby kolon kvůli nehodám bylo co nejméně.“

Celá modernizace 161 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013 a dokončena bude na podzim roku 2021. Stavba spočívá v kompletním odstranění původního povrchu i podloží a vystavění nové dálnice ve stejné stopě za plného provozu, včetně všech silničních nadjezdů.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pandemie jako hollywoodský film. Nové zkoušky zkvalitní trh


Letos přibude 46,5 kilometru nových dálnic

Kromě dokončení modernizaci D1 bude letos otevřeno 46,5 kilometrů nových dálnic a bude zahájena stavbu 100 kilometrů nových dálnic. Mezi nejdelší letos zprovozněné úseky patří dva úseky D11. Prvním z nich je 15 km úsek z Hradce Králové do Smiřic a na něj navazující 7 km úsek ze Smiřic do Jaroměře. Na D35 se letos otevře 12 km úsek z Opatovic do Časů. Pokračuje také výstavba D6 směrem na Karlovy Vary, kde se zprovozní 5 km obchvat Lubence. Na Moravě se otevře jihovýchodní obchvat Otrokovic na D55. Stavět se začnou nové úseky mimo jiné na dálnici D6 do Karlových Varů, na D55 Staré Město – Moravský Písek, na D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo na D3 směrem k rakouským hranicím úsekem Třebonín-Kaplice nádraží. Zcela zásadní pro letošní výstavbu je pak zahájení 32 kilometrů na D4 prostřednictvím prvního projektu výstavby dálnice u nás formou PPP. 


Mohlo by vás zajímat: Obavy investorů z koronaviru klesají. Akciím ale roste konkurence jinde


Silnice I. třídy

Pokračovat bude i výstavba silnic I. tříd, kde máme v tuto chvíli v realizaci 57 kilometrů, z nichž letos 22,9 kilometru otevřeme. Jedná se například o obchvat Chrudimi, Krnova, jižní obchvat Opavy nebo obchvat Osové Bítýšky na Vysočině. Letos dokončíme i přestavbu křižovatky Rádelský Mlýn u Jablonce nad Nisou nebo silnici I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík. Zahajovat v letošním roce budeme například obchvat Jaroměře, Mělníka, Nové Paky, Klatov či Olbramovic, silnici I/53 ze Znojma do Lechovic nebo I/34 ze Stráže nad Nežárkou do Lásenic. Celkem se bude jednat o 64,9 kilometrů silnic I. třídy. Jako každý rok, tak i letošní bude ve znamení oprav na dálnicích a silnicích I. třídy. Mezi nejvýznamnější opravy bude patřit oprava vozovky na D2 a na D5. Pokračovat bude taktéž oprava mostů.

„Rozpočet ŘSD na letošní rok je 61 miliard, což je o 6 miliard více než v loňském roce. Nikdo se proto nemusí bát, že by se na silničních stavbách začalo šetřit, jako tomu bylo za minulé krize,“ tvrdí ministr dopravy Karel Havlíček a doplňuje: „Rozestavěno máme aktuálně 211,4 km silnic a dálnic a dalších 165 kilometrů letos zahájíme. Všechny investiční akce lze sledovat ZDE.


Mohlo by vás zajímat: Anketa osobností trhu: Jak se pojišťovnictví pere s pandemií koronaviru?


Za únor odhalily hlídky skoro dva tisíce neplatičů dálničních známek

Od 1. prosince 2020, kdy byl prodej elektronických dálničních známek spuštěn, se do 24. února prodaly dálniční známky za 2 670 627 025 Kč. Kontroly na zpoplatněných úsecích probíhají, policisté od začátku února vyměřili celkem 1 963 příkazů na místě za 1 538 700 Kč.

Kromě neplatičů se mezi motoristy stále objevují i řidiči, kteří při nákupu dálniční známky udělali chybu. „Pokud si lidé koupí elektronickou známku s okamžitou platností a špatně zadají SPZ, už to nelze opravit. Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Modelovým příkladem je to, že by si někdo ráno koupil elektronickou známku, přes den ji využíval a večer stornoval platbu,“ upozornil Martin Opatrný, mluvčí s. p. CENDIS, který má elektronické dálniční známky na starosti.  

Nejjistějším způsobem je tedy pořídit si elektronickou dálniční známku v e-shopu s předstihem alespoň několika dnů. Chyby je pak možné opravit. Zákazníci na poště či čerpacích stanicích EuroOilu si vše musí zkontrolovat ihned na místě. Na změny je pouze 15 minut od prodeje na téže pobočce. Opět jde o ochranu systému před případným zneužíváním.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články