Přes 40 000 korun je průměrná výše škody, kterou po sobě podle pojišťovny Generali nechá srážka osobního automobilu se zvěří. Vzhledem k počtu takových nehod, který podle policejních statistik od dubna do září dosáhl čísla 7872, se dá odvodit, že jen za půl roku čeští řidiči a jejich pojišťovny za opravu takto poničených automobilů zaplatí více než čtvrt miliardy korun.
„V Generali v souvislosti se střety se zvěří řešíme kolem tří tisíc pojistných událostí ročně. Jde přitom o případy jak z připojištění u povinného ručení, tak z havarijního pojištění. Jen na těchto škodách tak ročně vyplatíme přes sto milionů korun. Tato částka navíc každý rok stoupá s tím, jak jsou vozidla vybavena sofistikovanějšími technologiemi. Významně dražší je aktuálně i cena práce v servisech stejně jako náhradních dílů. V roce 2017 jsme vyplatili 111 milionů, loni už 116,3 milionů korun,“ říká Patrik Nauš, ředitel likvidace pojistných událostí motorových vozidel Generali.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 3Q 2019: Předepsané pojistné vzrostlo o 5,5 miliard Kč
SRNA index bude jako jediný srážky systematicky mapovat
SRNA index bude pravidelně přinášet přehledné informace zpracované CDV, a to dvakrát ročně. „Data v originální podobě budeme zveřejňovat vždy před jarní a podzimní sezónou, kdy statisticky střety se zvěří dosahují u českých silnic svého maxima. Věříme, že tím přispějeme k prevenci. Jinými slovy – že si motoristé zmapují díky indexu místa, kde se pohybují, a přizpůsobí tomu svoji jízdu,“ vysvětluje záměr Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.
Podstata SRNA indexu spočívá v uvedení výše škody na jeden kilometr sledované silniční sítě v konkrétním kraji a okrese. „Tento údaj vychází ze srovnání délky silnic III. a vyšších tříd, počtu nehod a celkové výše škody, která kromě poničeného vozu počítá i se škodou na zdraví, životě a dalším majetku spočítané podle metodiky CDV,“ vysvětluje Michal Bíl, expert na problematiku střetů se zvěří Centra dopravního výzkumu. Index pracuje s daty Policie ČR a údajů CDV.
První vydání SRNA indexu odhalilo, že absolutní prvenství mezi kraji (a tedy nejvyšší škody po srážce se zvěří na jeden kilometr komunikací) připadá na hlavní město Prahu se škodou 31 202 Kč, následují Moravskoslezský kraj s částkou 11 009 Kč a Ústecký kraj se škodou 10 601 Kč. Z hlediska hodnocení jednotlivých okresů se nejvyšší škody generují v Praze (31 202 Kč), následují okresy Sokolov (27 101 Kč) a Praha-západ (18 980 Kč). S výsledky SRNA indexu se veřejnost může navíc seznámit také na webu www.srazenazver.cz
Počet srážek napříč Českem i nejrizikovější místa
Podle SRNA indexu se nejvíc nehod se zvěří odehrálo od dubna do září ve Středočeském kraji. Za půl roku na tamějších silnicích došlo k 1816 nehodám se zvěří. Následují Ústecký kraj s 951 nahlášenými nehodami a kraj Vysočina, kde řidiči k srážce se zvěří během půl roku volali policii v 915 případech.
Problémy s hlášením sražených zvířat panují v Jihočeském (20 případů) a Plzeňském kraji (107 nehod). Tato krajská oddělení policie statistiky v režimu, kterým dlouhodobě vykazují jejich kolegové z ostatních krajů, nevedou. Tamější motoristé se tak na výsledky SRNA indexu bohužel zatím spolehnout příliš nemohou.
Nedílnou součástí SRNA indexu jsou mapy ze všech krajů Česka, na kterých je zvýrazněný konkrétní úsek, kde se střety se zvěří v uplynulém období koncentrovaly. V rámci České republiky byl suverénně nejrizikovějším úsekem ten v Libereckém kraji – konkrétně v katastrálním území obce Česká Lípa. Nachází se na Borské ulici ve směru z České Lípy na Nový Bor. Od dubna do září 2019 na jediném úseku o délce 317 metrů poblíž místní části České Lípy Lada došlo podle dat CDV k 17 srážkám se zvěří s celkovou škodou na zdraví, životě a majetku 522 000 korun.
Mohlo by vás zajímat: Automatizace může do roku 2040 snížit počet nehod o 22 %
Řešení vzniklé škody
Podle zkušeností pojišťovny Generali bývají nejnákladnější nehody způsobené srážkou s divokým prasetem. Z pohledu času jsou pak nejproblematičtější dvě hodiny před půlnocí a dvě hodiny po ní. Rizikové jsou také brzké ranní hodiny. „S přechodem na zimní nebo letní čas počet střetů vždy skokově narůstá,“ dodává Patrik Nauš.
Následky střetu se zvěří řeší dva typy pojištění:
- ve formě připojištění střetu se zvěří k povinnému ručení. Generali ho na trh uvedla jako první a aktuálně ho automaticky nabízí ve třech ze čtyřech variant povinného ručení. Hradí škody do 100 tisíc, a to se spoluúčastí 1000 Kč.
- v rámci havarijního pojištění – záleží, jakou pojistnou ochranu si klient navolí (typicky allrisk). Riziko střetu se zvěří je k dispozici i ve variantě havarijního pojištění pro starší vozy.
V obou případech platí, že pojištění kryje střety se zvířetem – jakýmkoliv. Tedy nejen divoce žijícím, ale také těmi domácími.
V Praze hlásí SRNA index nejvyšší škody na jeden kilometr z celého Česka
Hlavní město Praha eviduje ve srovnání s ostatními kraji bezkonkurenčně nejvyšší výši škod na zdraví, životě a majetku. Je to však dáno tím, že je v Praze jasně nejkratší délka silniční sítě – pouhých 201 kilometrů.
Mohlo by vás zajímat: Jak na pojištění sportovců?
I přesto statistiky v Praze evidují za období duben–září „jen“ 96 srážek vozidla se zvěří. Vezmeme-li v potaz srovnání vůči délce silniční sítě, tak je Praha silně nad průměrem České republiky. Zatímco v rámci celého Česka mohou motoristé očekávat srážku se zvěří každého 5,8 kilometru, při pohybu autem po Praze statisticky dojde ke srážce se zvěří každého 2,1 kilometru.
Jednoznačně nejhorším úsekem v rámci území hlavního města Praha byl úsek silnice I/4 mezi Jílovištěm a Zbraslaví. Na 170 metrů dlouhém úseku poblíž obory Daliborka tam došlo ve sledovaném období podle dat CDV k sedmi srážkám vozidel se zvěří s celkovou škodou 305 000 korun.
Komentáře
Přidat komentář