Brexit se blíží. Jaká jsou doporučení Asociace britských pojistitelů?


			Brexit se blíží. Jaká jsou doporučení Asociace britských pojistitelů?
22.3.2019 Zahraničí

Tím, jak se blíží 29. březen (potažmo 12. duben, či snad 22. květen) - datum vystoupení Spojeného království z EU, a jak se množí počet zasedání a hlasování britského parlamentu, tak postupně rozšiřuje svoje PR aktivity i ABI (Association of British Insurers - Asociace britských pojistitelů). Cílem je prezentovat postoje britského pojišťovacího průmyslu k vybraným problémům, ale také uklidnit klienty pojišťoven, vysvětlit jim některé souvislosti z hlediska pojištění. Jaká jsou doporučení Britů?

Růst zásob – nutná kontrola pojištění

V prohlášení z 8. března 2019 ABI naléhavě doporučuje firmám, které si s ohledem na Brexit vytvářejí zásoby zboží a surovin, aby si zkontrolovaly, zda jsou nadále plně pojištěny. Tvorba zásob se prý týká široké škály položek – od automobilových dílů až po deodoranty. Z některých studií vyplývá, že rychlost tvorby zásob zboží je nejvyšší za více než 25 let. Například skladovací prostory pro zmražené potraviny jsou buď naplněny, nebo je jejich kapacita téměř vyčerpána.

ABI vychází z toho, že firmy mohly přehlédnout případné implikace pro pojištění. Proto doporučuje překontrolovat pojistné podmínky podnikatelského pojištění a je-li to nezbytné kontaktovat příslušného pojistitele, nebo pojišťovacího poradce. Jde o to, že u pojištění jsou obvykle stanoveny limity na výši zásob. Může se také zvýšit množství přepravovaných zásob, nebo vznikne nutnost si pronajmout sklad na uskladnění dodatečného množství zboží. I v těchto případech je kontrola daného pojištění nezbytná.


Mohlo by vás zajímat: IE: Návrhy IAIS k systémovému riziku nejsou úplně jasné


Vyhnout se Brexitu bez dohody

ABI ve stručném prohlášení ze dne 12. března 2019 zdůraznila, že neschválení dohody o vystoupení (v britském parlamentu) několik týdnů před datem vystoupení zvyšuje nejistotu klientů a pojišťovacího průmyslu. Je životně důležité podniknout tento týden rozhodující akci, aby bylo možno se vyhnout Brexitu bez dohody. Pokud je jedinou alternativou k Brexitu bez dohody nějaká forma krátkého odkladu Brexitu, pak je ABI pro takový odklad Prodloužení čl. 50 je nevyhnutelné.

Britský parlament se vyslovil jednoznačně proti Brexitu bez dohody. Na základě toho vydala 13. března 2019 ABI prohlášení, ve kterém uvedla, že vyjádření Parlamentu je správné. Brexit bez dohody totiž nelze podpořit, neboť by to byl neodpustitelný čin ekonomického a sociálního sebepoškození. Nyní je podstatné, že takové rozhodnutí má pevnou legislativní oporu. Protože nezbývá mnoho času, tak podle ABI je prodloužení čl. 50 nevyhnutelné a je jistě výhodnější než náhodný Brexit bez dohody.


Čtěte také: Portál Právo pro všechny: Co po dopravní nehodě podchytit z hlediska důkazů?


Prodloužení data vystoupení do 30. června 2019

Dne 14. března 2019 se ABI vyjádřila k rozhodnutí Parlamentu prodloužit datum vystoupení dle čl. 50 Smlouvy o fungování EU do 30. června 2019. Zdůraznila, že je to vzhledem k času, který zbývá, a vzhledem k možným ekonomickým škodám, které by přivodil Brexit bez dohody, jediný možný výběr. Podle ABI si ale nelze vytvářet žádné iluze, protože tento odklad znamená pokračování nejistoty. Pokud s tím bude EU souhlasit, tak tento čas navíc nesmí být promarněn. V červnu by podle ABI nebyla žádná druhá šance.

Brexit a zelené karty

V prohlášení z 18. března 2019 se ABI věnovala problematice zelených karet. Informovala řidiče, že pokud plánují cestu vozidlem do EU včetně Irské republiky, tak by si měli včas zajistit zelenou kartu. Měli by brát v úvahu, že odklad Brexitu do 30. června 2019 může nabýt účinnosti jedině na základě souhlasu EU a změny práva Spojeného království. 

Podle ABI budou pojistitelé pokračovat ve vydávání zelených karet svým klientům. To se týká některých pojistitelů, kteří automaticky vydávají zelené karty všem svým klientům v Severním Irsku, aby je tito klienti nemuseli získávat pro každé překročení irské hranice. Nicméně motoristé, kteří chtějí zamířit z přístavů Spojeného království na kontinent, musejí kvůli obdržení zelené karty kontaktovat svého pojistitele.


Mohlo by vás zajímat: Michal Řezníček: Nové zkoušky odborné způsobilosti vítám


V této souvislosti je vhodné připomenout, že zelenou kartou se rozumí mezinárodní osvědčení o pojištění vydané jménem národní kanceláře pojistitelů v souladu s doporučením č. 5, přijatým 25. ledna 1949 Podvýborem pro silniční dopravu při Výboru pro vnitrozemskou dopravu Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (viz čl. 1 odst. 5 směrnice 2009/103/ES). Systém zelených karet je ochranný mechanismus pro oběti příhraničních dopravních nehod. Jeho členy je 48 zemí, které jsou zastupovány 47 národními kancelářemi pojistitelů.

Na závěr dává ABI velmi cennou radu. Zmiňuje, že v některých členských státech EU je třeba mít zelenou kartu i pro přívěs. V takovém případě by měl pojistitel poskytnout klientovi dvě zelené karty.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články