Pojistitelé chtějí nechat zařadit plastové pelety mezi nebezpečné zboží


			Pojistitelé chtějí nechat zařadit plastové pelety mezi nebezpečné zboží
15.8.2022 Zahraničí

Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) informoval o tom, že němečtí přepravní pojistitelé razantně vystupují proti znečišťování moří plasty. Chtějí dosáhnout toho, aby plastové pelety, pokud jsou přepravovány po moři, byly celosvětově prohlášeny za nebezpečné zboží.

Jde o to, že jako nebezpečné zboží by tyto plasty byly pro námořní přepravu lépe zabalené, a navíc by příslušné kontejnery byly umístěny na spodních palubách, resp. v podpalubí. Tím by se podle názoru Jörga Asmussena, výkonného ředitele GDV, minimalizovalo riziko ztráty nákladu.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Aspoň někde je už dno vidět!


Pelety jsou prý základní látkou, resp. surovinou, pro výrobu většiny plastových produktů. Ročně se jich po moři přepravují miliony tun. Problém spočívá v tom, že v podstatě opakovaně jdou kontejnery naložené peletami přes palubu. Jen v evropských vodách se roční ztráty odhadují na více než 200 tun. Zařazení pelet by mělo kromě bezpečnějšího uložení ještě další výhodu. Příslušné úřady by musely být informovány o každé ztrátě a mohly by rychleji identifikovat příslušné úseky pobřeží. U každé ztráty nákladu by musely být pláže co nejrychleji vyčištěny. Náklady na tuto činnost sice přebírají pojistitelé lodí, ale vlastní problém je spíše v tom, aby byly tyto malé kousky (plastu) vůbec nalezeny.

Návrh na zařazení pelet mezi nebezpečné zboží může být realizován pouze na mezinárodní úrovni. To, zda zásilka patří v rámci lodní dopravy mezi nebezpečné zboží, se řídí Mezinárodním předpisem o námořní přepravě nebezpečného zboží (International Maritime Dangerous Goods Code). Zahrnutí plastových pelet do tohoto předpisu by muselo být schváleno Mezinárodní námořní organizací (International Maritime Organisation – IMO), což je specializovaná agentura Spojených národů, která je odpovědná za regulaci světové vodní dopravy.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Jaroslav Besperát k vývoji pojistného trhu


Asmussen v této souvislosti zdůraznil, že GDV svůj požadavek uplatnil u IMO prostřednictvím Světového svazu přepravních pojistitelů. GDV prý podle jeho slov bude příslušná grémia IMO podporovat při tvorbě potřebných předpisů týkajících se balení i umístění nákladu.  Od této jejich aktivity si němečtí pojistitelé slibují účinný dopad na ochranu životního prostředí. Asmussen upozorňuje, že pelety, které se dostanou z lodi do moře, mohou dlouhodobě způsobovat velké škody na životním prostředí a ohrožovat biodiverzitu v zasažených pobřežních oblastech. Například zvířata prý často pokládají maličké plastové kousky za potravu a v důsledku toho nakonec umírají.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články