Podle výsledků on-line studie Teambank AG má o měsíčních nákladech nyní přesnější povědomí celkově 49 % respondentů, což odpovídá nárůstu o 9 % oproti loňsku. Teambank zpovídala 1 331 osob ve věku 18 až 79 let během února 2021.
Mohlo by vás zajímat: Zpráva o zdraví a nemocech
Během lockdownů bylo mnohem méně příležitostí k utrácení. Lidé svoji spotřebu odkládali a šetřili peníze. „Současně ale museli někteří z nás náhle omezit své výdaje, protože se zredukovaly naše příjmy, například v souvislosti s kurzarbeitem. Museli jsme prostě více počítat, což vedlo ve svém důsledku k pozitivnímu efektu: lepšímu přehledu o financích,“ komentoval závěry ankety Frank Mühlbauer, předseda představenstva Teambank AG.
Podle výsledků ankety celých 78 % oslovených kontrolovalo každých pár dnů stav svého účtu. Bezmála půlka dotázaných (49 %) uváděla, že měli úplnější přehled o tom, jaké částky mají každý měsíc k dispozici. V loňské anketě to byli jen čtyři respondenti z deseti. Naopak pokleslo zastoupení těch, kteří vědí „jen přibližně“, kolik mohou každý měsíc utratit (letos 47 % oproti loňským 54 %). A podíl těch, kdo o tom nemají přehled vůbec, se meziročně snížil z 6 na 4 %.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Martin Žáček
Nouzové rezervy v různé výši
Podobně to vypadá se znalostí rezervy pro nouzové případy: polovina (přesně 49 %) vědělo v letošní anketě přesně, kolik mají k dispozici, o něco méně respondentů (45 %) znalo své možnosti pro případ náhlé potřeby „přibližně“, zatímco 6 % to neví vůbec. Výše rezervní částky byla rozdílná: pětina (21 %) se může spolehnout na částku 5 000 EUR, o něco více oslovených (28 %) uvádělo možnosti jen do 500 EUR, případně připustili, že nemají vytvořený žádný finanční „polštář“. Každý pátý (20 %) disponuje rezervou ve výši 500 až 1 000 EUR.
Nicméně úspory nashromážděné během pandemie nebyly vždy zamýšleny jako rezerva do budoucna. Podle zástupců Teambank asi 2 z pěti dotázaných vědomě šetřili peníze na dobu po skončení pandemie, aby si pak dopřáli v restauracích nebo na dovolené.
Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Dejte si pozor na euro!
Změny ve finančním povědomí ve skupině 50+
„Právě pro věkovou skupinu 50- až 79letých respondentů představovala koronavirová krize velkou výzvu v náhledu na měsíční výdaje,“ poznamenal Frank Mühlbauer. Například u skupiny výdajů za potraviny ví nyní podle vlastního vyjádření 72 % lidí v této generaci, kolik a za co platí. Přitom před rokem to vědělo jen 39 % dotázaných. Výdaje určené na nájem nebo splátky půjček nyní znají téměř všichni (92 %), zatímco loni mělo přehled jen 46 %, tedy o polovinu méně. Vyšší znalosti finančních nákladů se týkají i skupiny pojištění: vydání za pojistné u pojištění odpovědnosti nebo pro případ pracovní neschopnosti zná teď 85 % respondentů (2020: 53 %). Více než ¾ oslovených zná také své investice a platby na penzi (76 % versus loňských 46 %).
Komentáře
Přidat komentář