Během dubna 2021, kdy panoval zostřený covidový lockdown ve Vídni a Dolních Rakousech, klesl počet účastníků nehod o 37 % v porovnání s předkrizovým dubnem 2019. Ve zbývajících spolkových zemích, kde byl lockdown „změkčený“, naproti tomu úbytek činil od 7 do 30 %. V červnu 2021, kdy byl lockdown už zrušen, počet účastníků nehod silně vzrostl na 5 338 osob a byl tak rekordní od roku 2007. Tato fakta přinesl rakouský statistický úřad Statistik Austria začátkem listopadu. Ukazuje se silná závislost dat na aktuálně platném režimu.
Mohlo by vás zajímat: Vývoj povinného ručení 2021: Dynamika růstu pojistného výrazně zpomaluje!
Nikdy dříve nebylo tolik nehod cyklistů
Poté, co už v předchozím roce 2020 byly zaznamenány v počtu nehod cyklistů rekordní hodnoty, trval tento trend i v 1. pololetí 2021. Za prvních 6 měsíců letošního roku došlo k neštěstím s celkem 4 079 cyklisty na silnicích, což představuje rekord za uplynulých 30 let. Loni v prvním půlroce nedopadla jízda na kole dobře pro 3 640 osob a o rok dříve pro 3 352 osob. Z celkových více než 4 tisíc cyklistů přišlo při nehodě o život 23 lidí (v 1. pololetí 2020 to bylo 17 lidí a předloni 16 lidí). Z toho vyplývá, že 15 % všech obětí silničních nehod byli letos v prvních 6 měsících cyklisté. To je nejvyšší podíl za posledních 30 let (srovnatelné období loni 11 %, předloni 8 %).
Pozoruhodným faktem současně je, že bezmála dvě třetiny mrtvých (61 %) jelo na elektrokole. Průměrný věk účastníků neštěstí na elektrolech byl 50 let. Věk v posledních letech setrvale klesá: ještě v 1. pololetí 2018 byl 58 let, loni 54 let. Na kolech bez pohonu byl průměrný věk účastníků nehod 44 let. Více než 4 z 10 nehod cyklistů nemělo jiného účastníka: cyklisté havarovali sami. Taková neštěstí měla za následek 6 mrtvých. Dalších 7 obětí na životech přinesli cyklisté, kteří byli současně za vznik nehody odpovědní. Celkem 57 % usmrcených cyklistů neslo hlavní vinu na havárii.
Mohlo by vás zajímat: Michal Skořepa: ČNB tlačí na růst úrokových sazeb. Její snaha ještě zesílí!
Neblahé je i zjištění, že u 257 cyklistů byl za prvních 6 měsíců roku 2021 zjištěn alkohol, když se stali účastníkem nehody na silnici. To znamenalo podíl necelých 6 % ze všech účastníků kolizí mezi cyklisty. U jezdců na elektrokolech činil podíl konzumentů alkoholu dokonce bezmála 8 %. Znovu se ukázalo, že alkohol před jízdou neberou cyklisté tak vážně. Stačí porovnat s jezdi na motocyklech (podíl odhalených konzumentů alkoholu 1,7 %) nebo s motoristy v autech (3,8 %).
Komentáře
Přidat komentář