Zajímavost: V Rakousku je nejvíce pracovních úrazů v pondělí


			Zajímavost: V Rakousku je nejvíce pracovních úrazů v pondělí
24.1.2019 Zahraničí

Pondělí je z pohledu pracovních úrazů nejnebezpečnějším dnem v týdnu. Oznámila to rakouská Všeobecná úrazová pojišťovna (Allgemeine Unfallversicherungsanstalt). Pětina úrazů na cestě se stane právě na začátku týdne. Jak se blíží během týdne pátek, tím se čísla o nastalých zraněních snižují. Také u jiných druhů pracovních úrazů, než jsou události na cestě do a z práce, je kritickým dnem právě pondělí.

V loňském roce registrovala rakouská Všeobecná úrazová pojišťovna (AUVA) celkem 10 4161 pracovních úrazů. Z toho se událo 12 264 z nich, tedy 11,8 %, na cestě na pracoviště nebo z pracoviště domů.

Ukázalo se také, že nejnebezpečnějším dnem v týdnu pro cesty do a z práce je pondělí. Podle AUVA se stalo 20,8 % všech zranění jejím klientům první pracovní den. Také v průřezu posledních pěti let vede úrazové statistiky pondělí: od roku 2013 do roku 2017 se stalo 12.237 úrazů na cestě (21,1 %) právě na začátku týdne.

Na druhém místě následovalo loni úterý (19,1 %). Jak pracovní týden postupuje ke svému závěru před víkendem, tím menší je škodní frekvence. V pátek se stane jen 14,4 % všech pracovních úrazů. A logicky nejméně událostí je hlášeno ze soboty, neděle a svátků.


Mohlo by vás zajímat: Dohledové testy ČNB: Jak dopadlo české pojišťovnictví?


Šest z deseti úrazů na cestě jsou nehody v silničním provozu

Obzvláště nebezpečné jsou mezi pracovními úrazy ty, které se stanou v silničním provozu. Těch je celkem 61 %, tedy podstatně více, než třeba zranění v důsledku pádu špatným došlápnutím během chůze.

„Během podzimu a zimy musí pracující urazit cestu do práce a z práce během stmívání nebo docela ve tmě. K tomu si můžeme připočíst déšť, mlhu nebo sněžení,“ poukazuje na zhoršené podmínky cest v těchto ročních obdobích dopravní expert AUVA Peter Schwaighofer.

Vidět a být viděn – to jsou obzvláště důležité zásady, zdůrazňuje AUVA: „Tmavě oblečený chodec je vnímán při špatné viditelnosti až ze vzdálenosti asi 25 až 30 metrů. Při rychlosti jedoucího auta 50 km/h a brzdné dráze 40m je zřejmé, že často může být už pozdě na to, aby se střetu dalo zabránit.“


Mohlo by vás zajímat: Největším globálním makléřem je stále MARSH


Pomoci mohou světlé a kontrastní svršky. Lidé jsou pak rozpoznatelní už na 40-50 metrů. Má-li dotyčný chodec na sobě reflexní prvky, vidí ho motorista dokonce ze vzdálenosti 160 metrů.

Následky nehody postihují většinově trup: 29,9 % úrazů na cestě se loni týkalo zranění spodní části těla, 22,1 % horní části trupu. Každý sedmý úraz v průměru zasáhne krk, každý desátý hlavu. Průměrně každý dvacátý úraz směřuje na záda a páteř.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články