Portál Právo pro všechny: Kabotáž – podmínky, lhůty a časté chyby


			Portál Právo pro všechny: Kabotáž – podmínky, lhůty a časté chyby
22.12.2023 Legislativa

Pracujete jako dopravce nebo řidič nákladních vozů? Pak byste měli vědět o důležitých změnách v mezinárodní silniční dopravě na území EU. V květnu 2022 došlo k zavedení řady nových pravidel, včetně úpravy kabotáže. Pojďte si přečíst, jaké jsou základní podmínky pro provádění kabotáže, četná omezení a nástrahy s tím spojené.

Co znamená kabotáž?

Definici kabotáže nalezneme v předpisech Evropské Unie, konkrétně nařízení (ES) č. 1072/2009 (dále jen „nařízení“). Podle tohoto nařízení je kabotáží vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském členském státě. Zjednodušeně řečeno, jde o vnitrostátní přepravu v jiném členském státě EU, než v jakém dopravce reálně sídlí (zpravidla země, kde má sídlo a kde získal licenci společenství). V tomto článku budeme používat pojem „kabotážní přeprava“, který znamená jednu vnitrostátní přepravní operaci vykonanou v hostitelském státě.

Základní podmínky pro provedení kabotáže

  • Dopravce je držitelem licence společenství (eurolicence) + řidič, pokud je státním příslušníkem třetí země, má osvědčení řidiče (je-li občanem EU, osvědčení mít nemusí).
  • Kabotáži předcházela zcela dokončená mezinárodní přeprava do hostitelského členského státu.
  • Kabotáž musí být provedena týmž vozidlem.
  • Je možné provést až 3 kabotážní přepravy.
  • Dodržení lhůty 7 resp. 3 dní (viz níže).

Eurolicence a osvědčení řidiče

Co je eurolicence, proč ji potřebujete a jak se vztahuje k přepravě? To se dozvíte v našem předchozím článku.


Mohlo by vás zajímat: Průzkum ČAP: Kdo nám pomůže v neštěstí? Češi se spoléhají na pojišťovnu


Dokončená mezinárodní přeprava

Kabotáži musí předcházet dokončená mezinárodní přeprava. To znamená, že veškeré zboží musí být z mezinárodní přepravy vyloženo ještě předtím, než bude možné kabotáž zahájit. Mezinárodní přeprava musí být do hostitelského státu. To znamená, že za mezinárodní přepravu se pro potřeby kabotáže nepovažuje přeprava do státu usazení dopravce, typicky přeprava SRN → ČR. V návaznosti na takovou mezinárodní přepravu není možné kabotáž provést.

Totéž vozidlo

Podle nařízení se „vozidlem“ rozumí buď samostatné motorové vozidlo registrované v některém členském státě, nebo souprava vozidel (tahač a přípojné vozidlo). Pro účely kabotáže se vždy bere v úvahu pouze příslušné motorové vozidlo, které provedlo mezinárodní přepravu, a to i v případě soupravy. Přípojné vozidlo lze tedy změnit, ale tahač nikoliv.

Pokračování článku ZDE.


Mohlo by vás zajímat: Jaký podíl škod z extrémních výkyvů počasí hradily pojišťovny v Evropě?


D.A.S. právní ochrana

D.A.S. právní ochrana je jedničkou na trhu s právní ochranou v České republice. Dle České národní banky se podílí téměř 92 % na nákladech na pojistná plnění celého trhu s právní ochranou. D.A.S. je jedinou specializovanou a nezávislou pojišťovnou svého druhu u nás. Svým klientům nabízí nonstop dostupný kvalitní právní servis, který se prolíná mnoha oblastmi života i podnikání. Zabývá se také edukací a přispívá k rozvoji právního povědomí ve společnosti. Ve své praxi se pojišťovna opírá o zkušenosti z více než stoleté tradice firmy i o své mezinárodní zázemí. Působí nejen v Evropě, ale také v Kanadě nebo Jižní Koreji.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články