Jak zlepšit režim S II?
Přístup evropských pojistitelů k S II a jejímu přezkumu prezentuje ve výroční zprávě IE Alban de Mailly Nesle, předseda Výboru IE pro ekonomiku a finance, který jinak zastává funkci finančního ředitele francouzské pojišťovací skupiny AXA.
Mohlo by vás zajímat: Jak si z dovolené nepřivést místo suvenýrů pojistný průšvih?
Podle jeho názoru S II naplnila řadu zamýšlených cílů, a to včetně vysokých standardů ochrany spotřebitele, řízení rizik, řídicího a kontrolního systému (governance), přístupu k solventnostnímu kapitálu založenému na rizicích a rozsáhlých informací pro dohled i veřejnost. Na druhé straně existují určité oblasti či prvky, jež musí být zlepšeny, což platí zvláště pro odstranění bariér pro dlouhodobé podnikání a investování. De Mailly Nesle upozorňuje, že při tak komplexní regulatorní reformě není tento fakt překvapující. V samotné legislativě k S II se totiž počítalo s přezkumem, který je nyní na pořadu dne. V této souvislosti IE sleduje čtyři cíle:
- posílit investiční kapacitu pojišťovacího průmyslu,
- upravit rámec tak, aby byla vhodně zapracována udržitelnost,
- zvýšit funkčnost a zlepšit proporcionalitu,
- zvýšit konkurenceschopnost oboru v rámci EU i v zahraničí, a to při zachování ochrany pojistníků/pojištěných osob.
Při zveřejnění návrhů k přezkumu Evropská komise naznačila, že snížení požadovaného kapitálu o 90 mld. EUR by mělo pojišťovacímu průmyslu pomoci při podpoře přechodu na udržitelnou a více digitální ekonomiku a napomoci též při financování obnovy po pandemii. Ovšem ve skutečnosti návrhy dodávají pouze zlomek z tohoto celkového záměru. Některé návrhy jdou sice správným směrem, ale jiné návrhy by zvýšily volatilitu a omezily nezbytné pozitivní kroky k uvolnění kapacity pro hodně potřebné investice.
Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Tahle krize nemá rychlé řešení
Zvýšit investiční kapacitu
De Mailly Nesle předně uvádí, že evropští pojistitelé jsou v EU největšími institucionálními investory s více než 10,6 bilionů EUR ve správě. Přitom je ale velikost i způsob investování ovlivňován konstrukcí některých opatření v rámci režimu S II, což vyúsťuje v nadměrné kapitálové požadavky. To pak zvyšuje náklady týkající se nabídky některých pojistných produktů a limituje schopnost pojistitelů investovat do akcií, korporátních obligací a majetku. Ovšem od zavedení S II extrémně nízké úrokové sazby a zvyšující se náklady na opce a garance dotlačily životní pojistitele k nabízení pojistných produktů na kratší období a produktů méně náročných na kapitál.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: V oblasti hybridů a elektroaut jsem očekával rychlejší vývoj
I když se může jevit jako žádoucí vyhnout se nadměrnému přijímání rizik, tak rámec by měl rovněž připustit, že nabízení dlouhodobých pojistných produktů s garancemi je nadále nutné, obzvláště v těch členských státech EU, kde neexistuje robustní veřejný důchodový systém. Solventnostní pravidla by neměla nadbytečně zvyšovat náklady u těchto produktů a vést tomu, že veškeré riziko bude plně přesunuto na pojistníky/pojištěné osoby, když pojišťovnictví by je mohlo aktuálně převzít při odpovídajícím ocenění rizika. Jinak by se také snížily dlouhodobé závazky pojistitelů a tím i jejich potřeba dlouhodobého investování. Posun ke krátkodobým investicím by omezil tradiční stabilizační roli pojišťovnictví v době případných finančních poruch.
Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Aspoň někde je už dno vidět!
Zapracování udržitelnosti
Pokud jde o zapracování udržitelnosti do rámce S II, de Mailly Nesle konstatuje, že pojišťovací průmysl má kapacitu prostřednictvím svých investic napomoci k usnadnění přechodu k udržitelnému hospodářství, a to při splnění svých závazků vůči pojistníkům/pojištěným osobám. Evropští tvůrci politik jsou podle de Mailly Nesle v první linii udržitelného regulatorního vývoje, který zahrnuje mimořádný počet legislativních iniciativ. I když IE podporuje celkový zastřešující cíl, tak je názoru, že návrhy týkající se přezkumu S II by měly cílit na zajištění toho, aby udržitelnost byla adekvátně zpracována do rámce S II, aniž by byly „ohýbány“ její klíčové principy.
Mohlo by vás zajímat: Podcast: Jaroslav Besperát k vývoji pojistného trhu
De Mailly Nesle v této souvislosti připomíná, že existující solventnostní požadavky již berou v úvahu rizika udržitelnosti, jež musejí být zvažována v řízení rizik, při vlastním hodnocení rizik a solventnosti, při uplatňování zásady „obezřetné osoby“, v upisování, tvorbě rezerv a v politice odměňování. V nejbližší době budou doplněna podáváním zpráv o udržitelnosti podle směrnice o korporátním podávání zpráv o udržitelnosti, nařízení o zveřejňování informací o udržitelných financích a nařízení o taxonomii. Pro rovnováhu rámce S II bude tudíž v budoucnu nejdůležitější, aby výsledek zůstal ekonomicky založený na rizicích, obzvláště tehdy, když dojde ke zkoumání možností zamýšleného obezřetnostního zacházení s expozicemi vztahujícími se k aktivům nebo činnostem spojeným významně s environmentálními a/nebo sociálními cíli.
Zvýšení funkčnosti a zlepšení proporcionality
Průměrný pojistitel provozující životní pojištění v EU musí nyní vyplňovat kolem 70 výkazů s cca 150 000 individuálními údaji. Tento rozsah ještě vzroste, protože se rozšíří podávání zpráv o uplatňování faktorů ESG (environmentální, sociální, způsob řízení). De Mailly Nesle klade logické otázky, zda jsou všechny tyto údaje využívány a zda je skutečně potřebné je shromažďovat od každé společnosti. Mohutný evropský pojistný trh se skládá z široké škály poskytovatelů pojištění, velkých i malých. Ve prospěch spotřebitelů určitě je udržet tuto různorodost a vyhnout se nadbytečným nákladům na podávání zpráv, které nakonec ponesou klienti.
Mohlo by vás zajímat: ČKP: Počet pojištěných vozidel nadále stoupá
Zásada proporcionality byla zahrnuta do S II právě za účelem vyhnout se nadbytečným nákladům pro pojistitele a jejich klienty. Nicméně v praxi je všeobecně uznáváno, že proporcionalita nefunguje. Evropská komise vypracovala některé užitečné návrhy, například pokud jde o zavedení konceptu podniku s nízkorizikovým profilem, což by automaticky opravňovalo ke snížení regulatorních požadavků. Ale celkově návrhy Evropské komise vyžadují ještě vylepšení, aby proporcionalita fungovala tak, jak bylo zamýšleno.
Komentáře
Přidat komentář