Přijela první veřejná metodika pojištění vozidel


			Přijela první veřejná metodika pojištění vozidel
15.2.2022 Pojistný trh, Produkty

Zatímco pojištění osob je věnováno mnoho „metodické“ pozornosti, pojištění vozidel je pojišťováckou Popelkou. Záznam z jednání bývá „chudý“, a to je škoda. Nová metodika hledá optimální doporučení a potřebná vysvětlení dopadů sjednání.

Zákon je (ne)konkrétní

Každý zprostředkovatel dobře zná §79 Zákona o distribuci pojištění a zajištění č. 170/2018 Sb. První bod požaduje vypracovat záznam z jednání obsahující požadavky, cíle a potřeby zákazníka související s daným pojištěním, své doporučení a důvody, na kterých zakládá své doporučení pro sjednání daného pojištění. A druhý bod přidává povinnost vysvětlení dopadů sjednání pojištění na zákazníka, včetně souvisejících rizik.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Srovnávače ŽP mají budoucnost. Jsou však stále na startovní čáře


Zákon je konkrétní ve stanovení uvedených povinností, zároveň ale nemůže detailně popsat o jaké potřeby se jedná, jaký systém doporučení a důvodů poradce používá nebo uvést seznam negativních dopadů na klienta pro každý produkt. Právě proto vznikla první verze metodiky pro pojištěné vozidel, která pro každé pojistné nebezpečí hledá optimální doporučení a obsahuje seznam případných překvapivých ustanovení či omezení, na která by měl poradce zájemce v záznamu z jednání upozornit.

10 důvodů nespokojenosti klientů

Profesionálnímu poradci je zřejmé, že analýza potřeb ve formě CHCI/NECHCI POV a CHCI/NECHCI HAV je nedostatečná. Z neúplné analýzy a nevhodného doporučení mohou vzniknout problémy klienta v okamžiku škodné události. Mezi nejčastější příčiny nespokojenosti patří:

  1. Základní limit POV pro vozidlo (nejen) provozované v zahraničí
  2. Produkt se spoluúčastí v zahraničí pro vozidlo provozované v zahraničí
  3. Pouze smluvní síť servisů pro nové či mladé vozidlo v rámci havarijního pojištění
  4. Nedostatečná pojistná částka/limit u havarijního pojištění
  5. Neúplný rozsah rizik „havarijního“ pojištění
  6. Nedostatečný limit pojištění skla
  7. Omezený rozsah skel (ne všechna obvodová, střešní ...)
  8. Smluvní servisy pro opravu skla u nového/mladého vozidla
  9. Nedostatečný limit asistenčních služeb
  10. Nedostatečný rozsah asistenčních služeb (bez poruchy)

Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Alexandros Dardas


Obrazek metodika

Na všechny tyto situace metodika myslí. Na základě faktů a reálných statistik navrhuje optimální doporučení poradce a v případě, že ho klient nerespektuje, nezapomíná na uvedení upozornění na důsledky klientovi volby.

Součástí metodiky je i vzorový příklad. Ten ilustruje, že celý proces lze jednoduše automatizovat a v závislosti na zvolené interní metodice zprostředkovatele a jeho produktovému portfoliu lze k získaným vstupním údajům od klienta automaticky vygenerovat doporučení stejně jako upozornění na negativní důsledky volby klienta. Poradce tak nemusí mít žádnou „práci navíc“. Naopak má jistotu, že v případech, kdy se klient odchýlil od jeho doporučení, je vše zaznamenáno pro případný budoucí spor.

Metodika = věc veřejná

Zatímco první verze vznikla v menším pracovní skupině, do dalších verzí může svým komentářem, zkušeností či nápadem přispět opravdu každý. Kromě toho, že metodika je volně ke stažení ZDE je součástí webové stránky také diskusní fórum. Lze tak přidat vlastní názor nebo komentovat příspěvky ostatních.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: Nastává éra deglobalizace celé společnosti


Cíl není malý: chceme vytvořit veřejný standard pro analýzu potřeb, tvorbu doporučení a obsahu záznamu z jednání. Systém, který je postavený na faktech a racionálních argumentech. Zároveň však prakticky použitelný v době sjednávačů, a tedy algoritmizace tvorby doporučení. A jako třešnička na dortu: chceme, aby samotný materiál byl krásný a velké poděkování tak patří grafikovi Martinovi Szabo, který má na svědomí originální sazbu a výběr ilustrací.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Kravina na entou

josef čáslava,  28. 2. 2022

To jsou přesně ti soudruzi, kvůli kterým trávíme nad zbytečnými formuláři svůj i klientův čas. Tímto nám chtějí znechutit práci ještě víc. Zřejmě sami neumí uzavřít jedinou pojistnou smlouvu, a tak musí vymýšlet naprosté hovadiny, aby si vydělali, chudáčci. Všechny podobné dokumenty jsou naprosto formální, naprosto k ničemu a naprosto zbytečné. Přibylo nám (skutečným pojišťovákům) kvůli takovým pitomcům tolik práce, že se nestydím napsat, ať jdou tito a podobní do prdele a už tam zůstanou !

V čem je problém?

Standardní parametry,  5. 3. 2022

Nevím jak vy, ale všechny uvedené parametry hlídám již několik let, pro mne nic nového. Vy snad klientům se zánovním autem doporučujete produkt s opravou pouze ve smluvním servisu? nebo pojištění pouze čelního skla? Která z uvedených věcí vám konkrétně nedává pro vaše klienty smysl?

RSS

Související články