Bachyně na D35! Kdo to zaplatí a co z toho plyne?


			Bachyně na D35! Kdo to zaplatí a co z toho plyne?
24.1.2022 Škody

Málokdy je srážce vozidla a zvířete věnováno tolik mediální pozornosti jako v lednu 2022. Byla by škoda nevyužít příležitosti a shrnout známá fakta o podobných škodách a odpovědět na otázku: kdo to zaplatí.

Srážka 2. ledna 2022

V úvodu zmíněná nehoda se stala v neděli 2. ledna po půl osmé večer, v katastru obce Rokytno, kde se se zvěří střetla Škoda Octavia jedoucí po dálnici směrem na Prahu. Slovy Policie: „bachyně se šesti selaty vběhla z pravého příkopu z bezprostřední blízkosti do jízdní dráhy vozidlu a střetu již šestadvacetiletý řidič nedokázal zabránit. Řidič i jeho spolujezdec byli odvezeni do nemocnice k ošetření, naštěstí neutrpěli žádné vážné zranění.“

Škodu ohodnocenou na čtvrt miliónu požaduje majitel vozidla uhradit od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s následujícím argumentem: nehoda se stala na nově zbudované dálnici D35 v místě, kde ještě nebylo zbudováno oplocení. Můžeme pouze spekulovat, že majitel pravděpodobně neměl uzavřeno havarijní pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Škody způsobené extrémy počasí překročily v roce 2021 hranici 105 mld. $


Povinnost Ohradit&Uhradit není a nebude

Aby někdo poškozený mohl požadovat uhradit vzniklou škodu, musí existovat viník. Tedy někdo, kdo porušil nějaké povinnosti, které na něj klade zákon nebo jiná norma. Ředitel ŘSD Radek Mátl v médiích uvedl, že neexistence oplocení není žádná závada: ani v předpisech či normách není nakázáno, že by měla být dálnice či silnice I. třídy oplocena. 

Aktuálně je oploceno přibližně 60 % dálnic. U nových úseků se oplocení plánuje již v průběhu výstavby, pro starší úseky se postupně dodělává. To platí i pro D1, kde se plot objevil až po její modernizaci.

Je logické, že snahou státu je postupně přidat oplocení na většinu úseků dálnic, vzhledem k nejvyšší povolené rychlosti 130 km/h jsou srážky nejvíce fatální. Stejně tak je ale logické, že nikdy nebude na všech silnicích první třídy atd. Zřejmě nikdy nebude mít stát povinnost „Ohradit & Uhradit“. Tedy ohradit všechny silnice určité třídy a motoristům uhradit škody způsobené srážkou se zvěří. Jedná se o škody, za které ŘSD nemůže a ať se nám to líbí nebo ne, ještě dlouho bude platit odpovědnost řidiče za podobnou nehodu z důvodu nepřizpůsobení rychlosti jízdy podmínkám.


Mohlo by vás zajímat: Aon: Svět rizik se změnil. Jaká jsou ta nejzásadnější?


Řešením je pojištění od 35 Kč za měsíc

Co se však za posledních pět let výrazně změnilo ve prospěch řidičů, je nabídka pojišťoven. Za zmíněných 35 Kč měsíčně získá u Pillow pojišťovny majitel 5 let starého vozidla s obvyklou cenou 300 tisíc pojištění pro případ střetu se zvířetem. Samozřejmě platí, že různá vozidla a různí majitelé budou mít cenu odlišnou, v pojištění vždy záleží na konkrétních parametrech. Mezi jednotlivými produkty jsou rozdíly, majitel vozidla by měl vybrat podle následujících pěti vlastností, a vyhnout se tak problémům při škodě v budoucnu.

  • Bez nutnosti dalších pojištění. Pojištění pro střet se zvířetem již nemusí být součástí drahého balíčku havarijního pojištění, ale lze ho sjednat dokonce i samostatně bez povinného ručení. Pouze dvě pojišťovny (jednou z nich je Pillow) nabízí havarijní pojištění jako stavebnici, která umožňuje pojistit si opravdu jen to, co klient skutečně potřebuje.
  • Na celou cenu vozidla. Dříve měly pojišťovny pro podobná rizika stanoven limit, např. 50 nebo 100 tisíc korun, který byl samozřejmě nedostatečný, střet s vysokou nebo divokým prasetem snadno zapříčiní totální škodu. Nově je možné i u doplňkového pojištění nastavit jako pojistnou částku celou obvyklou cena vozidla.
  • Bez spoluúčasti. Novinkou posledních dvou let je pojištění střetu se zvířetem bez spoluúčasti. Pojišťovny tím dávají najevo, že přestože dle zákona za nehodu může řidič, ve skutečnosti není většinou v jeho silách nehodě zabránit. A proto není „trestán“ spoluúčastí. Aktuálně tuto výhodu nabízí například Pillow pojišťovna.
  • Platí po celé Evropě. Střet se zvířetem může nastat nejen v Česku, ale samozřejmě i během jízdy na dovolenou. Třeba noční přejezd k moři je výborná příležitost k poznání fauny okolních zemí na vlastní kapotu. Pro auta, která vyjíždějí i mimo ČR je širší územní platnost nutností.
  • Včetně okousání kunou. Součástí pojištění střetu se zvířetem čím dál častěji bývá i poškození stojícího vozidla zvířetem. Ať už kabely ohryže kuna nebo zvíře narazí do stojícího vozidla. Jediné, co pojišťovna neuhradí, je rozkousané sedadlo od rodinného zvířecího mazlíčka. Za toho totiž odpovídá jeho majitel.

Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Co nás v roce 2022 čeká a nemine v ekonomice?


V současné době již na trhu existuje jedno pojištění, které splňuje všechny uvedené vlastnosti. Vyplatí se tak dobře vybírat. Největší chybou by ale bylo spoléhat na to, že ke střetu nikdy nedojde nebo že škodu zaplatí správce silnice či myslivecké sdružení. Nic takového se opravdu nestane, žádná taková povinnost daná zákonem není.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články