České pojišťovny zpřísňují postupy při šetření škod způsobených uprchlíky


			České pojišťovny zpřísňují postupy při šetření škod způsobených uprchlíky
11.8.2016 Pojistný trh, Škody

Česká asociace pojišťoven prostřednictvím svých členských pojišťoven upozorňuje silniční dopravce na zpřísnění postupů při likvidaci pojistných událostí, které vznikly na přepravovaném zboží v důsledku uprchlické krize.

Upozornění se týká pojištění odpovědnosti silničního dopravce a pojišťovny, které mají tento produkt v portfoliu, publikovaly na svých stránkách informaci o zintenzivnění individuálních šetření škodních událostí způsobených uprchlíky.

Ti, podle vyjádření ČAP, stále častěji vnikají do nákladních aut v naději dostat se do Velké Británie, či Švédska. Často přitom bohužel páchají škody na převáženém zboží.

Ačkoliv je obtížné jednoznačně stanovit, zda se jedná o okolnosti, které dopravce nemohl odvrátit či jejich následky odstranit, pojišťovny je pečlivě prověřují.

Likvidátoři velmi pečlivě zjišťují, zda dopravce nebo jeho zaměstnanec svým případným jednáním neporušil povinnosti stanovené pojistnou smlouvou a při vědomí zvýšeného rizika sám nepřispěl ke vzniku či zvýšení rozsahu škodní události.

Jak uvedl portál Dopravninoviny.cz, pojišťovny rovněž posuzují, zda jsou známé okolnosti, na základě kterých může dopravce prokázat svoji liberaci v případech, kdy se i přes poskytnutou péči a rozumně dostupná opatření nedalo poškození zboží uprchlíky odvrátit.

Pojišťovny zabývající se tímto produktem vydaly na stránkách soupis preventivních opatření pro dopravce.

V preventivním upozornění se dopravci a potencionální noví klienti mohou dočíst, že nejhorší situace je aktuálně v okolí přístavu Calais (Francie), kde dopravci čekají na nalodění na trajekt. Ovšem ataky uprchlíků na vozidla se postupně rozšiřují i do jiných evropských států, např. v místech, kde dopravci vykonávají bezpečnostní přestávku (odpočívadla, čerpací stanice).

Povinností silničního dopravce vykonávajícího přepravu je počínat si tak, aby při vědomí vysokého rizika svým jednáním nepřispíval ke vzniku škodné události.

Při plánování přepravy by měl volit takovou trasu přepravy, při které se lze vyhnout rizikovým oblastem (např. volbou trasy do Velké Británie přes Holandsko namísto rizikového Calais).

Je-li to možné, nasadit dva řidiče, aby zásilka nebyla bez kontroly. Při požadavku odesílatele na volbu trasy přes rizikové oblasti, upozornit písemně objednavatele přepravy na zvýšené riziko vzniku škody a současně naplánovat přepravu tak, aby povinné bezpečnostní přestávky nebyly vykonávány v rizikových oblastech.

Výzva také nabádá ke vhodnému zabezpečení vozidla. Pokud je to možné, použít k přepravě skříňová vozidla. Při přepravě plachtovými návěsy řádně zajistit nákladový prostor vozidla bezpečnostními prvky zabraňujícími vniknutí cizích osob a používat zásadně neporušenou plachtu, ideálně s celním lankem s plombou.

Zatím není známo množství případů, ve kterých k podobným škodám na nákladu došlo, ani výše škod. Zjištění, že počet těchto škod roste, vychází z empirické zkušenosti pojišťoven, nikoliv z exaktních výpočtů. Zatím.

Zdroj: Dopravní Noviny, ČAP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články