Češi zůstávají finančním institucím věrní. Změně často stojí v cestě vlastní lenost


			Češi zůstávají finančním institucím věrní. Změně často stojí v cestě vlastní lenost
26.8.2016 Spektrum

Češi jsou věrní klienti bank, úvěrových společností a pojišťoven. Svého poskytovatele mění jen velmi neradi. Nejdůležitějším faktorem pro zachování přízně současnému poskytovateli je vedle ceny i spolehlivost produktu. Pokud už něco ke změně motivuje, je to výhodnější nabídka konkurence. Skutečně ale nakonec odejde jen velmi malá část klientů. Jako nejčastější důvody pro setrvání uvádí nedostatek času nebo údajnou složitost procesu změny. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

Čechy zajímá především cena a spolehlivost

O Češích se říká, že jsou národem, který vyhledává slevy a nakupuje jen tam, kde je to cenově výhodné. Paradoxně to neplatí na poli finančních služeb, kde se dá skutečně a dlouhodobě ušetřit. Češi jsou vůči poskytovatelům nejrůznějších pojistek, půjček, spořicích nebo běžných účtů nesmírně loajální. Dobře to ilustrují pojišťovací společnosti – pokud Češi čerpají jejich služby, tři ze čtyř vůbec nenapadne, že by mohli poskytovatele pojištění změnit. O trochu méně už jsou Češi věrní bankám, od kterých si půjčují nebo zde naopak mají uložené peníze. Loajalitou svých klientů si mohou být nejméně jistí poskytovatelé povinného ručení, toho v posledních dvou letech změnilo 54 % zákazníků, kteří uvažovali o změně.

 

Pro většinu dotázaných je nejdůležitějším faktorem pro setrvání u současného poskytovatele finančního produktu výhodná cena a spolehlivost. Pro necelou čtvrtinu klientů, kteří si půjčili v bance, je klíčová také férovost, tedy že platí vše, na čem se s bankou domluvili. „Lidé by se neměli nechat zviklat první dobře vypadající cenovou nabídkou. V řadě případů se může jednat pouze o zdánlivě výhodnou akci nebo slevu se spoustou výjimek a skrytých háčků. Cena je pouze jedním z parametrů při výběru vhodného finančního produktu. Vždy je rozumné zohlednit všechny dostupné informace o produktu, seznámit se s nabídkou souvisejících služeb a podívat se na zkušenosti ostatních zákazníků, k čemuž pomůže internet,“ uvedl Michal Kozub, produktový manažer společnosti Home Credit.

 

K úvahám o změně nás nejčastěji vede lepší cenová nabídka

Když už Češi přemýšlejí o odchodu ke konkurenci, často je zláká výhodnější cenová nabídka. Lepší cena může přesvědčit ty, které trápí vysoké poplatky nebo cena současného produktu. Přibližně devět z deseti dotázaných, kteří přemýšleli o změně běžného účtu nebo bankovní půjčky, uvedlo, že právě vysoké poplatky byly v jejich případě důvodem poohlížení se u konkurence. Cena je zásadním měřítkem také u pojištění vozidel, přiznává to 84 procent dotázaných, kteří uvažovali o změně.„Zákazníky mohou vyburcovat k odchodu ke konkurenci i jiné okolnosti. Například u životního pojištění patří pro 88 % respondentů, kteří uvažovali o změně, mezi zásadní nedostatky špatná komunikace, malá pružnost či pomalé jednání a reakce poskytovatele,“ doplňuje k výsledkům průzkumu Kozub.

 

Nakonec zvítězí lenost

Banky, pojišťovny i další finanční instituce se snaží prchající klienty na poslední chvíli zastavit. K jejich přemlouvání slouží celá oddělení. A často úspěšně. Záměr odejít ke konkurenci dotáhli do konce nejčastěji lidé, kteří nebyli spokojeni s pojištěním svého vozidla. Celkem se to podařilo více než polovině z těch, kteří uvažovali o změně. U ostatních finančních produktů si však většina dotázaných odchod ke konkurenci nakonec rozmyslela. „Nejčastěji zmiňovanými důvody setrvání u stávajícího poskytovatele byly nedostatek času či složitost procesu změny. Ale ruku na srdce, nezůstali jsme spíše proto, že jsme docela pohodlní něco měnit? Každý se může pokusit alespoň vyjednat lepší cenu u současného poskytovatele. Z našeho průzkumu vyplývá, že s takovým pokusem uspěla třetina respondentů, kteří měli pojištění domácnosti nebo půjčku v bance,“ nabádá k aktivitě Kozub. Důvody, proč nakonec neodejdeme ke konkurenci, mohou být i jiné. Přibližně třetina lidí s půjčkou v bance nebo pojištěním vozidla například neodešla, protože nebylo možné okamžitě zrušit smlouvu. V takovém případě nezbývá nic jiného, než počkat na okamžik, kdy taková šance nastane a u nového poskytovatele už se k podobné podmínce nezavázat.


Průzkum byl realizován v červnu 2016 na vzorku 500 respondentů

Zdroj: HomeCredit

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články