Průzkum GČP: Zdražování české Vánoce nezkazí


			Průzkum GČP: Zdražování české Vánoce nezkazí

Ironické poznámky o tom, že budou Vánoce vyskakovat na lidi už s koncem letních prázdnin, se pomalu stávají realitou. Aktuální průzkum Generali České pojišťovny ukázal, že osm z deseti (78 %) Čechů vánoční výzdobu letos poprvé zahlédlo už v měsících říjnu a listopadu. Více jak třetina (39 %) dotázaných přitom narazila na obchody či e-shopy vyzdobené vánoční tématikou i zbožím právě v průběhu letošního října.

Vánoce si v Česku nenecháme zkazit

Průzkum přinesl celou řadu dalších zajímavých faktů. Více jak polovina (59 %) respondentů se kvůli vlastní finanční situaci nebude na Vánoce nijak uskromňovat. Zkrátka si je chtějí a mohou užít. Svátky bez omezení si dopřejí nejvíce mladí ve věku 18 až 35 let (98 %) a také dvě třetiny seniorů (63 %). Uskromnit se naopak musí nejčastěji lidé ve věku 36–45 let (45 %).


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Důchodová deforma II


„Česká drahota“ není potíž

GCP_graf 1

Ačkoliv cena pohonných hmot meziročně značně narostla, silnice v Česku v období Vánoc rozhodně prázdné nezůstanou. Dražší benzín či nafta v žádném případě neodradí dvě třetiny (62 %) dotázaných Čechů od toho, aby o svátcích vyrazili autem na nákupy, za rodinou či přáteli. „Je vysoce pravděpodobné, že na vánoční svátky bude na domácích silnicích rušno. Je proto vhodné připomenout si základní fakta o svém vlastním autopojištění a uložit si do telefonu kontakt na asistenční službu. Každoročně v našich statistikách vidíme, že zvlášť kombinace spěchu a špatného počasí přináší zvýšené množství nehod,“ připomíná Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České pojišťovně.

Tématem diskusí ve společnosti je i zdražování potravin. Ale ani v tomto případě vyšší ceny, které se do nákladů na přípravu a prožití vánočních svátků promítají poměrně podstatně, neovlivní dvě třetiny (64 %) respondentů, aby v tomto ohledu přiškrtili svůj rozpočet. Ovšem 27 % dalších předpokládá, že se v hojnosti přeci jen omezí, 9 % pak zcela určitě.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Alena Macková


GCP_graf 2

Češi mají „dobité“ baterky

V době pandemie se velmi často mluví o zhoršujícím se psychickém zdraví v celé společnosti. Generali Česká pojišťovna proto zjišťovala, jak moc mají lidé po dvou letech pandemie „vybité“ baterky. „Využili jsme metafory s baterií u telefonu. Lidé měli určovat, na kolik procent se cítí nabití. Tři čtvrtiny (74 %) respondentů uvedlo, že se cítí být před svátky nabití na 60–80 % své energetické kapacity. To považujeme za dobrou a také povzbudivou zprávu,“ říká Markéta Filová, senior manažerka životní pojištění z Generali České pojišťovny.

Předvánoční úklid emoce nevyvolává 

Průzkum také ukázal, že Čechům během vánočních svátků udělá největší radost jídlo a pití (84 %), setkávání s rodinou a přáteli (83 %), ale také volné sváteční dny (77 %). Náladu jim naopak nejvíce pokazí epidemická (67 %) a politická (61 %) situace. Co ale v Češích nevyvolává emoce (a nechává je klidnými), jsou překvapivě dobročinné aktivity (53 %), ačkoliv se Vánoce zdají být vhodným načasováním pro pomoc potřebným, a také vánoční úklid (51 %). Ten přitom nechává nečekaně stejně klidnými muže i ženy.


Mohlo by vás zajímat: Jiřina Nepalová: Přínos pojišťovacího makléře pro klienta významně roste


U štědrovečerního stolu nejčastěji ve třech nebo ve čtyřech

Ke štědrovečernímu stolu letos zasednou Češi tradičně ve společnosti svých nejbližších, nejčastěji ve třech (23 %) nebo čtyřech (22 %) lidech. Každý sedmý (15 %) Čech pak povečeří u sváteční tabule jen s jedním nejbližším. Tři čtvrtiny (74 %) respondentů navíc uvedly, že počet lidí u jejich stolu bude totožný jako loni. U 15 % dotázaných jich bude letos u sváteční tabule více, u 10 % naopak méně.

GCP_graf 3

Priority mají Češi nastavené

Co Češi oželí, a čeho se naopak nevzdají? Rodina, přátelé a tradice patří k tomu, co má pro Čechy největší význam ve spojitosti s vánočními svátky. Tady deklarují, že žádná omezení neplánují. Naopak jsou připraveni se vzdát návštěv restaurací a sportovních či kulturních akcí.

Ženy chtějí darovat radost, muži jsou praktičtější

Průzkum se dotazoval i na typologii dárků, kterými se obdarováváme. Polovina (51 %) Čechů bude svým blízkým věnovat dárky jak praktické, tak pro radost. Rozdíly však najdeme zejména mezi ženami a muži. Zatímco většina (60 %) žen se chystá věnovat dárek pro radost, těsná polovina mužů (51 %) se přiklání k praktickému dárku.

GCP_graf 4


Mohlo by vás zajímat: Jaké technologické trendy změní pojišťovnictví?


Co konkrétně hraje prim mezi dárky o letošních Vánocích? Pomyslným vítězem je kosmetika (46 %), oblečení (38 %), knihy (34 %) a peníze (22 %). V případě peněz můžeme sledovat rozdíly mezi mladší a starší generací. Zatímco ve věkové skupině 25–35 let bude finanční dar dávat pouhých 13 %, tak v případě starší generace 66 a více let to je 52 %. Dárek ve formě zážitku se pak pod stromečkem objeví jen v 10 % případů.


Průzkum se uskutečnil na vzorku 807 respondentů v dospělé české populaci 18+, provedla ho agentura PerfectCrowd na přelomu listopadu a prosince 2021.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články