Čeho jsou Němci ochotni se vzdát kvůli klimatu?


			Čeho jsou Němci ochotni se vzdát kvůli klimatu?
20.12.2022 Zahraničí

Německá populace je znepokojena klimatickou změnou. Alespoň takové obavy z vývoje vyjádřilo v anketě osm z deseti respondentů (přesně 84 %). A někteří jsou připraveni z důvodu ochrany klimatu rezignovat na některé vymoženosti.  

Čtvrtina dotázaných má dokonce „velmi silné obavy“, necelá pětina (19 %) je „částečně“ znepokojena, 40 % má „velké obavy“. Tyto závěry ukázal reprezentativní výzkum agentury Bitkom uskutečněný mezi 1000 obyvateli Německa ve věku od 16 let, jehož výsledky byly zveřejněny začátkem listopadu. Účastníci dostávali také otázku, jakých digitálních a jakých analogových běžných součástí života by se v zájmu ochrany klimatu byli ochotni vzdát, a bez čeho si naopak další život představit nedokážou.


Mohlo by vás zajímat: Veronika Hašplová: Pojištění elektroaut Allianz naplňuje všechny potřeby řidičů


Internet

Využívání internetu je pro většinu našich západních sousedů nezastupitelné. Jen 13 % by se ho teoreticky mohlo vzdát, ale mezi samotnými reálnými uživateli jsou to jen 2 %. Zejména mladí lidé nechtějí žít bez internetu. Pouhé 1 % osob ve věku 16-29 let by se internetu vzdalo, aby chránili klima. Využívání a výroba koncových aparátů a zařízení, provoz výpočetních center a přenosových soustav spotřebovává energii a stojí za nimi uhlíková stopa. Podle odhadů připadá na tento „zdroj“ mezi 1,8 až 3,9 % celosvětově vypuštěného CO2.

Chytré telefony

Podíl 15 % respondentů by byl schopný vzdát se smartphonu ve jménu ochrany klimatu. Jen 6 % je podíl mezi oslovenými ve věku 16-29 let, zatímco u věkového segmentu nad 65 let to je skoro třetina (32 %).


Mohlo by vás zajímat: Pod lupou Dušana Šídla: Jak na následné vzdělávání?


Nákupy on-line

35 % účastníků ankety uvedlo, že by mohli teoreticky žít bez nákupů na síti, přičemž věkové rozložení tohoto podílu je víceméně rovnoměrné. Je tomu tak proto, že i starší věkové skupiny si zvykly na nákup po internetu s cílem omezit delší cesty za pořízením zboží a služeb.

Streamování

Více než třetina (38 %) respondentů si umí představit život bez streamovacích služeb, filmů, seriálů nebo klipů. Přitom ale platí, že účinky streamování se mezi sebou silně liší a lze je redukovat pouze mála opatřeními.

Jak pomoci klimatu?

Bitcom doporučuje k omezení produkce CO2 z internetu a napojených zařízení přezkoumání vlastního přístupu a spotřebního chování každého z nás. Například spotřeba energie u streamovacích služeb záleží podstatně na volbě koncového zařízení a rozlišení dat. Streamování videí na smartphonu nebo na tabletu zapříčiňuje každou hodinu produkci 30-35 g CO2. Kvalitnější rozlišení na velkém monitoru nebo obrazovce znamená naproti tomu 880 g CO2 za hodinu. Pokud sledující deaktivuje tlačítko automatického pokračování, zamezí tomu, aby videa běžela i v době, kdy se už nikdo nedívá. Pomáhá i redukce světlosti monitoru, využití funkce úspory energie na zařízení, výmaz nadbytečných nepotřebných dat a vypnutí funkce stand-by. U smartphonů pomůže, když prodloužíte jejich životnost před pořízením nového, případně přístroje nebo zařízení postoupit dál zájemcům a pořizovat starší renovované aparáty.


Mohlo by vás zajímat: Novela zákona o evidenci skutečných majitelů dopadne i na pojišťovny


Auto

Podle anketa by se mnozí teoreticky uměli vzdát létání (37 %), anebo zcela vynechat ve stravování maso (34 %). Podíl 12 % dotázaných připustilo, že si umí představit i život bez auta. U této položky zaznamenali analytici největší posun od loňska (2021: 6 %). Obecně 8 % oslovených je údajně ochotných vzdát se všech vymožeností, pokud by to vedlo k podstatnému zlepšení klimatických poměru a zpomalení klimatické změny. Na druhou stranu, 11 % účastníků čestně přiznalo, že nejsou ochotni se vzdát naprosto žádných vymožeností.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články