Je telematika v Německu na ústupu?


			Je telematika v Německu na ústupu?
29.10.2019 Zahraničí

Zdá se, že na německém trhu jsou telematické sazby v nabídce všude. Ale zdání klame, říká Dennis Wittkamp, senior analytik v ratingové agentuře Assekurata. Pojistitelé reagují na předchozí škody zákazníků „humánně“.

Důvody pro ochladnutí zájmu o telematiku jsou zejména technického rázu. Podle studie finančního portálu Finanztip provozovalo v roce 2017 telematické sazby (nebo alespoň jednu sazbu) 14 z celkových 91 německých pojistitelů aut. Od té doby ale jejich počet klesl na 11.

I klienti jsou ve svém nadšení pro telematiku zdrženliví: doposud bylo v platnosti jen na 200 000 telematických pojištění, zjistil Wittkamp. Předpokládá, že v nadcházejících 10 letech se toto marginální postavení zásadně nezmění. „Tarify v relaci k celkovému počtu pojištěných rizik v budoucím desetiletí nepřekročí status speciální omezené nabídky.“ Wittkamp ovšem připouští, že obliba telematiky u mladých zákazníků a u odpovědných opatrných řidičů by mohla toto téma úspěšně živit.


Mohlo by vás zajímat: Anketa: 25 let existence Asociace českých pojišťovacích makléřů


Odhadem by mohlo do roku 2028 činit kmen telematických pojištění přes 2 miliony smluv. V porovnání s celkovými počty kontraktů jde však skutečně o nepatrný podíl: v Německu bylo loni 65,2 milionu povinných ručení a 29,9 milionu plnohodnotných havarijních pojištění plus 19,5 milionu dílčích havarijních krytí (údaje dle GDV a Statista).

Škoda nemá při změně pojišťovny velký vliv na pojistné

Ten, kdo hodlá změnit pojištění, musí uvést předchozí škody. Server Finanztip ale při své analýze zjistil, že pojistná událost znamená horší hodnocení (vyšší malus), další pojišťovna ale při změně kvůli minulým škodám novému klientovi zpravidla pojistné znovu nezvýší. Ukazuje se, že vyšší pojistné čeká zákazníky jen zhruba u každého pátého pojistitele.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2018 v Česku dle oPojištění.cz


Průměrné zdražení za škodu z minulého povinného ručení činilo necelá 2 %, u předchozích havarijních škod dokonce méně než 1 %. „V naší studii nepožadovala většina poskytovatelů od potenciálních nových zákazníků vůbec žádný příplatek kvůli předchozí škodě,“ konstatovala Kathrin Gotthold, expertka na pojištění Finanztipu. „Pouze několik pojišťoven chtělo více, v některých případech až 20 %.“

Závěr? Škoda z minulosti by neměla nikoho brzdit v tom, aby změnil pojišťovnu. Naopak, dá se říci, že škodní událost může být v Německu dobrou příležitostí přezkoumat aktuální ceny na trhu pojištění.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články