Německo: Pokračuje skepse pojišťoven vůči umělé inteligenci


			Německo: Pokračuje skepse pojišťoven vůči umělé inteligenci
9.2.2021 Zahraničí

Německé finanční instituce pořád ještě nepřišly na chuť umělé inteligenci. Jenom 4 z 10 pojišťoven a bank (přesně 43 %) jsou podle vlastního vyjádření „otevřené“ vůči ní. U většiny ústavů (57 %) je tomu naopak, konstatovala reprezentativní studie vypracovaná agenturou Bitkom Research na zakázku pro IT firmu Tata Consultancy Services (TCS).

Jako největší překážku vidí pojistitelé i bankéři (63 %) přílišnou komplexitu tématu – a to dokonce podstatně častěji než v jiných odvětvích (tam v průměru 44 %). Rovněž požadavky na ochranu dat (53 %) a potřebné vysoké investice (51 %) považuje nadpoloviční většina za příliš velkou výzvu. Naopak spíše druhořadou roli hraje proti UI v Německu chybějící akceptace zaměstnanci finančních institucí (21 %), anebo ze strany klientů (17 %).


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Škoda kliku, který padne vedle


„Hrozí, že se historie bude zase opakovat. Jako už u digitalizace jsou pojišťovny znovu značně zdrženlivé i u umělé inteligence. Tato defenzivní strategie je však u tématu UI riskantní: není to jen nějaký další trend, nýbrž rozhodující stavební kámen, na němž je založena budoucí schopnost podniků držet krok,“ varoval na okraj výsledků analýzy Lars Matzen, pojišťovací expert ve firmě TCS. Mezitím se podle vlastního hodnocení otevřela většina (87 %) zpovídaných institucí „digitální proměně“, což podle TCS znamená 18procentní nárůst oproti stavu před třemi roky. Osm z 10 finančních ústavů (80 %) využívá cloudové řešení a více než polovina (54 %) pracuje s analýzou Big Data. Tím se dostala branže finančních služeb těsně nad průměr celé ekonomiky.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pandemie připomíná hollywoodský film. Vakcinace je jediné řešení


Koronavirová pandemie a důsledky s ní spojené vykázaly podle ankety mezi bankami a pojišťovnami silnější vliv na vlastní procesy než na obchodní modely: 33 % respondentů uvedlo, že covid-19 a lockdowny urychlily digitalizaci provozu. A to je více než v jiných odvětvích hospodářství. Rychlou transformaci svých obchodních modelů potvrdilo 28 % dotázaných institucí – v globálním ekonomickém průměru je to ale podstatně vyšší podíl: 40 %.

Odvětví finančních služeb je pozadu v pochopení úlohy umělé inteligence

Umělá inteligence není v kurzu, přitom užitek a efekty díky ní jsou pro pojišťovny enormní. „Umělá inteligence umožňuje, v souladu s oblastí, kde je nasazena, nejrůznější posun. Na jedné straně lze automatizovat některé procesy, jež museli předtím kompletně provádět lidé, a které byly dlouho považované za nevhodné nebo nemožné k automatizaci. Jinde může umělá inteligence pomoci objevit skryté souvislosti a propojení dat, která mohou být takto řízena,“ konstatoval Lukas Nolte, matematik a expert na digitalizaci.


Mohlo by vás zajímat: Kontrola klienta u politicky exponovaných osob


„Zatímco potenciál je velký, musí odvětví finančních služeb dohnat své porozumění, k čemu lze UI využít. Je nezbytné se s těmito technologiemi „popasovat“, aby bylo možné fundovaně rozhodovat o tom, na jakých místech ve firmě UI nasadit a kde bude generovat největší přidanou hodnotu. Protože nasadit technologii nemusí vždy znamenat cestu k cíli. V nejhorším možném scénáři může nesprávný postup v podniku vyvolat negativní sentiment vůči UI nebo ho posílit,“ upozornil Lukas Nolte.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články