Člověk podle analýzy stojí za 15,7 % vzniklých provozních škod. Za selháním lidského činitele následují kolize a nehody v přístavech a na letištích (11,2 %). A pomyslná bronzová příčka patří v desetině případů škodám vzniklým na potrubí a na vedení, a také škodám ze závadných nebo defektních produktů.
V uplynulých deseti letech nahlásily podniky v Německu pojišťovně AGCS celkem 178 silvestrovských škod. Na některých z nich se AGCS podílela s jinými pojišťovnami, protože šlo o velká rizika. To odpovídá průměru cca 18 škod na každý končící rok. Pro porovnání: na běžný pracovní den během roku připadá u tohoto průmyslového pojistitele v Německu v průměru 91 škodních registrací.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Blackout už není jen teorie...
Nejvíce škod se kolem přelomu roku stane na staveništích. Bezmála každá čtvrtá událost z 31. prosince (24,7 %) má souvislost s průmyslovou stavbou, a celá polovina všech škodních případů je zapříčiněna lidskou chybou. Druhé v pořadí četnosti jsou přepravní škody s podílem 20,7 %. Ty vznikají především podle AGCS hrubým nebo neodborným zacházením se zbožím, které vede k jeho poškození nebo poruše (13,5 %).
„Mezinárodní transporty nerespektují svátky, nedodržují prakticky žádný kalendář. I na Silvestra jsou na cestách velké kontejnerové lodě nebo speciální přepravy. Škody tedy na zboží vznikají na Silvestra stejně jako kterýkoli jiný den v roce,“ konstatoval Rainer Bartzsch, šéf škodní divize AGCS pro střední a východní Evropu.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pandemie připomíná hollywoodský film. Vakcinace je jediné řešení
Necelá pětina vzniklých škod na Silvestra (18,5 %) se vyřizuje z majetkového pojištění. Noční můrou pojistitelů jsou prasklá potrubí, například v podnicích na zařízeních, kde je na svátky přerušen provoz. Podíl 36,3 % všech majetkových škod mělo v uplynulých 10 letech právě tuto příčinu. „Dojde-li k odstavení zařízení, zůstanou zbytková množství vody v potrubí. Při nízkých teplotách může kapalina v trubkách zamrznout a roztrhne je. Registrujeme tyto škody hlavně v chemickém průmyslu,“ vysvětlil Holger Geier, vedoucí likvidace škod z technického a majetkového pojištění AGCS pro střední a východní Evropu.
Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou výsledky pojišťoven v oblasti povinného ručení za rok 2020?
Více než čtvrtina událostí (27,3 %) vzniká podle AGCS Německo rukou vandalů, vloupáním nebo krádežemi. Naproti tomu neregistruje pojišťovna poslední den v roce příliš často požáry či jiné příčiny škod. Pod tuto skupinu spadá za posledních 10 let celkem jen 5 škod. Vzhledem k velmi čilému dopravnímu provozu se stala častým dějištěm škod také letiště: asi 17,4 % vzniklých škodních událostí se v uplynulých 10 letech odehrála právě na nich: ať už šlo o vcelku banálnější případy ztracených zavazadel či výpadky letů nebo poškození letadel.
Komentáře
Přidat komentář