Díky asistenčním systémům méně nehod! Škody jsou však vyšší


			Díky asistenčním systémům méně nehod! Škody jsou však vyšší
26.1.2021 Produkty, Zahraničí

Asistenční systémy do aut mají zvyšovat bezpečnost provozu. Opravdu umí zabránit menším karambolům. Nicméně se ukazuje, že nemají moc předcházet velkým nehodám, a tudíž i dražším pojistným událostem. Alespoň to tvrdí analýza pojišťovny Generali. Podle ní je nyní už každá třetí nehoda v Německu dražší než 2500 EUR.

„Na německých silnicích stále přibývá aut s asistenčními systémy a technickými pomůckami. V souladu s tím se daří eliminovat mnohé z menších nehod, například parkovací škody. Ale pokud přesto ke škodě dojde, jsou náklady na opravu vozidla a jeho drahých pomocných součástek vyšší,“ konstatoval na okraj výzkumu Roland Stoffels, člen představenstva Generali Německo.

Podle nejnovějšího atlasu nehod 2019 měl každý jedenáctý držitel auta v Německu loni škodu. Škodní četnost (škodovost) tak odpovídá 9,1 škodě na 100 majitelů aut. Průměrné náklady na škodu v Německu činí 2 350 EUR. O dva roky dříve (2017) byl postižen karambolem ještě každý devátý motorista (četnost 11,7 škody na 100 vozidel), přičemž výše průměrné škody byla ale nižší: 2 300 EUR. Podle Generali navíc každý třetí bourající držitel vozu způsobí škodu vyšší než 2 500 EUR. Ještě v roce 2017 to byl každý čtvrtý. Podíl škod nad tuto výši tak vzrostl od roku 2017 do 2019 o více než 5 %.


Mohlo by vás zajímat: AXA prodává své pojišťovací aktivity v regionu Perského zálivu


Bezpečná škodovka

Každá třetí škoda spadá do „plechových“ škod z povinného ručení (34,8 %). Čtvrtina všech registrovaných škod (asi 28 %) znamená poškození skel a světlometů ve voze a na voze. A další poznatek ze studie: vozidla prémiových značek jsou obzvláště ohrožená. Řidiči BMW zaznamenávají škodní četnost 14,4 %. Na druhém místě je Audi s hodnotou 14,1 %, kteří tentokrát za sebou nechali motoristy v mercedesech. Z pohledu výlučně škod z povinného ručení zůstávají ale držitelé mercedesů před značkou Audi. Nás Čechy může těšit, že na posledním desátém místě co do četnosti škod mezi sledovanými značkami je Škoda.

Kterým místům v Německu se raději vyhnout?

Naprostým „leaderem“ s nejvíce nehodami je hansovní město Hamburk s 12 %, čímž ční vysoko nad německým průměrem. Následuje hlavní město Berlín (11,7 %), přičemž ještě přede dvěma lety Berlín dominoval žebříčku. Nejbezpečněji se jeví rovinaté severní regiony ve spolkových zemích Meklenbursku-Předním Pomořansku (8,3 %) a Braniborsku (7,6 %). A trochu překvapivě i Bavorsko je s 8,4 % relativně bezpečné místo z hlediska četnosti nehod.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Prognózy kam se podíváš


Z pohledu městských aglomerací jsou nejnebezpečnější Hagen v Severním Porýní-Vestfálsku (bezmála 21 %) a Düsseldorf (17,8 %). Následují Mnichov se 16,1 % a okres Starnberg (15,8 %) nebo město Gelsenkirchen (15,7 %). Nejklidněji je přirozeně na venkově: například Lichtenfels v severním Bavorsku vykazuje četnost škod jen 5,7 %, a je okresem s nejnižší škodovostí v pojištění aut.

Ženy bourají více

Škodní četnost se liší i podle pohlaví. Generali odhalila, že rozdíly jsou ale spíše nepatrné. Loni měl škodu každý jedenáctý Němec (škodní četnost 8,6 %) a každá desátá Němka (10,1 %). Nejvyšší riziko nehody hrozilo v červnu a v červenci.  „Vycházíme z toho, že mnozí řidiči si na silnicích počínají opatrněji v chladných měsících, zatímco během letních dovolených panuje na přecpaných komunikacích větší stres. A k tomu byla zima roku 2019 poměrně mírná, takže bylo méně rizik vedoucích ke škodám,“ zhodnotil výsledky Roland Stoffels.


Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz


Agentura Forsa v aktuální studii také zjistila, že lidé v Německu vnímají auto stále více jako čistě dopravní prostředek k přemisťování. „Jen“ 42 % dotázaných motoristů sní aktuálně o nějakém zcela zvláštním autě, jaké by jednou bezpodmínečně chtěli vlastnit nebo jím alespoň jezdit. Výzkum si zadala on-line pojišťovna CosmosDirekt (dceřiná společnost Generali v Německu). Před necelými pěti lety takto „fantazírovala“ ještě více než polovina respondentů (51 %). Na otázku, co je vlastně tím vysněným vozem, odpovědi mířily do domácích německých automobilek. Nejčastěji zmiňovanou značkou bylo Audi (12 %), Mercedes (12 %), BMW (8 %) a Porsche (také 8 %). Nově se na „wish listu“ Němců objevila značka Tesla (5 %), která před pěti lety nehrála žádnou roli.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články