„Na německých silnicích stále přibývá aut s asistenčními systémy a technickými pomůckami. V souladu s tím se daří eliminovat mnohé z menších nehod, například parkovací škody. Ale pokud přesto ke škodě dojde, jsou náklady na opravu vozidla a jeho drahých pomocných součástek vyšší,“ konstatoval na okraj výzkumu Roland Stoffels, člen představenstva Generali Německo.
Podle nejnovějšího atlasu nehod 2019 měl každý jedenáctý držitel auta v Německu loni škodu. Škodní četnost (škodovost) tak odpovídá 9,1 škodě na 100 majitelů aut. Průměrné náklady na škodu v Německu činí 2 350 EUR. O dva roky dříve (2017) byl postižen karambolem ještě každý devátý motorista (četnost 11,7 škody na 100 vozidel), přičemž výše průměrné škody byla ale nižší: 2 300 EUR. Podle Generali navíc každý třetí bourající držitel vozu způsobí škodu vyšší než 2 500 EUR. Ještě v roce 2017 to byl každý čtvrtý. Podíl škod nad tuto výši tak vzrostl od roku 2017 do 2019 o více než 5 %.
Mohlo by vás zajímat: AXA prodává své pojišťovací aktivity v regionu Perského zálivu
Bezpečná škodovka
Každá třetí škoda spadá do „plechových“ škod z povinného ručení (34,8 %). Čtvrtina všech registrovaných škod (asi 28 %) znamená poškození skel a světlometů ve voze a na voze. A další poznatek ze studie: vozidla prémiových značek jsou obzvláště ohrožená. Řidiči BMW zaznamenávají škodní četnost 14,4 %. Na druhém místě je Audi s hodnotou 14,1 %, kteří tentokrát za sebou nechali motoristy v mercedesech. Z pohledu výlučně škod z povinného ručení zůstávají ale držitelé mercedesů před značkou Audi. Nás Čechy může těšit, že na posledním desátém místě co do četnosti škod mezi sledovanými značkami je Škoda.
Kterým místům v Německu se raději vyhnout?
Naprostým „leaderem“ s nejvíce nehodami je hansovní město Hamburk s 12 %, čímž ční vysoko nad německým průměrem. Následuje hlavní město Berlín (11,7 %), přičemž ještě přede dvěma lety Berlín dominoval žebříčku. Nejbezpečněji se jeví rovinaté severní regiony ve spolkových zemích Meklenbursku-Předním Pomořansku (8,3 %) a Braniborsku (7,6 %). A trochu překvapivě i Bavorsko je s 8,4 % relativně bezpečné místo z hlediska četnosti nehod.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Prognózy kam se podíváš
Z pohledu městských aglomerací jsou nejnebezpečnější Hagen v Severním Porýní-Vestfálsku (bezmála 21 %) a Düsseldorf (17,8 %). Následují Mnichov se 16,1 % a okres Starnberg (15,8 %) nebo město Gelsenkirchen (15,7 %). Nejklidněji je přirozeně na venkově: například Lichtenfels v severním Bavorsku vykazuje četnost škod jen 5,7 %, a je okresem s nejnižší škodovostí v pojištění aut.
Ženy bourají více
Škodní četnost se liší i podle pohlaví. Generali odhalila, že rozdíly jsou ale spíše nepatrné. Loni měl škodu každý jedenáctý Němec (škodní četnost 8,6 %) a každá desátá Němka (10,1 %). Nejvyšší riziko nehody hrozilo v červnu a v červenci. „Vycházíme z toho, že mnozí řidiči si na silnicích počínají opatrněji v chladných měsících, zatímco během letních dovolených panuje na přecpaných komunikacích větší stres. A k tomu byla zima roku 2019 poměrně mírná, takže bylo méně rizik vedoucích ke škodám,“ zhodnotil výsledky Roland Stoffels.
Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz
Agentura Forsa v aktuální studii také zjistila, že lidé v Německu vnímají auto stále více jako čistě dopravní prostředek k přemisťování. „Jen“ 42 % dotázaných motoristů sní aktuálně o nějakém zcela zvláštním autě, jaké by jednou bezpodmínečně chtěli vlastnit nebo jím alespoň jezdit. Výzkum si zadala on-line pojišťovna CosmosDirekt (dceřiná společnost Generali v Německu). Před necelými pěti lety takto „fantazírovala“ ještě více než polovina respondentů (51 %). Na otázku, co je vlastně tím vysněným vozem, odpovědi mířily do domácích německých automobilek. Nejčastěji zmiňovanou značkou bylo Audi (12 %), Mercedes (12 %), BMW (8 %) a Porsche (také 8 %). Nově se na „wish listu“ Němců objevila značka Tesla (5 %), která před pěti lety nehrála žádnou roli.
Komentáře
Přidat komentář