Nové pojištění vozidel od GM je kalkulováno na míru řidiče, přičemž výpočet tarifu zohledňuje individuální řidičské chování a užití bezpečnostních systémů auta. Tento přístup kontrastuje s obvyklými kritérii, jako jsou věk, pohlaví, sídlo nebo bonita klienta. Ta jsou zohledňována pojišťovnami, ale často kritizována některými skupinami spotřebitelů, protože podle nich neberou zřetel na skutečné parametry využití auta.
GM uvedla, že bude pro výpočet sazeb dosazovat data z palubní jednotky dodávané firmou OnStar. Ta spojuje řidiče s lidskými operátory asistenční služby a pomáhá jim s navigací nebo v nouzi. Současně ale palubní jednotka shromažďuje přesná data o řidičových zvycích, mezi nimi například o prudkém brzdění nebo způsobu akcelerace.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Prognózy kam se podíváš
Již dříve informovala Tesla Inc o plánech na podobné pojištění, ale doposud nabídku nepředstavila. Ford Motor Co připravil podobnou kooperaci s Allstate Corp umožňující některým zákazníkům přímo sdílet svá data o jízdách.
Pojištění auta na základě jeho používání, často spojené s telematikou a označované jako telematické pojištění, je na americkém trhu dostupné už několik let, ale zájem konzumentů zatím narážel doposud na požadavek, aby si stáhli příslušnou aplikaci do mobilu, anebo instalovali do vozu záznamník – palubní jednotku. Podle studie společnosti J. D. Power stoupl zájem Američanů o tento typ pojištění prudce v době pandemie, kdy populace jezdila auty výrazně méně. „Nejsme samozřejmě jedinou automobilkou, která pracuje v autech s konektivitou, ale na rozdíl od jiných máme více dat,“ pochlubil se Andrew Rose, viceprezident GM odpovědný za inovace v pojištění.
Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz
Pojištění OnStar bude v nabídce nejprve v Arizoně, kde se zaměří na sběr dat o brzdění, akceleraci a všeobecných údajů o využití vozidla. GM počítá s expanzí do dalších států USA, a také s implementací ještě sofistikovanějších dat, například o tlaku v pneumatikách nebo četnosti zapojení asistenčních systémů v autě (detekce mrtvého úhlu, držení jízdního pruhu nebo automatické brzdění). GM si od systému slibuje do budoucna i to, že by mohl automaticky objednat náhradní díly nezbytné k výměně po nehodě, aby se klientovi ušetřil čas i peníze.
Andrew Rose připustil, že společnost GM ještě musí překonat překážky regulace ze strany státní komise pro pojištění, jež napřed musí schválit využití podrobnějších dat pro kalkulaci tarifu. „Nicméně já doufám, že budeme schopni náš zájem vysvětlit. Vždyť není nic spravedlivějšího než kalkulace sazby založená na skutečných parametrech vaší jízdy,“ uzavírá Andrew Rose.
Komentáře
Přidat komentář