Předávání Oscarů se blíží. Zapůjčené šperky a velmi drahé pojištění filmů


			Předávání Oscarů se blíží. Zapůjčené šperky a velmi drahé pojištění filmů
21.1.2021 Spektrum

I v době koronavirové se blíží předávání „plešatých sošek“. A tradičně zde platí jediné pravidlo: zazářit, vymykat se, oslnit! Nejde jen o originální oděvy, ale hlavně také o drahé šperky a klenoty. A ty se dají na jednu noc vypůjčit – ovšem s odpovídajícím pojištěním. Krytí znamená závratné obchody pro pojišťovny AXA, Chubbs nebo Lloyds of London.

Každý rok v únoru se třpytí přehlídka zlatem na soškách Oscarů, zatímco pojistitelé se třesou o drahé kamen další cennosti. A stejně napínavé jako čekání na vítěze jsou chvilky, kdy největší hvězdy vystupují z limuzín a reportéři „sjíždějí“ jejich outfity vylepšené opravdu nevídanými kousky klenotů a šperků. A „superstar“ se opravdu pečlivě připravují, protože potřebují přitáhnout největší pozornost. Neexistuje tedy, aby dámy měly róbu z konfekce či jinak zakoupenou hotovou. Modely na jednu noc vznikají v dílnách vyhlášených designérů dlouho předtím. A šperky, které oděv ozdobí, mají hodnotu, o které se obyčejnému smrtelníkovi ani nesnilo.


Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz


„V průměru mají na sobě celebrity šperky v hodnotě asi 200 000 až milion dolarů. A přitom za to nemusí zaplatit ani cent,“ prozradil Martin Katz, klenotník z Beverly Hills. Například v roce 2019 „propůjčila“ své tělo Lady Gaga slavnému žlutému diamantu od Tiffanyho, jednomu z největších na celém světě. Tento mimořádný kousek má hodnotu 30 milionů dolarů. Je však nepravděpodobné, že by chtěl Tiffany kámen objevený v Jižní Africe v roce 1878 někdy prodat. Před Lady Gaga měly na sobě žlutý diamant jen dvě dámy. A jednou z nich byla čtyřnásobná vítězka Oscara Audrey Hepburnová v roce 1962.

Tiffany ovšem taktně pomlčí, zeptá-li se ho někdo na pojištění tak vzácného šperku. I známí hráči v tomto oboru pojištění AXA nebo Chubb jsou na slovo skoupí. Přece diskrétnost je doménou těchto obchodů. Také Lloyds of London má oddělení „Pojištění šperků“. Loni přispěl tento obor asi z 0,3 % k obratu burzy pojištění. Ke krádežím dochází jen zřídkakdy, protože bezpečnostní opatření jsou velmi přísná a myslí na vše. O bezpečí se starají především klenotníci sami, ale pojistnou ochranu si musí pořídit „externě“. „Největší riziko spočívá v tom, že malý kousek nebo součást šperku nepozorovaně vypadne a někdo jiný na něj šlápne. Často se pak nepodaří už součást najít,“ vysvětluje klenotník Martin Katz.

Bez pojištění by to nešlo

Při proslulých děkovných proslovech vítězů samozřejmě málokdo myslí na pojistitele, kteří ale za Oscary stojí také. Ještě před první klapkou, anebo ještě dříve: před plánovaným prvním natáčecím dnem či před umístěním kamery na první záběr už jsou ve hře společnosti jako Hiscox, XL Catlin nebo Allianz. V jejich režii je totiž pře s hlavními hvězdami, které by přece jen ten pád zahráli sami bez kaskadéra. To se týká hlavně Toma Cruise, jenž je mimořádně neohrožený. Když ve své sérii Mission Impossible tvrdošíjně hodlal sám viset na fasádě nejvyšší budovy světa Burj Khalifa v Dubaji, museli mu to rozmluvit specialisté pojišťovny.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Prognózy kam se podíváš


A Allianz seděla pomyslně v první řadě i na slavnostním předání Oscarů v únoru 2020. Její dceřiná firma Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) totiž pojistila hned 8 produkcí velkých filmů v předloňské sezóně. Společnost AGCS má více než stoletou zkušenost okořeněnou například spoluprací na sérii filmů o čarodějnickém učni Harry Potterovi, na marvelovských filmových superhrdinech, a dokonce i na všech 25 dílech populární série o Jamesovi Bondovi. Vždy podle žánru, pojištěného rozpočtu firmu, spoluúčasti a jiných individuálních rizikových faktorů činí pojistné mezi 0,6 až 1,0 procenta celkového rozpočtu filmu. To znamená, že film za 200 milionů USD stojí na pojistném další jeden až dva miliony.

Podle Německého sdružení filmového pojištění (DFG) jsou největšími riziky filmových produkcí průtahy nebo výpadky natáčecích dnů v důsledku nemocí nebo úrazů a nehod. Takový druh škodní události je filmaři hlášen opravdu často. Promeškaný den natáčení, který je třeba nahradit, může stát třeba i 80 000 EUR nebo i více. Podobně vysoké částky navíc může způsobit ztráta nebo poškození dat, k nimž dochází v postprodukci filmu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články