Udržitelnost: Myslí tím pojišťovny a zákazníci to samé?


			Udržitelnost: Myslí tím pojišťovny a zákazníci to samé?
4.2.2021 Zahraničí

Pod pojmem trvalá udržitelnost si lze představit leccos. Podle nové rakouské ankety toto platí zejména v oblasti pojištění. Zatímco strana nabídky, čili pojišťovny, tím myslí hlavně zelené investice, klienti pod udržitelností v pojištění rozumí spíše bezpečnost a dlouhodobost.

Udržitelnost je pojmem, jenž se v poslední době stává velmi často skloňovaným a diskutovaným. Rovněž tak v odvětví pojištění se objevuje čím dál více zkratka ESG (Environmental Social Governance) zohledňující nejdůležitější kritéria trvalé udržitelnosti. Ochrana ovzduší, odklon od uhlí, zelené investice, investice do obnovitelných zdrojů energie, odmítnutí sektoru zbrojení: to jsou nové aspekty ve strategiích podniků v naší branži, které se dostávají do popředí.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pandemie připomíná hollywoodský film. Vakcinace je jediné řešení


Jak to vidí zákazník

Začátkem letošního roku provedly rakouský svaz Finanz-Marketing Verband (FMVÖ) a Telemark Marketing v Rakousku výzkum, v němž se zabývaly i touto otázkou udržitelnosti v pojištění. Na jedné straně označovala velká část dotázaných udržitelnost a odpovědné jednání za důležitá kritéria pro výběr instituce. A většina respondentů vnímala také svého pojistitele jako spíše nebo velmi agilního na poli udržitelnosti.


Mohlo by vás zajímat: Je promlčení fér?


Jenže propojení udržitelnosti a pojištění zatím kulhá

Mimo jiné ale také ze studie vyplynulo, že většina oslovených si neumí s pojmem udržitelnosti ve vztahu s finančními institucemi nic spojit, anebo jen velmi málo. Tento fakt potvrdil výzkumný expert Robert Sobotka, jednatel firmy Telemark Marketing. To výzkum podpořilo ve snaze zjistit více. Co si vlastně konzumenti pod udržitelností představují? Analytici proto uskutečnili další studii (200 oslovených) v listopadu tohoto roku. Nechali respondenty spontánně odpovědět na tuto otázku v souvislosti s pojištěním.

„Výsledek? 78 % dotázaných nebylo schopno spontánně definovat a odpovědělo „nevím“, anebo otázku vynechali,“ konstatoval výsledek Robert Sobotka. Tento závěr interpretuje tak, že sice klienti vnímají pojem udržitelnosti jako často přítomný ve veřejném prostoru i v našich hlavách, nicméně hlavně v konotacích potraviny, energie nebo doprava apod. Propojení k finanční sféře očividně chybí. Téma „udržitelných investic prostředků“ rezonuje v případě pojišťoven jen u 2 % respondentů. U bank je tento podíl sice dvojnásobný (4 %), nicméně také zanedbatelný.


Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček a Robert Gauci: Jak probíhá spojení pojišťoven UNIQA a AXA?


Pojišťovny a klienti si nerozumí

Dále v dotazníku byla otázka podpořena šesti vlastnostmi souvisejícími s udržitelností, z nichž měli respondenti vybírat: přívětivá k životnímu prostředí / sociálně ohleduplná/ dlouhodobá / bezpečná a stabilní /šetřící zdroje / přirozená. Výsledek ukázal, že ve finanční sféře lidé udržitelnost asociují s jinými aspekty než v naší obecné mluvě. Zatímco totiž běžně spojujeme udržitelnost s přívětivostí k prostředí a úsporami zdrojů, v souvislosti s pojištěním nás napadají spíše bezpečnost a stabilita nebo dlouhodobost. 20010 Ukazuje se tedy, že udržitelnost ve finanční sféře má pro lidi jiný význam.


Mohlo by vás zajímat: Martin Diviš: Pojišťovny jsou klientům blíž než dříve


Potřeba osvěty

Robert Sobotka z těchto závěrů vyvozuje: „Co rozumí pojišťovny pod udržitelností, se zjevně ještě nedoneslo ke klientům.“ Vzhledem k aktuálnosti ve veřejné diskusi je ale otevření tohoto tématu důležité. Instituce, které ho chtějí uchopit, si ale musí být vědomy toho, že v této oblasti je třeba velké osvěty. „Předtím, než mohu přesvědčit své zákazníky o dodržování zásad udržitelnosti v jejich pojišťovně, musím jim nejprve vysvětlit, co to pro oblast pojištění vůbec znamená a jak je to pro odvětví finančních služeb důležité.“ Podle Roberta Sobotky je toto jistě výzvou nadcházejících měsíců, ale zcela jistě i dlouhodobým úkolem komunikace a „udržitelných strategií“.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články