Německo: Škod z povinného ručení ubývá. Jsou však dražší


			Německo: Škod z povinného ručení ubývá. Jsou však dražší
22.12.2020 Zahraničí

I loni pokračoval v Německu vývoj v duchu trendu posledních let: škod z povinného ručení je stále méně, ale zato jsou pořád dražší.

V loňském roce mělo statisticky z 1000 pojištěných německých osobních vozidel 60 z nich škodu vyřizovanou z pojištění odpovědnosti za provoz. Každá z těchto škod stála průměrně 3 680 EUR. V předminulém roce bouralo z tisícovky aut s povinným ručením 62 vozidel a průměrná škoda na každém z nich činila 3 593 EUR.

Škodní potřeba tak loni díky menšímu výskytu kolizí zůstala u kalkulace pojistného na 222 EUR. Tato data přinesla statistika provozu motorových vozidel vydaná Spolkovým úřadem pro dozor nad finančními službami (Bafin) ve spolupráci s Německým svazem pojistitelů (GDV). Z čísel vyplývá, že při tomto vývoji škod není velký prostor pro snížení pojistného v povinném ručení. Škodní a nákladová kvóta byla loni na úrovni 97,3 %, resp. 97,2 %.


Mohlo by vás zajímat: Brexit se nezadržitelně blíží. ČNB má pro pojišťovny i klienty několik rad


Podle statistiky vynaložilo odvětví pojištění loni na škody 10,1 miliardy EUR, tedy o necelé procento více než v roce 2018. Počet pojištěných vozidel vzrostl v loňském roce o 1,1 % na 45 088 513 kusů. Zčásti je statistika příznivá: ještě v roce 2010 byla četnost škod na 1000 vozidel 66 případů. Jenomže průměrná škoda tehdy stála 3 033 EUR a škodní potřeba při kalkulacích pojistného činila ještě jen 206 EUR.

Převážná část vozového parku Německa (84,5 % osobních aut) je pojištěna mimo flotily. U nich je škodní výskyt 59 případů na 1000 pojištěných aut (loni 61). Průměrná škoda byla vyčíslena na 3 646 EUR. Ukazuje se „nevýhodnost“ německého zvyku zvýhodnění druhého vozu v domácnosti ze strany pojišťoven: z tisícovky těchto „druhotných aut“ bouralo loni 63 (předloni 65) a škoda činila v průměru 4 000 EUR, bezmála o 9 % více než v průměru všech aut a téměř 10 % nad škodou primárně pojištěných aut.


Mohlo by vás zajímat: Boj pandemie COVID-19 vs. letecká doprava má prozatím jasného vítěze


Segmentace kvete

Většina tarifů pro osobní vozy zohledňuje okruh uživatelů auta a kalkuluje i s věkem pojistníka (i ve formě zájmu o nejmladšího a nejstaršího uživatele v jeho okruhu). Je tomu tak proto, že statistiky vykazují zcela jasně vysokou četnost nehod u velmi mladých a také velmi seniorních řidičů. Nejvyšší kvótu škod mají řidiči pod 18 let (118 případů na 1000 aut). I u devatenáctiletých je stále velmi vysoká (105), a pod stovkovou hranici klesne až při dosažení věku 20 let (94). Současně také tyto segmenty klientů způsobují nadprůměrně drahé škody, kdy škodní potřeba pro kalkulaci pojistného činí i 513 EUR.

Neobvykle vysokou četnost nehody vykazují i řidiči od 73 let věku (66 případů na 1000 aut). A s ještě vyšším věkem výskyt dopravních nehod ještě dále stoupá, a to až na 98 případů na 1000 pojištěných aut.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články