Obsluha dotykového displeje v autě je „hrubá nedbalost“?


			Obsluha dotykového displeje v autě je „hrubá nedbalost“?
25.3.2021 Zahraničí

Každý motorista ví, že telefonování s mobilem u ucha při řízení nebo psaní esemesek za volantem je zakázané a postižitelné. Jenže: jak je tomu v případě obsluhy dotykového displeje na přístrojové desce za jízdy? O tom nedávno rozhodoval jeden německý soud.

Mobil v ruce za volantem stojí podle stupně ohrožení v Německu pokutu ve výši 100 až 200 EUR, a také dva body k tomu v řidičských záznamech. Navíc ve zvláště křiklavých případech může stát motoristu až jeden měsíc zákazu řídit auto. A rozsudek vrchního soudu v Karlsruhe nedávno dokonce potvrdil nejtěžší možný trest i v případě, kde šlo o klikání na displej na palubní desce.


Mohlo by vás zajímat: VIG k 2020: Akvizice Aegonu pomohla. Objem pojistného stoupl na 10,43 mld. €


Řidič zatáčel svým autem z ulice, když se současně snažil navolit na dotykovém displeji v menu úkonů optimální frekvenci stírání stěračů. Soud spatřoval v jeho úkonu porušení pravidel pro silniční provoz. Podle nich jsou velmi krátké odpoutání očního kontaktu s provozem na komunikaci a bleskový „pohled“ na přístroje v kabině vozu přípustné, je-li to v souladu s podmínkami provozu, viditelnosti a počasí. Tyto podmínky ale okamžik zatáčení auta rozhodně nesplňuje.

Neadekvátní nepozornost může vedle pokuty a bodů znamenat i diskusi s pojišťovnou, zda zaplatí případně vzniklé škody na autě z havarijního pojištění. Protože obsluha mobilu nebo ťukání na položky v menu na displeji během jízdy mohou být pojistitelem vyhodnoceny jako hrubá nedbalost. „Vždy podle konkrétních okolností, tedy podle závažnosti a zavinění, je pojišťovna oprávněna krátit přiměřeným způsobem pojistné plnění, a v exemplárních nejhrubších případech ho i odmítnout vyplatit,“ objasnila situaci expertka na škody Margareta Bösl ze společnosti Universea Versicherung.


Mohlo by vás zajímat: Pojistitelnost pandemického rizika I


Na německém trhu jsou ovšem nyní i nabídky na připojištění takových případů hrubé nedbalosti. Podle Margarety Bösl jde o smysluplné doplňkové krytí a rozšíření ochrany, které může při škodě ušetřit motoristům peníze, čas i dohadování s pojišťovnou.

Mobil zůstává zlem číslo jedna

Zjištění z různých evropských zemí hovoří o to, že i když si řidiči uvědomují riziko telefonování za jízdy bez hands free, přesto nejsou schopni se telefonu za volantem vzdát. Například organizace DEKRA ve studii z roku 2019 ukázala, že v Německu používá manuálně mobil až 55 % řidičů. Mobil byl nejběžnějším typem rozptylování za volantem během jízdy. Důvody, proč šofér sahá po mobilu, jsou přicházející SMS nebo zprávy a vzkazy ze sociálních sítí. Více než třetina řidičů připustila, že sice aktivně na mobilu během jízdy nepíše, ale alespoň si čte zprávy. 25 % dotázaných motoristů přiznalo přijímání hovorů bez hands free za volantem, 20 % respondentů píše zprávy a každý šestý volá.


Mohlo by vás zajímat: Průměrná mzda vzrostla reálně o 3,8 %. Jak je na tom pojišťovnictví?


Některé pojišťovny ve světě už na tento trend reagují a snaží se šoféry pozitivně motivovat, aby nechali mobil na pokoji. Za odpovědné jednání jsou ochotny slevit na pojistném. V USA insurtech společnosti vyvíjejí technologii monitorující pohyb a manipulaci s mobilem za volantem. Zařízení je schopno monitorovat pozici a pohyb mobilu, popřípadě jeho odemknutí za jízdy. Informace získané technologií pojišťovna může vyhodnotit a řidiče buď odměnit, nebo naopak potrestat vyšším pojistným.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články