Případ Kobe Bryant: Pojišťovna odmítá plnit za pád helikoptéry


			Případ Kobe Bryant: Pojišťovna odmítá plnit za pád helikoptéry
25.6.2021 Zahraničí, Škody

Osm lidí přišlo o život v lednu 2020 při nehodě vrtulníku v Los Angeles. Mezi nimi i fenomenální basketbalista NBA Kobe Bryant a jeho dcera Gianna. Za mlhavého počasí se helikoptéra zřítila a vzňala se. Lidé zahynuli v troskách stroje Sikorski S-76 v plamenech. Stále se řeší otázka viny a odškodnění.

Dceřiná společnost americké pojišťovny Sompo nyní ve svém prohlášení oznámila, že není povinna za škodu vyplatit pojistné plnění. To samé tvrdí i provozovatel letu vrtulníku. Přitom v tomto neštěstí jde o miliony a existenci pozůstalých. Každá ze zúčastněných stran se tak snaží před procesy získat co nejpříznivější pozici.

Sompo International Holdings Ltd., přesněji její dceřiná zajišťovna Endurance Assurance Corporation nyní písemně oznámila, že není povinna plnit firmě, jíž patřila zřícená helikoptéra, ve které zahynulo 8 osob. Po neštěstí zažalovala vdova po Kobe Bryantovi firmu OC Helicopters o odškodnění v nezveřejněné výši. Další postižení se k žalobě připojili, případně podali vlastní individuální žalobu. V důsledku toho je firma OC Helicopters, jež v minulosti realizovala mnoho soukromých i služebních letů pro Kobe Bryanta, v pozici žalovaného ve 4 kauzách ležících nyní u amerického soudu v Santa Ana. Informaci zveřejnil Business Insurance.


Mohlo by vás zajímat: Miroslav Škvára ke zkouškám: Přechodné období skončilo. Co bude dál?


Pojišťovna Endurance sjednala s OC Helicopters pojištění s krytím ve výši 10 milionů USD za majetkové škody a újmu na zdraví. Rovněž byla pojišťovnou přislíbena obhajoba „s výhradou“, což není mimořádná procedura při pojistných událostech. Nyní hodlá Endurance využít právě výhrady uvedené v pojistné smlouvě.

Endurance dále vysvětluje, že není povinna vyplatit pojistné plnění kvůli „non-owned aircraft Liabitity endorsement (NAE)“ (odpovědnosti za provoz letounů, které nejsou ve vlastnictví), protože pojistka vylučuje „rotující letouny“. Tím jsou míněny letouny s rotujícím pohonem, do nichž spadají helikoptéry. NAE je v podstatě pojištění firmy pro případ nároků třetích osob za škody či újmy, vznikly-li v souvislosti s leteckým provozem cizích letadel, které nejsou vlastní.

Pojišťovna Endurance hodlá na základě výluky rotorů z pojištění požadovat od soudu potvrzení, že není povinna ani obhajovat, ani plnit pojistné plnění firmě OC Helicopters. Žalovaná strana se zatím nevyjádřila.


Mohlo by vás zajímat: 1Q 2021: Allianz má čistý zisk + 83,4 %. AXA hlásí celkové výnosy + 2 %


V září vyjádřila společnost OC Helicopters politování nad neštěstím, nicméně odmítla jakoukoli vinu. „Jakkoli v OC Helicopters stále truchlíme nad nepředstavitelnou ztrátou při nehodě, se vší rozhodností odmítáme jakoukoli odpovědnost za incident.“ Vinu připisuje firma pilotovi, zkušenému letci Ara Zobayanovi, jenž učinil rozhodnutí letět v nepříznivých podmínkách.

Pokud nebude možné společnosti OC Helicopters skutečně prokázat zavinění, museli by se žalující obrátit na pilota, případně jeho pozůstalé. Je pravděpodobné, že tato cesta by z finančního hlediska nevedla k takovému výsledku jako v případě úspěchu u firmy.

Ukazuje se ovšem, že nehoda vrtulníku a dění okolo ní nebudou pravděpodobně brzy ukončeny. Je překvapivé, že výluka na rotory jako pohon doposud nebyla nápadná ani provozovateli helikoptér, ani zajišťovně. Konečné slovo tedy budou mít soudci.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články