Jak obstály německé InsurTechy v covidovém roce 2020?


			Jak obstály německé InsurTechy v covidovém roce 2020?
18.6.2021 Zahraničí

Velké pojišťovny předkládají své bilance, jak si vedly v mimořádném roce 2020. Jak se ale dařilo v nelehkých uplynulých měsících mladým firmám?

Tak například vysoce oceňovaný americký hráč Lemonade podle všeho v Německu ještě stále bojuje s dětskými nemocemi. Podle zprávy finančního magazínu Finance Forward sice dokázal jako celek za rok 2020 zdvojnásobit příjmy, u našich západních sousedů je ale výsledek spíše skromný. Za první rok svého působení firma z USA neprolomila ani hranici jednoho milionu na pojistném a skončila na hodnotě 618 895 EUR.


Mohlo by vás zajímat: Zablokování Suezu: Egypt požaduje náhradu škody ve výši přes 900 milionů $


Poněkud lépe běžel loňský rok pro digitální zdravotní pojišťovnu Ottonova: příjmy z pojistného se bezmála ztrojnásobily. Nyní nabízí insurtech také doplňková pojištění a sází na odbyt přes srovnávací platformy. Podle zprávy z Ottonovy je škodní kvóta na úrovni 50 %. Předepsané pojistné 2020 činilo 9 milionů EUR. Za Ottonovou se seřadily mladé firmy Element (6,8 milionu EUR), Neodigital (6,5) a Coya (2 mil. EUR). Neotřesitelnou špičkou zůstává Wefox s pojistném ve výši 33?8 milionu EUR.

Během pandemické krize utrpěly mnohé startupy ústup počtu zákazníků. Současně byli investoři poněkud zdrženlivější co do vkladů rizikového kapitálu. Insurtechy tak musely někdy sahat k přechodnému financování, aby byly schopny udržet růstový kurz. Jak si tedy vedly jednotlivé firmy? Kdo už se v pojišťovacím sektoru etabloval a kdo naopak byl blízko hození ručníku do ringu?

Neodigital

Na německém trhu podniká od roku 2017 a od roku 2018 má licenci německého dozorového orgánu Od té doby má za sebou impozantní nástup. Ze 70 000 klientů koncem roku 2019 vzrostl kmen na více než 100 000 do půlky června 2020. A o šest měsíců později hlásil spoluzakladatel Neodigitalu Stephen Voss překonání hranice 200 000 zákazníků.  Koronavirová krize zjevně firmě prospěla.


Mohlo by vás zajímat: BMI nepravdy aneb manipulace fakty


Sárský insurtech sjednává pojištění občanské odpovědnosti, pojištění domácnost a úrazová pojištění pod svým jménem přes makléře a zprostředkovatele, nabízí ale i produkty white-label (řada značkového pojištění pro partnerské firmy). Podle vlastních údajů lze sjednat za příznivých technických předpokladů u některých kooperujících partnerů pojištění do 15 sekund. Nyní pracuje Neodigital na implementaci nového pojištění obytných budov a domů, dále mají přijít na řadu pojištění právní ochrany, vozidel a zvířat. Podle Stephena Vosse je stále velký potenciál v oblasti využití telematiky. Podle všeho má tento insurtech k dispozici dostatek kapitálu díky zakladateli Paypal Petrovi Thielovi a přes firmu Alstin Capital zabývající se investicemi rizikového kapitálu Carstena Maschmeyera společně s Deutsche Bank.

Getsurance

Firma založená v roce 2016 sourozenci Viktorem a Johannesem Becherovými prodávala výhradně pojištění přerušení provozu. Později následovaly v nabídce i pojištění pro případ výpadku práce, rizikové životní pojištění a pojištění pro případ rakoviny. V roce 2018 vstoupila do Getsurance jako investor Reinsurance Group od America (RGA). Podílí se i Investitionbank Berlin a švýcarské Postbank a PostFinance. Asi 80 % pojištění se sjednávalo přes smartphone. Nicméně pojištění přerušení provozu se ukázala být příliš komplexní oblastí náročnou na poradenství, než aby bylo možné je prodávat digitálně. Getsurance ohlásilo loni v říjnu insolvenci. Mezitím obchod on-line zprostředkovatele převzala pojišťovna Nürnberger pro svoji digitalizační divizi Nürnberger Evo-X. Sourozenci Becherovi firmu opustili.


Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou ambiciózní plány Munich Re?


Getsafe

Původně pojišťovací makléř a brzy pravděpodobně plnokrevná pojišťovna. Žádost je každopádně u Bafinu už podána. Pro zakladatele, Christiena Wiense a Mariuse Simona se Getsafe nemá stát ničím menším, než „Allianz příští generace“. Startup z Heidelbergu založený v roce 2015 prodal makléřský obchod o 3 roky později Verivoxu, protože papírování bylo příliš mnoho na to, aby to vyhovovalo čistě digitálnímu hráči. Christian Wiens, jenž je v představenstvu a také nese odpovědnost za komunikaci, je ve svém přesvědčování a argumentaci o budování „nejlepšího poskytovatele pojištění na světě“ opravdu úspěšný a působivý, protože firma má aktuálně k dispozici 52 milionů EUR rizikového kapitálu. To činí z Getsafe jeden z nejúspěšnějších startupů na poli insurtechu v Německu vůbec. Vedení koketuje se vstupem na burzu a hodlá prorazit na asijských trzích. Podle portálu Finanz-Szene disponovala společnost loni na podzim kmenem 150 000 klientů.

Ozývají se rovněž kritické hlasy, že žádná čísla nelze ověřit a že mnohé je marketingově přifouknuto. Také přílišná závislost na srovnávači Check24, kde je Getsafe zalistována se svými sazbami vždy nahoře, je sledována ze strany investorů obezřetně. Tyto stíny odrazují od kooperace i velké hráče, jako jsou Swiss Re nebo Munich Re.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Floskule současnosti – „udržitelnost“


Ottonova

Mnichovský insurtech byl založen v roce 2015 trojicí Roman Rittweger (lékař), Sebastian Scheerer (designér) a Frant Birzle (informatik). Po 17 letech tak odstartovalo v Německu nové komplexní zdravotní pojištění. Plány byly velké a motto znělo „Tesla mezi zdravotními pojišťovnami“ (2017). Koncem roku 2019 vykazovala společnost na 4 840 zákazníků. Prudký nárůst počtu klientů nastal poté, co se produkty Ottonovy začaly prodávat i na provizní bázi, nikoli jen napřímo. A také se tarify objevily na srovnávači Check24. Problémem zůstává, že velká část růstu připadá na oblast doplňkových pojištění, a je otázkou, zda se podaří průlom do plnohodnotného pojištění.

Clark

V roce 2015 založený pojišťovací makléř Clark nabízí aplikaci, kde si může klient založit přehled svých pojistných smluv. Letos lednu oznámila společnost z Frankfurtu, že dosáhla hranice 300 000 zákazníků (včetně trhu v Rakousku). Zakladatel Christopher Oster plánuje, že do tří let bude překonána meta milionu zákazníků.

Na přelomu roku mohla firma ohlásit potěšitelný vývoj – posbírala na financování 69 milionů EUR, přičemž velká část připadala na čínského internetového giganta Tencent. Ten má podíly na více než 160 jednorožcích všude po světě. Zakladatel a CEO hodlá investovat hlavně do televizní reklamy, do sociálních sítí a do obsahového marketingu. Letos není naplánována žádná zahraniční expanze. Prioritou je nejprve rozhýbat potenciál na stávajících trzích. Christopher Oster se soustředí výhradně na makléřskou činnost. Robotický vyhledávač najde ze 10 000 sazeb tu nejlepší během dvou minut. Clark spolupracuje se 160 pojistiteli. Přitom se Clark stal centrální platformou pro pojišťovny v Evropě. Mnohé finanční instituce už aplikaci nabízí i svým zákazníkům.

Flypper

Digitální majetkový pojistitel Flypper ještě neprodal ani jedinou smlouvu, a už se postaral o velké pozdvižení v oboru. Zakladatel Dominik Groenen, jenž už dříve odstartoval několik startupů, v rozhovorech vykládal, že do dvou let nashromáždí financování ve výši 125 milionů EUR. To bylo řečeno v roce 2016 a po třech letech se projekt potopil, protože investoři nebyli přesvědčeni o obchodním modelu firmy. Flypper začínal jako majetkový a úrazový digitální hráč, později – aby se odlišil od konkurence – měl následovat hybridní model s osobním poradenstvím a spoluprací s osobními makléři.


Mohlo by vás zajímat: 9x zákon o pojištění osob a alkoholu


Wefox

Wefox začal svoji historii ve Švýcarsku a v Německu v roce 2015. Berlínská společnost nabízí digitální nástroj, pomocí něhož makléři spravují pojištění svých klientů. Současně mohou zákazníci přes aplikaci Wefoxu hlásit své škody. V uplynulých letech expandoval startup do Rakouska, Itálie a do Španělska. Kvůli pandemii byly zastaveny již ohlášené vstupy na trhy Velké Británie, USA a do Asie.

Přesto Wefox zvýšil výnosy z provizí loni o více než 100 %. Digitální dceřinka One zaměřená na pojištění domácnosti, odpovědnosti a aut dokonce narostla pětkrát. Její CEO Oliver Lang se pochlubil, že žádná jiná digitální společnost na pojistném trhu nedosáhla tak rychle půl milionu pojistných smluv. Podle něj je možné už letos očekávat stomilionovou hranici obratu, pokud vše poběží i nadále hladce jako doposud. Navíc Wefox je i přes tento raketový růst už extrémně profitabilní.

Díky svým dceřiným společnostem a širokým nabídkám je Wefox hodnocen jako nejhodnotnější insurtech v německy mluvících zemích. CEO Julian Teiche hodlá oslovit široký okruh investorů a ve střednědobém horizontu vyrazit na burzu.


Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou ambiciózní plány Munich Re?


Friendsurance

Tato firma spolu s Deutsche Bank útočí na Check24. Dva roky trvalo, než oba hráči koncem loňského roku přinesli na trh ohlašovaný nástroj pro management pojistných smluv. Klienti tak mohou v režimu on-line banking spravovat svá pojištění odpovědnosti, domácnosti, právní ochrany nebo rodinných domů a automobilů. Zástupce vedení Phillipp Gossow z Deutsche Bank zdůraznil, že věří v návrat bankopojištění díky digitalizaci. V tom vidí dobrou tržní šanci provozovat digitální pojištění.

Friendsurance byl založen v roce 2010 jako on-line makléř s celosvětově prvním peer-to-peer (vzájemným) pojišťovacím modelem. Nyní má na 150 000 zákazníků. Loni obdržela společnost úvěr ve výši 1,5 milionu EUR od frankfurtské platformy credithelf. Zatímco pojišťovací činnost má v rámci insurtech sektoru velkou konkurenci, kooperace s bankami mají stále potenciál k rozvoji. Tím je Friendsurance se svým tématem bankopojištění a se spoluprací s velkým hráčem Deutsche Bank na vítězné vlně.


Mohlo by vás zajímat: Vienna Insurance Group s výrazným nárůstem zisku v prvním čtvrtletí 2021


Simplesurance

Firma je na trhu od roku 2012. Při nákupu zboží přes internet nabízí její software vhodné pojištění. Technika se už prosadila podle společnosti na webových stránkách Real, Huawei nebo Weltbild.de. Její portfolio zahrnuje už 2 500 on-line shopů v celé Evropě. Pro koncového zákazníka vystupuje pod jménem Schutzklik.de.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Levice proti lidem


Kromě toho nabízí firma softwarová řešení pro různé tržní segmenty, jako jsou E-commerce, Travel nebo Banking&Fintech. Od roku 2016 je podílníkem Simplesurance Allianz a o rok později svou účast posílila. Koncem loňského roku putovalo do společnosti dalších 15 milionů EUR jako půjčka z fondu Allianz X. Podle zástupců pojišťovacího gigantu Allianz přináší Simplesurance jasnou přidanou hodnotu pro klíčový obchod. Příkladem je spolupráce s partnery Allianz v rychle rostoucím segmentu E-commerce a nedávno odstartovaná kooperace se společností zdravotního pojištění Allianz Private Krankeversicherung. Podle zakladatele a CEO Simplesurance Robina von Heina jeho firma osm let od založení stále roste. Vítá další investici, která by měla podpořit posílení mezinárodní konkurenční výhody poskytovatele pojišťovací platformy.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články